زندگی به سبک بهتر

بررسی جامع امکانات و ویژگی‌های یخچال فریزر هوشمند

صبح یک روز تعطیل از خواب بیدار می‌شوید و آماده صرف صبحانه خود هستید. شیر و نیمرو دلچسب‌ترین صبحانه‌ای است که برای روز تعطیل می‌توانید میل کنید؛ اما با بازکردن در یخچال می‌فهمید که نه شیر دارید و نه تخم‌مرغ! چه اتفاقی بدتر از این برای شروع روزتان می‌توانستید تصور کنید؟

اما چه می‌شد اگر یخچالتان قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، به شما هشدار می‌داد که شیر ندارید و قفسه تخم‌مرغ‌ها در حال خالی‌شدن هست؟ یا حتی بهتر از آن، خودش موجودی مواد غذایی را بررسی کرده و فهرست خریدی برایتان می‌نوشت و ارسال می‌کرد؟ 

این فرضیه یک سناریوی خیالی نیست و به لطف یخچال‌های هوشمند، به واقعیت پیوسته است. یخچال فریزرهای هوشمند می‌توانند مسئولیت‌هایی فراتر از نگهداری مواد غذایی را به عهده بگیرند. 

در این مطلب درباره امکانات این یخچال و مزایا و معایب آن‌ها صحبت می‌کنیم. همچنین برخی از بهترین مدل‌های یخچال فریزر هوشمند داخلی و خارجی را نیز بررسی خواهیم کرد و شرایط خرید لوازم خانگی اقساطی از دیجی‌شهر را هم توضیح خواهیم داد. 

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب سایز یخچال | سایز مناسب برای خرید یخچال فریزر بر حسب فوت ‌و لیتر کدام است؟

آنچه در این مطلب خواهید دید

یخچال هوشمند چیست؟

در ساخت یخچال فریزرهای هوشمند (یخچال‌های IOT)، از اینترنت و فناوری‌های ابری برای ایجاد امکانات پیشرفته و نوآورانه استفاده شده است. اتصال به WiFi، کنترل صدا، دوربین داخلی، قابلیت کنترل توسط اپلیکیشن موبایل و اتصال به سایر وسایل هوشمند خانه (مثل اسپیکر، تلویزیون و غیره) از جمله ویژگی‌های اصلی یخچال‌های هوشمند است.

به کمک این یخچال‌ها، زندگی روزمره شما راحت‌تر می‌شود. در واقع یخچال هوشمند فقط وسیله‌ای برای نگهداری از غذا و نوشیدنی‌ نیست، بلکه امکانات آن به شما در مدیریت موجودی مواد غذایی، کاهش دورریز غذا و بهبود مصرف انرژی نیز کمک خواهد کرد.

یخچال‌های هوشمند چه امکاناتی دارند؟

امکانات انواع یخچال‌های هوشمند، بسته به کارخانه سازنده و مدل آن‌ها، متفاوت است؛ برخی از ویژگی‌های مشترک آن‌ها عبارت‌اند از:

صفحه لمسی

این یخچال‌ها دارای صفحه‌ نمایش لمسی هستند که به کمک آن، می‌توانید به امکانات مختلفی برای کنترل کالا دسترسی داشته باشید. همچنین این صفحه‌ نمایش در برخی مدل‌ها به شما در دسترسی به برنامه‌هایی مثل مرورگر اینترنت، هواشناسی، اخبار، سرگرمی، پخش موسیقی، پخش ویدئو و شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند. در مدل‌های جدیدتر، صفحه‌ نمایش یخچال بزرگ‌تر و همراه با اسپیکرهای داخلی است.

اتصال به وای‌فای برای کنترل یخچال از راه دور

به کمک این قابلیت، می‌توانید یخچال را به سایر دستگاه‌های هوشمند خانه متصل کنید. مثلا بعضی از مدل‌ها به دستگاه‌های دستیار صوتی الکسا (آمازون) وصل می‌شوند و از این طریق، قادر هستند فرمان‌های صوتی کاربر را از نقاط دیگر خانه دریافت کنند. همچنین برخی مدل‌های یخچال هوشمند سامسونگ، دوربین‌های امنیتی خانه را چک می‌کنند، به تلویزیون هوشمند وصل می‌شوند و فیلم پخش می‌کنند یا به اسپیکرهای هوشمند خانگی وصل می‌شوند.

قابلیت اتصال دائمی یخچال به وای‌فای به شما کمک می‌کند تا بتوانید آن را به کمک اپلیکیشن، از هر جایی خارج از منزل کنترل کنید.

کنترل صوتی: با یخچالتان صحبت کنید!

این یخچال‌ها معمولا با دستیارهای صوتی الکسا و گوگل، یکپارچه‌سازی می‌شوند. به کمک این ویژگی، می‌توانید یخچال را بدون لمس‌کردن کنترل کنید. برای مثال می‌توانید در زمان آشپزی، فقط با یک دستور صوتی در یخچال را باز کنید.

دوربین داخلی برای مشاهده یخچال از هر مکان

تصور کنید در سوپرمارکت در حال خرید برای مهمانی شام امشب هستید، ولی یادتان نمی‌آید نوشابه به تعداد کافی در یخچال دارید یا نه؟ نگران نباشید! فقط کافی است اپلیکیشن یخچال را باز کرده و به کمک دوربین‌های داخلی یخچال، قفسه‌های نوشیدنی آن را چک کنید.

مدیریت موجودی مواد غذایی؛ خداحافظی با دورریز

یخچال هوشمند فهرست مواد غذایی موجود را در اختیار دارد و هر زمان که موجودی یکی از آن‌ها رو به‌ اتمام باشد، نوتیفیکیشن ارسال می‌کند. این ویژگی هم به شما کمک می‌کند تا از خریدهای غیرضروری بپرهیزید و هم از تمام شدن ناگهانی مواد اولیه، غافل‌گیر نشوید. همچنین برخی از یخچال‌ها، امکان ثبت تاریخ انقضا برای مواد غذایی را نیز دارند. هنگامی که تاریخ انقضای یک ماده نزدیک باشد، یخچال به کاربر هشدار می‌دهد.

ایجاد فهرست خرید؛ هیچ‌چیز را فراموش نمی‌کنید

برای ایجاد فهرست خرید، فقط کافی است محصولات موردنیاز خود را به کمک صفحه‌ نمایش یخچال، تایپ کنید. یخچال هوشمند به اپلیکیشن موبایلتان متصل می‌شود و فهرست خرید را به‌صورت خودکار در آن وارد می‌کند.

پیشنهاد دستور طبخ غذا؛ امروز چی بپزم؟

هیچ ایده‌ای برای پخت ناهار ظهر جمعه ندارید؟ چرا از یخچال هوشمندتان کمک نمی‌گیرید؟ در برخی یخچال‌های هوشمند، فهرست عظیمی از دستور پخت غذاهای گوناگون وجود دارد. یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و مسئولیت خواندن مرحله‌به‌مرحله یا نمایش ویدئوی آن را به یخچال بسپارید.

همچنین بعضی از مدل‌ها، از قابلیت هوش مصنوعی برای تولید دستور پخت غذا استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی، مواد غذایی موجود در یخچال را شناسایی کرده و دستور طبخ جدیدی را ارائه می‌کند.

تشخیص هوشمند خرابی

اکثر مدل‌های هوشمند، دارای حسگرهایی هستند که هنگام بروز عیب به کاربر اخطار می‌دهند. این عیب ممکن است ناشی از یک ایراد فنی در سیستم فیلتر آب، انسداد در سیستم گردش هوا یا کنترل دمای یخچال و فریزر باشد؛ اما گاهی نیز اخطار به دلیل وجود ایراد فنی نیست و مواردی مثل بازماندن اتفاقی در، قطعی برق یا موارد مشابه، به کاربر اطلاع داده می‌شود.

تنظیم هوشمند دما و رطوبت؛ لذت خوردن میوه و سبزی تازه

از جمله امکانات اولیه این محصولات، تشخیص هوشمند دما و رطوبت داخلی و تنظیم آن است. برای مثال، در یخچال‌های بوش، قابلیتی به نام «Vita Fresh Pro» وجود دارد که بسته به نوع مواد غذایی، دما و رطوبت فضای داخلی یخچال را تنظیم می‌کند. همچنین یخچال به کمک این قابلیت، گاز اتیلن آزادشده از مواد غذایی تازه را جذب کرده و از فساد زودهنگام میوه‌ها و سبزی‌ها جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از امکانات این یخچال، گردش هوای مداوم و قابلیت فیلتر هوشمند هواست.

تقویم و تخته وایت‌برد

به کمک این امکان، می‌توانید روی صفحه‌ نمایش هوشمند یخچال، برای اعضای خانواده یادداشت بنویسید. همچنین می‌توانید کارهای مهمتان را در تقویم علامت‌گذاری کنید.

چرا باید یخچال هوشمند بخریم؟

مهم‌ترین مزایای خرید یخچال هوشمند عبارت‌اند از:

صرفه‌جویی در انرژی و کمک به محیط زیست

بسیاری از یخچال فریزرهای هوشمند به حسگرهایی مجهز هستند که دمای داخلی دستگاه را تشخیص داده و آن را بسته به نیاز، تغییر می‌دهند. این ویژگی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌های ماهانه برق مصرفی خانه می‌شود. برای مثال، وجود کمپرسورهای اینورتر هوشمند در یخچال‌ها می‌تواند تا ۳۲درصد مصرف انرژی را کاهش دهد.

حفظ کیفیت مواد غذایی

امکانات یخچال‌های هوشمند به حفظ تازگی مواد غذایی، کاهش دورریز و صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید مواد غذایی در بلندمدت، کمک می‌کنند. برای مثال امکاناتی مثل «هایژن فرش» (Hygiene Fresh) و سیستم فیلتر پنج‌مرحله‌ای در برخی یخچال‌ها مثل یخچال هوشمند ال جی، به پاک‌سازی محیط داخلی یخچال و حفظ طراوت میوه‌ها و سبزی‌ها کمک می‌کند.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

به کمک یخچال فریزر هوشمند، دیگر هزینه‌ای بابت مواد غذایی غیرضروری نمی‌کنید؛ زیرا یخچال هر زمان که احتیاج به ماده غذایی خاصی دارید، به شما اطلاع خواهد داد. همچنین به کمک امکان پیشنهاد دستور طبخ، به شما کمک می‌کند تا قبل از خرابی مواد غذایی، آن‌ها را تبدیل به یک غذای خوشمزه کنید.

چه کسانی به یخچال هوشمند نیاز دارند؟

چرا باید یخچال هوشمند بخرید؟ دلایلی که ما خرید این یخچال‌های مدرن را به شما پیشنهاد می‌کنیم عبارت‌اند از:

  • اگر ساعات طولانی از روز را خارج از خانه سپری می‌کنید یا دائما در سفر و ماموریت هستید.
  • اگر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های برق اهمیت می‌دهید.
  • اگر از خرابی مداوم میوه‌ها و سبزی‌ها در یخچال خسته شده‌اید و به دنبال راهی برای افزایش ماندگاری آن‌ها هستید.
  • اگر مشغله زیادی دارید و وقت کافی برای بررسی موجودی مواد غذایی ندارید.
  • اگر صرفا از کارکردن با تکنولوژی‌های جدید لذت می‌برید.

چقدر باید برای خرید یخچال هوشمند هزینه کنیم؟

این نوع یخچال‌ها مدت زیادی نیست که وارد بازار شده‌اند؛ به همین دلیل، قیمت برخی از آن‌ها فعلا نسبت به مدل‌های معمولی بالاست. بسته به تعداد امکانات هوشمند، اندازه صفحه‌ نمایش، برند سازنده و همچنین تاریخ عرضه به بازار، قیمت یخچال فریزر هوشمند متفاوت است. 

علاوه‌بر این، حجم و اندازه یخچال هم (فارغ از هوشمند بودن یا نبودن آن) و مدل آن (سایدبای‌ساید یا بالا و پایین) هم به‌طور مستقیم روی قیمت نهایی اثر دارند. بنابراین، عدد ثابتی را نمی‌توان برای قیمت این محصولات در نظر گرفت. برای تهیه این محصولات، می‌توانید از امکان خرید یخچال هوشمند اقساطی کمک بگیرید.

کدام برندهای ایرانی و خارجی یخچال هوشمند تولید می‌کنند؟

برندهای داخلی و خارجی مختلفی، یخچال فریزر هوشمند تولید می‌کنند. محبوب‌ترین برندهای خارجی تولیدکننده یخچال هوشمند عبارت‌اند از:

  • ال جی
  • سامسونگ
  • بوش
  • شیائومی

یخچال هوشمند ۲۷فوتی مدل LRSOS2706S ال جی

این یخچال از برند ال جی، نه‌تنها طراحی بدنه مدرن و زیبایی دارد، بلکه در ساخت آن از پنل InstaView نیز استفاده شده است که به کمک آن می‌توانید داخل یخچال را مشاهده کنید. با وجود این امکان، برای دیدن داخل یخچال نیازی به بازکردن در آن نخواهید داشت. 

به کمک اپلیکیشن LG ThinQ، می‌توانید دمای یخچال را از دور کنترل کنید. همچنین این اپ، پیغام‌هایی مانند زمان تعویض فیلتر آب یا باز ماندن در را هم برای کاربر می‌فرستد.

یکی دیگر از امکانات این یخچال، سیستم «Proactive Customer Care» است. این سیستم با بررسی رفتارهای کاربران یخچال، مشکلات احتمالی آینده را پیش‌بینی می‌کند و درباره آن‌ها اخطار می‌دهد. این فریزر ال جی مجهز به یخ‌ساز کرافت آیس (Craft Ice) است که می‌تواند یخ‌های کروی تولید کند.

یخچال چهاردرب هوشمند ۲۷/۹فوتی مدل PVD28BYNFS ال جی

این یخچال دارای قابلیت IFTTT برای اتصال دستگاه به سایر وسایل هوشمند است و تعریف وظایف مختلف است؛ برای مثال به کمک این فناوری، می‌توانید کاری کنید که هنگام بازکردن در یخچال، چراغ آشپزخانه روشن شود. همچنین این دستگاه با دستیارهای صوتی گوگل و الکسا سازگار است. 

از جمله قابلیت‌های دیگر یخچال هوشمند ال جی می‌توان به فناوری Door-in-Door برای دسترسی به محتویات یخچال (مثل بطری‌های نوشیدنی) بدون بازکردن کامل در آن اشاره کرد.

در این یخچال قابلیت AutoFill آب‌سردکن نیز وجود دارد. آب‌سردکن به کمک این قابلیت، لیوان را به‌طور خودکار پر می‌کند و قبل از لبریزشدن، جریان آب را قطع می‌کند.

یخچال درب فرانسوی ۲۹فوتی هوشمند سامسونگ مدل RF29BB8900AW

این یخچال جدیدترین محصول خط تولید لوازم‌ خانگی Bespoke ‌شرکت سامسونگ است که در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۲ معرفی شد. از ویژگی‌های این یخچال می‌توان به طراحی جذاب درها، جنس بدنه متنوع (استیل، شیشه مات و شیشه براق) و رنگ‌بندی سبز امرالد، زرد و… اشاره کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این یخچال سامسونگ، امکان انتخاب رنگ برای هر کدام از درهاست.

این یخچال با دستیار صوتی الکسا و همچنین سیستم‌های پخش آنلاین فیلم یکپارچه‌سازی می‌شود. علاوه‌ بر این، امکان کنترل دما و نظارت بر یخچال از راه دور، به کمک اپلیکیشن SmartThings سامسونگ فراهم شده است. این یخچال دارای محفظه آب‌سردکن با قابلیت پرشدن خودکار، یخ‌ساز دوگانه برای تولید یخ مکعبی یا خردشده و ۵ مدل مختلف برای تنظیم دماست.

یخچال درب فرانسوی بوش مدل B36CL81ENG سری ۸۰۰

این یخچال نه‌تنها طراحی مدرن و ساختار باکیفیتی دارد، بلکه دارای امکان تغییر محل تزئینات داخلی برای باز کردن فضای بیشتر نگهداری مواد غذایی است. همچنین کشوی مخصوص نگهداری از بطری‌های نوشیدنی با امکان نگهداری ۳۵ قوطی فلزی یا ۱۷ بطری شیشه‌ای نیز در این یخچال تعبیه شده است. این کشو دارای صفحه‌ کلید لمسی با قابلیت تنظیم رطوبت و دماست. این یخچال نیز دارای قابلیت اتصال به تلفن هوشمند از طریق اپلیکیشن Bosch Home Connect و تنظیم دما، نور و عیب‌یابی هوشمند است.

یخچال هوشمند شیائومی مدل 458L

این یخچال هوشمند دارای امکاناتی مثل Supercool ،Superfreeze، انجماد سریع، گردش هوای ۳۶۰ درجه و قفسه‌های قابل‌تنظیم است. صفحه‌ نمایش لمسی بزرگ، قابلیت اتصال به اینترنت و کنترل هوشمند توسط اپلیکیشن موبایل از جمله امکانات دیگر یخچال فریزر هوشمند شیائومی هستند.

برندهای داخلی یخچال هوشمند

محبوب‌ترین برندهای داخلی تولیدکننده یخچال هوشمند عبارت‌اند از:

  • اسنوا
  • دیپوینت

یخچال هوشمند سایدبای‌ساید اسنوا IoT مدل گالری SN8S-3032GW

این یخچال هوشمند ایرانی، مثل سایر یخچال‌های هوشمند، قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق وای‌فای را دارد. به کمک اپلیکیشن Smart Boom، می‌توانید یخچال خود را روی حالت تازگی، مهمانی، مسافرت یا اقتصادی تنظیم کرده و مصرف انرژی و دمای آن را کنترل کنید. 

هشدار تعویض فیلتر، پایان تاریخ انقضای مواد غذایی، سیستم سرمایش هوشمند، سامانه گردش هوای چندگانه، محفظه مخصوص نگهداری مواد پروتئینی، کمپرسور دیجیتال اینورتر و صدای کم، از جمله سایر ویژگی‌های این یخچال است.

همچنین در سوم این یخچال، سامانه بازتاب سرمای Platinum Zone دارد که به خنک‌ ماندن بطری‌هایی که در این محفظه قرار دارند، کمک می‌کند. این یخچال دارای فیلتر سه‌لایه قوی است که از ترکیب‌شدن بوی خوراکی‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین با جذب آلودگی‌ها و باکتری‌ها، به حفظ طعم و بوی خوراکی‌ها کمک می‌کند.

یخچال هوشمند دیپوینت مدل Capture

این یخچال یکی از بهترین یخچال‌های هوشمند تولید داخل است. در یخچال دیپوینت مدل کپچر، ۲ دوربین هوشمند داخلی کار شده است که امکان مشاهده فضای داخلی آن را از طریق موبایل به کاربر می‌دهند. از جمله امکانات دیگر این یخچال می‌توان به امکان ثبت تاریخ مصرف مواد غذایی، سیستم حرکت هوای داخلی، انجماد سریع، مصرف انرژی A، سیستم کنترل لمسی، فیلتر ۴لایه بوگیر و کنترل مصرف انرژی ECO اشاره کرد. با دریافت وام خرید کالا انواع لوازم خانگی را از دیجی شهر خریداری کنید.

عکس ۱۰

آیا یخچال‌های هوشمند ارزش خرید دارد؟

این محصولات با امکانات پیشرفته خود، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای خانواده‌هایی هستند که از کار با تکنولوژی‌های هوشمند لذت می‌برند؛ اما قبل از خرید یخچال هوشمند، حتما به معایب آن‌ها نیز توجه کنید. برخی از معایب این محصولات عبارت‌اند از:

قیمت بالا نسبت به یخچال‌های قدیمی

این یخچال‌ها هنوز در بازار ایران نسبتا جدید هستند و قیمت بالایی دارند.

امکان قدیمی شدن در بازه زمانی کوتاه

یخچال‌های هوشمند، با رشد سریع تکنولوژی و خلق امکانات جدید، قدیمی شده و ممکن است از رده خارج شوند. برای مثال خیلی از تلفن‌های هوشمندی که ۵ تا ۱۰ سال گذشته به بازار عرضه شده بودند، اکنون قدیمی محسوب می‌شوند و خیلی اوقات حتی تعمیر و به‌روزرسانی آن‌ها نیز توسط شرکت سازنده پشتیبانی نمی‌شود. 

خطرات امنیتی

از آنجایی‌ که این یخچال‌ها همیشه به اینترنت وصل هستند، امکان درز اطلاعات شخصی و مهم توسط آن‌ها یا آلوده‌شدن نرم‌افزار به ویروس‌ها و بدافزارها همیشه وجود دارد. البته این خطرات امنیتی برای همه وسایل هوشمند، از جمله موبایل و تبلت نیز وجود دارد.

نکته مهم این است که در سایر وسایل هوشمند، به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل برای ارتقای امنیت دستگاه به‌طور مداوم ارائه می‌شود. ولی معمولا به‌روزرسانی برای یخچال‌های هوشمند یا اصلا ارائه نشده یا خیلی دیر انجام می‌شود. این مسئله می‌تواند خطر هک‌شدن اطلاعات مهم را افزایش دهد.

هزینه بالای تعمیرات

تجهیزات و سیستم‌های الکترونیکی استفاده‌شده در این وسایل پیچیده هستند. تعمیر چنین تجهیزات پیچیده‌ای، هم به تخصص زیادی احتیاج دارد و هم جایگزینی آن‌ها در صورت خرابی، هزینه‌بر است. این مشکل به‌خصوص برای کالاهای وارداتی در ایران مهم‌تر است؛ زیرا خیلی از قطعات مربوط به محصولات خارجی، در بازار ایران وجود ندارند یا خیلی گران هستند.

نیاز به صرف زمان زیاد برای استفاده از برخی از امکانات

اگرچه قابلیت هشدار هنگام کمبود موجودی یا فرارسیدن تاریخ انقضا، بسیار جذاب است، اما فراموش نکنید که برای استفاده از این امکان معمولا باید فهرست مواد غذایی را به‌صورت دستی وارد اپلیکیشن کنید که زمان‌بر است. (مگر در یخچال‌های مجهز به هوش مصنوعی)

خرید اقساطی یخچال هوشمند

یخچال فریزرهای هوشمند، امکانات مختلفی دارند که شما را ترغیب به خریدشان می‌کنند. امکاناتی مثل ثبت تاریخ انقضای مواد غذایی، تهیه فهرست خرید، پیشنهاد دستور طبخ غذا، گوش‌دادن به موسیقی یا تماشای فیلم حین آشپزی، اتصال به سایر لوازم‌خانگی هوشمند، کنترل صوتی دستگاه و مدیریت آن از راه دور به کمک اپلیکیشن، فقط بخشی از ویژگی‌های این محصولات جذاب هستند.

از آنجایی‌ که این محصولات مدت زیادی نیست که وارد بازار لوازم‌خانگی ایران شده‌اند، قیمت بالایی دارند. اما شما می‌توانید با امکان خرید قسطی یخچال از سایت دیجی‌شهر، یخچال فریزرهای هوشمند را با شرایطی مناسب خریداری کنید و مبلغ آن را به‌تدریج بپردازید. 

فقط کافی است در سایت دیجی‌شهر ثبت‌نام کرده و مدارک خود را آپلود کنید. بعد از بررسی درخواست وام خرید یخچال و تکمیل مدارک، کیف پول شما شارژ می‌شود و می‌توانید محصول دلخواهتان را خریداری کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا