نقد و بررسی محصولات

بهترین قلم نوری و پد برای طراحان

لذت کشیدن قلم‌مو روی بوم نقاشی و تماشای رد آن، صدای خراشیده‌شدن نوک مداد طراحی روی کاغذ و بوی مداد رنگی، در خاطره همه هنرمندان و طراحان حک شده است. ولی مدتی است که فناوری، این خاطره مشترک را نیز مثل همه اتفاقات نوستالژیک، دستخوش تغییر کرده است. 

تکنولوژی قلم نوری و تبلت‌های طراحی، جای قلم، کاغذ و قلم‌مو را پر کرده است. امروز دیگر طراحان در هر جایی که باشند، چه هنگام سفر به دورافتاده‌ترین نقاط، چه در حال رفت‌وآمد با مترو و اتوبوس و چه در خانه یا محل کارشان، می‌توانند تبلت و قلم نوری خود را بیرون آورند و شروع به تصویرسازی دنیای ذهنی خود کنند.

انتخاب یک قلم نوری مناسب، به نیازهای کاربر و انتظارات او از محصول بستگی دارد. این قلم‌ها انواع مختلف و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مقاله به‌صورت جامع به بررسی ویژگی‌های مختلفی که باید هنگام خرید تبلت طراحی و قلم هوشمند به آن‌ها توجه کنید، می‌پردازیم. همچنین ۱۰ تا از بهترین مدل‌های پد و قلم نوری مناسب برای طراحان را معرفی خواهیم کرد.

آنچه در این مطلب خواهید دید

پد و قلم نوری چیست؟

شاید یادتان باشد در اوایل دهه ۹۰ شمسی، موبایل‌های قلم‌دار سامسونگ و نوکیا در بازار طرفداران زیادی داشتند. این موبایل‌ها دارای قلم‌هایی بودند که به کمک آن‌ها می‌توانستید کنترل بیشتری روی صفحه لمسی گوشی داشته باشید. 

این قلم‌ها، عملکردی جز همانی که با انگشت دست می‌توانستید انجام دهید، نداشتند. در واقع فقط نوک آن‌ها از جنس خاصی ساخته شده بود که در تماس با صفحه، مشابه انگشت دست عمل می‌کرد.

صفحه لمسی کامپیوتر، تبلت یا گوشی، دارای لایه‌ای به نام «دیجیتال‌ساز» یا «دیجیتایزر» (Digitizer) است. در دستگاه‌های قدیمی، دیجیتایزر فقط می‌توانست سیگنال‌های آنالوگ ناشی از تماس انگشت یا یک قلم ساده را به سیگنال‌های دیجیتال در دستگاه تبدیل کند. اما با پیشرفت تکنولوژی، دیجیتایزرها هم پیشرفت کردند و حالا می‌توانند کارهایی فراتر از یک لمس ساده را پردازش کنند.

در سال‌های اخیر محصولات جدیدی وارد بازار شدند که به آن‌ها قلم نوری گفته می‌شود. قلم‌های نوری تکنولوژی پیشرفته‌تری در مقایسه با قلم‌های قدیمی دارند و با دستگاه‌های مجهز به دیجیتایزرهای پیشرفته، سازگار هستند. این قلم‌ها می‌توانند حتی بدون لمس صفحه‌ نمایش و از فاصله نزدیک نیز، عملکردهای مختلفی را انجام دهند.

مهم‌ترین کاربردهای قلم نوری

این قلم‌‌ها به لطف امکانات پیشرفته خود مثل نادیده‌گرفتن مچ دست (Palm rejection)، حافظه داخلی، پاک‌کن، تشخیص فشار و دکمه‌هایی با عملکردهای گوناگون، محبوبیت زیادی بین هنرمندان پیدا کرده‌اند. قلم نوری برای طراحی گرافیک، کاربرد زیادی دارد؛ ولی به‌طور خلاصه، همه افرادی که ترسیم خطوط ظریف برای آن‌ها اهمیت زیادی دارند (نه فقط گرافیست‌ها) مشتریان اصلی این قلم‌ها هستند.

از جمله کاربردهای اصلی قلم نوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش الکترونیک و تدریس مجازی دروس (به‌خصوص ریاضی، هندسه، فیزیک و دروس مهندسی)
  • طراحی لباس
  • طراحی گرافیک
  • ویرایش عکس در فتوشاپ
  • طراحی چهره
  • طراحی صنعتی
  • طراحی سه‌بعدی
  • نقاشی
  • دکوراسیون داخلی و معماری
  • طراحی نقشه‌های فنی مهندسی
  • طراحی محصولات دیجیتال (UI Design)
  • تصویرسازی
  • طراحی پارچه
  • ساخت انیمیشن و استاپ موشن

آشنایی با انواع قلم نوری

قلم‌های نوری موجود در بازار، ۲ نوع دارند: قلم‌های نوری دارای صفحه‌ نمایش و قلم‌های نوری بدون صفحه‌ نمایش (همراه با پد).

قلم نوری با نمایشگر

این قلم‌ها به صفحه‌ نمایشی مشابه یک تبلت مجهز هستند. با اتصال قلم به صفحه‌ نمایش، شما می‌توانید هر چه را در ذهن دارید، روی صفحه ترسیم کنید و هم‌زمان آن را روی نمایشگر مخصوص قلم ببینید. همچنین می‌توانید صفحه‌ نمایش قلم نوری را به تبلت یا لپ‌تاپ هم وصل کرده و هم‌زمان تصویر را روی آن‌ها نیز دریافت کنید.

قلم نوری با پد لمسی (قلم بدون نمایشگر)

این قلم‌ها فاقد صفحه‌ نمایش هستند و در عوض پد لمسی دارند. پد لمسی قابلیت اتصال به لپ‌تاپ یا تبلت را دارد و می‌توانید هم‌زمان با ترسیم روی پد، در صفحه‌ نمایش آن‌ها اسکچ خود را مشاهده کنید.

نکات لازم برای خرید قلم نوری برای گرافیست‌ها

هنگام خرید قلم نوری، به نکات زیر توجه کنید:

حساسیت فشار قلم نوری

قطعا هنگام طراحی با مداد، فشاری که هنگام سایه‌زدن با مداد روی کاغذ وارد می‌کنید، با فشاری که برای پر کردن اشکال وارد می‌کنید متفاوت است. همچنین بسته به طرح، برخی خطوط باید نازک‌تر و برخی دیگر ضخیم‌تر باشند. حساسیت فشار قلم نوری، به طراح اجازه می‌دهد وزن و ضخامت خطوط ترسیمی خود را کنترل کند؛ درست همان‌طور که هنگام طراحی با مداد، این کار را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مقایسه گوشی‌های Galaxy A24 و Galaxy A34

کلیدهای میان‌بر قابل تنظیم قلم نوری

اکثر قلم‌های نوری حداقل ۲ دکمه دارند. این دکمه‌ها به طراح اجازه می‌دهند تا بدون حواس‌پرتی و فقط با فشردن آن‌ها، بین کارهای مختلف جابه‌جا شوند. دکمه‌های قلم نوری قابل برنامه‌ریزی هستند؛ یعنی می‌توانید وظایف مختلف دلخواه خود را به آن‌ها تخصیص دهید. 

برای مثال می‌توانید دکمه قلم را طوری تنظیم کنید که با فشردن آن، پاک‌کن فعال شود. در برخی تبلت‌های طراحی، این دکمه‌ها به کاربر اجازه جابه‌جایی بین صفحات، بازکردن دوربین، برگشت به صفحات قبلی و دستورات مشابه را می‌دهند.

قابلیت نادیده‌گیری مچ دست

بدترین اتفاقی که هنگام طراحی با تبلت می‌افتد، برخورد اتفاقی دست با صفحه و رسم خطوط تصادفی است. به همین دلیل سازندگان قلم‌های نوری، قابلیت مهمی را به نام «Palm Rejection» در محصولات خود گنجانده‌اند. این قابلیت به کاربر کمک می‌کند تا بدون نگرانی از رسم خطوط تصادفی روی صفحه، طراحی خود را انجام دهد یا متن دلخواهش را بنویسد.

قابلیت تشخیص زاویه

هنگام طراحی با مداد، طراح با زاویه‌دار کردن قلم خود تلاش می‌کند وزن و ضخامت خطوط را تغییر دهد. در قلم‌های نوری، قابلیت تشخیص زاویه بین قلم با تبلت قرار داده شده است. این قابلیت به طراح کمک می‌کند تا با ایجاد زاویه، بتواند خطوط دلخواهش را با ضخامت‌های متفاوت، رسم کند. هنگام خرید پد و قلم نوری، به زاویه قابل‌تشخیص توسط آن توجه کنید؛ زیرا برخی مدل‌های قدیمی‌تر، فقط زوایای خاصی را تشخیص می‌دهند و این می‌تواند باعث محدودیت شما شود.

کیفیت باتری و زمان نگهداری شارژ

اگر عمر باتری قلم نوری کم باشد، مجبور خواهید بود بعد از مدتی دوباره آن را شارژ کنید؛ این مسئله باعث می‌شود کاربرد آن محدودتر شود. به‌خصوص اگر قرار است زمان زیادی را با قلم خود کار کنید، حتما به مدت نگهداری شارژ توجه کنید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، نحوه و زمان شارژ شدن قلم نوری است. برخی قلم‌های نوری خیلی سریع شارژ می‌شوند و می‌توانید دوباره از آن‌ها استفاده کنید.

قابلیت چندلمسی (Multi-Touch)

مالتی تاچ یا چندلمسی، قابلیت پیشرفته‌ای در صفحه‌ نمایش‌های جدید است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید سطح صفحه لمسی را با چند لمس (برای مثال با دو دست یا به‌صورت هم‌زمان با دست و قلم خود) کنترل کنید.

سازگاری با دستگاه‌ها

قبل از خرید قلم، حتما از سازگاری آن با دستگاه‌های تبلت، موبایل و لپ‌تاپ خود مطمئن شوید. دقت کنید که برخی قلم‌ها فقط برای اتصال به دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل خاص طراحی شده‌اند.

وزن و اندازه قلم نوری

قلم باید اصطلاحا به‌خوبی در دست بنشیند. اگر وزن آن خیلی زیاد بوده یا طراحی ارگونومیک نداشته باشد، خیلی زود دچار خستگی و دردهای مفصلی می‌شوید.

اندازه صفحه‌ نمایش و وزن تبلت قلم نوری

اندازه صفحه‌ نمایش عامل بسیار مهمی برای خرید قلم هوشمند طراحی است. هرچه اندازه صفحه‌ نمایش بزرگ‌تر باشد، ویرایش تصاویر با آن راحت‌تر خواهد بود. اما از طرف دیگر، تبلت‌های کوچک‌تر وزن کمتری هم دارند و حمل‌ونقل آن‌ها نیز راحت‌تر است.

دقت و رزولوشن قلم نوری (LPI)

LPI (مخفف Lines per Inch)، برای تعریف رزولوشن قلم‌های نوری و تبلت‌های طراحی استفاده می‌شود. LPI نشان می‌دهد که قلم نوری در هر اینچ، توانایی تشخیص و تولید چند نقطه و خط را دارد. 

این فاکتور برای طراحان و گرافیست‌ها اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نشان می‌دهد قلم نوری در تشخیص حرکات چقدر دقیق و حساس است. هرچه LPI بالاتر باشد، دقت قلم و قابلیت ترسیم جزئیات زیاد توسط آن نیز بیشتر می‌شود.

به‌عنوان مثال، قلم‌هایی با رزولوشن معادل 2048 LPI، می‌توانند ۲۰۴۸ خط را در هر اینچ تشخیص دهند. این تبلت برای اکثر کارهای طراحی مناسب است. از طرف دیگر، طراحان حرفه‌ای ممکن است نیاز به قلم‌هایی با رزولوشن بالاتر (مثلا حدود 5080 LPI) داشته باشند.

بنابراین انتخاب قلم نوری با LPI مناسب، به نیازهای شغلی شما بستگی دارد. اگر بیشتر از هر چیز به طراحی تصاویر پیچیده مشغول هستید و جزئیات برایتان اهمیت بالایی دارد، بهتر است تبلت طراحی با LPI بالا را انتخاب کنید. اما اگر بیشتر قصد دارید از قلم نوری برای ترسیم اسکچ‌های با جزئیات کم استفاده کنید، قلم‌هایی با LPI کم هم کافی هستند.

سرعت انتقال داده قلم نوری (RPS)

RPS (مخفف Report Rate Speed) نشان‌دهنده سرعت تبادل داده بین تبلت و قلم، هنگام لمس صفحه توسط آن است. هرچه سرعت تبادل داده بیشتر باشد، خطوط ترسیم‌شده سریع‌تر روی صفحه‌ نمایش ظاهر می‌شوند؛ بنابراین شما می‌توانید خطوط بعدی خود را راحت‌تر و سریع‌تر رسم کنید.

اغلب تبلت‌های طراحی سرعت انتقال بالای ۲۰۰ دارند که برای اکثر طراحان عدد مناسبی است. برای اینکه به‌درستی متوجه شوید عدد RPS معادل ۲۰۰ به چه معناست، اجازه دهید یک مثال بزنیم.

 تصور کنید با قلم نوری خود، روی ابزارهای فتوشاپ کلیک می‌کنید. در قلم نوری با RPS برابر با ۲۰۰، تشخیص این فرمان و اجرای آن، یک‌دویستم ثانیه (۵ میلی‌ثانیه) طول می‌کشد.

نحوه اتصال

هنگام خرید قلم نوری به نحوه اتصال آن و امکان کار به‌صورت بی‌سیم یا بدون سیم نیز توجه کنید. قابلیت اتصال به بلوتوث، وای فای، یو اس بی و مواردی از این‌ دست را هم حتما هنگام خرید بررسی کنید و طبق نیاز، خریدتان را انجام دهید.

مزایا و معایب قلم نوری

قلم‌های نوری، کار طراحان را ساده‌تر از هر زمان دیگری کرده‌اند؛ مهم‌ترین مزایا و معایب این قلم‌ها عبارت‌اند از:

مزایای قلم‌های نوری

  • حساسیت به فشار: برخلاف قلم‌های قدیمی، قلم‌های نوری به فشار حساس هستند و می‌توانند مقادیر مختلف آن را تشخیص دهند.
  • تشخیص زاویه قلم: با زاویه‌دار کردن قلم نوری، می‌توانید تجربه طراحی مشابهی با مداد واقعی داشته باشید. 
  • قابلیت چرخاندن در قلم‌های دوطرفه: به کمک این قابلیت، می‌توانید از سر دیگر قلم خود حین طراحی به‌عنوان پاک‌کن یا یک نوع دیگر قلم‌مو استفاده کنید.
  • عدم نیاز به تماس مستقیم: در قلم‌های قدیمی، بدون لمس مستقیم صفحه توسط قلم، هیچ عملکردی انجام نمی‌شد؛ اما قلم‌های نوری از فاصله نزدیک نیز عناصر روی صفحه‌ نمایش را تشخیص می‌دهند و می‌توانند دستورات را اجرا کنند.
  • دکمه‌های کاربردی: بسیاری از قلم‌های نوری دارای دکمه‌ها و عناصر واکنش‌گرای مختلفی روی بدنه خود هستند که امکان تغییر قلم‌مو، پاک‌کن، مداد و غیره را فقط با فشردن یک دکمه، به طراح می‌دهند.
  • راحتی کاربر: طراحی با مداد و سایر ابزارهای سنتی، می‌تواند فشار زیادی روی مفاصل وارد کند؛ اما قلم‌های نوری بسیار روان هستند و چنین آسیبی به مچ دست وارد نمی‌کنند.
  • انجام کارهای ظریف و ترسیم‌های با جزئیات زیاد

معایب قلم‌های نوری

  • قیمت بالا: هزینه خرید قلم نوری یا تبلت‌ها و گوشی‌های سازگار با این وسیله، بالاست.
  • سازگار نبودن با همه دستگاه‌ها: برخی از قلم‌های نوری با دستگاه‌های مختلف سازگار نیستند. البته این اتفاق به‌ندرت رخ می‌دهد؛ اما بهتر است قبل از خرید، حتما به این مسئله توجه کنید.
  • نیاز به پشتیبانی نرم‌افزاری: برای استفاده از همه امکانات قلم‌های نوری، باید سیستم‌عامل قوی و اپلیکیشن‌های سازگار با این وسیله را داشته باشید. به همین دلیل قبل از خرید قلم نوری، مطمئن شوید که تبلت یا لپ‌تاپتان از این نرم‌افزارهای پشتیبانی می‌کند.
  • نیاز به شارژ: برای استفاده از قلم‌های نوری، باید آن‌ها را دائما شارژ کنید. (در برخی مدل‌ها باید باطری را تعویض کنید.)

معرفی ۱۰ تا از بهترین مدل‌ها و برند‌های قلم نوری

از جمله از برندهای خوب تولیدکننده قلم نوری و تبلت طراحی شامل اپل، مایکروسافت، ویک، سامسونگ، آدونیت، ایکس پی پن (XP Pen)، وکام، هوئیون، جنیوس و شیائومی می‌شود. بهترین مدل‌های قلم نوری موجود در بازار ایران عبارت‌اند از:

قلم نوری ایکس پی پن مدل Artist 12 Pro، اقتصادی و باکیفیت برای تازه‌کارها

قلم نوری
قلم نوری

این قلم نوری توسط شرکت ژاپنی XP Pen به بازار عرضه شده است و جزو مدل‌های ارزان‌قیمت بازار محسوب می‌شود. قیمت پایین این محصول، نباید شما را درباره کیفیت آن به اشتباه بیندازد، زیرا این تبلت طراحی، کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارد. این محصول برای افرادی که تازه کار خود را شروع کرده‌اند، بهترین انتخاب است.

صفحه‌ نمایش ۱۲ اینچی فول لمینت با رزولوشن عالی ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ و قلم نوری با حساسیت فشار ۸۱۹۲ و رزولوشن ۵۰۸۰ LPI، از جمله ویژگی‌های این قلم هستند. 

قلم نوری Artist 12 Pro شرکت ایکس پی پن، از زاویه قلم ۶۰درجه‌ای پشتیبانی می‌کند که به شما امکان طراحی آسان خطوط دلخواهتان را می‌دهد.

 

ابعاد دستگاه ۳۵۱/۵۲ در ۲۲۵/۳۸ در ۱۲/۹ میلی‌متر
ابعاد صفحه‌نمایش ۲۵۶/۳۲ در ۱۴۴/۱۸ میلی‌متر
رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
تعداد کلید میان‌بر تبلت ۸
کلید چرخشی ۱
زمان پاسخ ۱۴ میلی‌ثانیه
تعداد رنگ ۱۶/۷میلیون
حساسیت فشار حداکثر ۲۰۰RPS
رزولوشن قلم ۵۰۸۰LPI
مصرف انرژی ۱۰وات
سازگاری ویندوز ۷ و بالاتر

کروم ۸۸ و بالاتر

لینوکس

مک ۱۰.۱۰ و بالاتر

 

تبلت و قلم نوری هوئیون مدل 2020 Kamvas 22 Plus، دوستدار چشم شما

قلم نوری
قلم نوری

این قلم نوری توسط شرکت هوئیون به بازار عرضه شده است. تبلت طراحی هوئیون از تکنولوژی کوانتوم دات و گاموت رنگی sRGB معادل ۱۴۰درصد و نرخ کنتراست ۱۲۰۰:۱ بهره‌مند است. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تبلت Kamvas 22 Plus هوئیون، بتواند به طراحی‌های شما رنگ‌های تازه‌ای ببخشد. صفحه‌نمایش تبلت هوئیون ۲۱/۵ اینچ است و از ۱۶/۷میلیون رنگ طبیعی و شاداب پشتیبانی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این تبلت طراحی، فیلتر نور آبی به کمک تکنولوژی کوانتوم دات است. این ویژگی برای طراحانی که ساعات زیادی کار می‌کنند، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا از خستگی چشم و فشار زیاد به آن‌ها جلوگیری می‌کند. قلم نوری این تبلت، دارای حساسیت فشار ۸۱۹۲ و پشتیبانی از زاویه ۶۰ درجه است.

 

ابعاد دستگاه ۵۴۶ در ۳۲۳ در ۲۶/۷ میلی‌متر
ابعاد صفحه‌نمایش ۲۱/۵ اینچ
وزن ۴۰۰۰ گرم
رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰
سرعت پاسخ ۱۴ میلی‌ثانیه
زاویه دید ۸۹ درجه
تعداد رنگ ۱۶/۷میلیون
گاموت رنگی ۱۴۰درصد
حساسیت فشار ۸۱۹۲
رزولوشن قلم ۵۰۸۰ LPI
زاویه قلم ۶۰ درجه
سازگاری ویندوز ۷ و بالاتر

مک ۱۰.۱۲ و بالاتر

لینوکس

اندروید

تعداد کلید میان‌بر تبلت ۴
تعداد کلید میان‌بر قلم ۲

پد و قلم نوری ایکس پی پن مدل Deco Pro Medium، سبک و شیک

قلم نوری
قلم نوری

این قلم نوری از جمله قلم‌های بدون صفحه‌ نمایش است که همراه با یک پد مخصوص عرضه می‌شود. قلم نوری مدل Deco Pro M شرکت ایکس پی پن، از زاویه ۶۰ درجه شیب قلم پشتیبانی می‌کند. 

حساسیت فشار این قلم ۸۱۹۲ و رزولوشن آن ۵۰۸۰ LPI است که باعث فراهم‌شدن کنترل بالای طراح روی طراحی‌اش می‌شود. روی این دستگاه، ۲ عدد کلید میان‌بر قرار دارد که قابل شخصی‌سازی هستند. همچنین ۸ عدد نوک قلم یدکی نیز در جعبه این محصول قرار دارد.

روی پد لمسی این محصول، ۸ عدد دکمه و یک چرخ قرار دارد که به کاربر امکان اجرای دستورات مختلف را می‌دهند. بدنه این پد فقط ۷میلی‌متر است و وزن خیلی کمی دارد. قاب آلومینیومی این محصول، به کاهش وزن آن کمک کرده است.

 

ابعاد دستگاه ۳۹۹/۷ در ۲۷۷ در ۱۶/۵ میلی‌متر
ابعاد صفحه‌نمایش ۶ در ۱۱اینچ
وزن ۱۰۰۰ گرم
حساسیت فشار ۸۱۹۲
زاویه قلم ۶۰ درجه
رزولوشن قلم ۵۰۸۰
سرعت پاسخ ۲۳۰
کلیدهای میان‌بر تبلت ۸
کلید چرخشی ۱
کلیدهای میان‌بر قلم ۲
سازگاری ویندوز ۷ و بالاتر

مک ۱۰.۱۰ و بالاتر

اندروید ۶ و بالاتر

لینوکس

 

تبلت طراحی و قلم نوری هوئیون مدل H1060P، مینیمال، فرز و جذاب

قلم نوری
قلم نوری

این تبلت را می‌توان یکی از انواع بهترین قلم نوری برای فتوشاپ دانست. علت این مسئله نیز صفحه‌ نمایش ۱۰ در ۶/۲۵اینچی و ضخامت ۱۰میلی‌متری آن است که به مشاهده بهتر جزئیات تصاویر و ویرایش آسان آن‌ها کمک می‌کند.

حساسیت فشار ۸۱۹۲، پشتیبانی از زاویه ۶۰ درجه و رزولوشن ۵۰۸۰ LPI در این قلم به ایجاد خطوط با ضخامت‌های دلخواه کمک می‌کند. جذاب‌ترین ویژگی این تبلت، RPS معادل بیشتر از ۲۲۰ است که از تاخیر در ایجاد خطوط جلوگیری می‌کند.

این مدل قلم نوری، از جنسی ساخته شده است که از سر خوردن آن در دست جلوگیری می‌کند. همچنین برای این قلم، استند نگهدارنده نیز در نظر گرفته شده است. روی قلم نوری ۲ عدد دکمه و روی تبلت ۱۲ عدد دکمه فیزیکی و ۱۶ عدد دکمه قابل برنامه‌ریزی قرار دارد.

ابعاد کل ۳۶۰ در ۲۴۰ در ۱۰ میلی‌متر
ابعاد سطح فعال ۱۵۸/۸ در ۲۵۴ میلی‌متر
وزن ۱۷۶۰ گرم
حساسیت فشار ۸۱۹۲
سرعت پاسخ ۲۳۳
رزولوشن قلم ۵۰۸۰
زاویه قلم ۶۰ درجه
سازگاری ویندوز ۷ و بالاتر

مک ۱۰.۱۱ و بالاتر

اندریود ۶ و بالاتر

تعداد کلید میان‌بر تبلت ۱۶+۱۲
تعداد کلید میان‌بر قلم ۲

قلم نوری و پد لمسی ایکس پی پن مدل Deco 03 NEW، برای چپ‌دست‌ها و راست‌دست‌ها

قلم نوری
قلم نوری

این پد لمسی یکی دیگر از محصولات جذاب شرکت ایکس پی پن است. روی قلم ۲ عدد دکمه و روی پد لمسی ۶ دکمه میان‌بر تعریف شده است. همچنین سازنده این محصول، ۸ عدد نوک یدکی نیز در جعبه آن قرار داده است.

قابلیت چندلمسی، امکان اتصال به‌صورت وایرلس یا سیمی، حساسیت ۸۱۹۲ قلم، پد لمسی با اندازه ۱۰ در ۵/۶۲اینچ و ضخامت خیلی کم (فقط ۸ میلی‌متر) از خصوصیات این قلم است.

یکی از ویژگی‌های این تبلت، طراحی خاص آن بوده که آن را تبدیل به گزینه مناسبی برای چپ‌دست‌ها و راست‌دست‌ها کرده است. چپ‌دست هستید؟ فقط کافی است پد را بچرخانید و به‌راحتی طراحی خود را انجام دهید.

 

ابعاد ۳۵۴ در ۲۱۸ در ۸میلی‌متر
محدوده فعال ۲۵۴ در ۱۴۲/۷ میلی‌متر
وزن ۶۳۵گرم
رزولوشن قلم ۵۰۸۰
حساسیت فشار ۸۱۹۲
کلیدهای میان‌بر صفحه ۶
کلیدهای میان‌بر قلم ۲
کلید چرخشی ۱
سرعت پاسخ ۲۶۶
سازگاری ویندوز ۷ و بالاتر

مگ ۱۰.۸ و بالاتر

فاصله خواندن قلم ۱۰میلی‌متر

قلم نوری و ماوس برند جنیوس مدل EasyPen i608

قلم نوری
قلم نوری

این قلم برای طراحی، نوشتن یا ویرایش تصاویر مناسب است. حساسیت فشار قلم نوری جنیوس ۲۰۴۸ و نرخ پاسخگویی آن ۱۰۰RPS است. همچنین تبلت آن ابعاد ۶ در ۸ اینچ دارد و یک هولدر قلم نیز روی آن کار شده است. این محصول همراه با موس بی‌سیم جنیوس دارای ۳ کلید عرضه شده است.

ابعاد دستگاه ۲۶۴ در ۳۰۰ در ۲۴/۴میلی‌متر
محدوده فعال ۲۰/۳ در ۱۵/۲ اینچ
وزن صفحه ۵۷۹ گرم
وزن قلم ۱۰/۶ گرم
حساسیت فشار ۲۰۴۸
سرعت پاسخ ۱۲۵
رزولوشن قلم ۵۱۲۰
تعداد کلید صفحه ۱
تعداد کلید قلم ۲
نوع باتری نیم‌قلمی
سازگاری ویندوز ۷ و بالاتر

ویندوز XP

ویندوز Vista

مک ۱۰.۳.۵ و بالاتر

تبلت و قلم‌های نوری وکام سری Wacom Intuos Pro، برای حرفه‌ای‌های خلاق

قلم نوری
قلم نوری

قلم‌های سری Intnos Pro شرکت وکام در ۳ سایز مختلف کوچک (S)، متوسط (M) و بزرگ (L) به بازار عرضه شده‌اند؛ بنابراین همه افراد با هر نیازی، می‌توانند از محصولات این شرکت بهره‌مند شوند.

حساسیت فشار قلم نوری وکام بالاست و قابلیت تشخیص زاویه طبیعی قلم را دارد. ضخامت تبلت وکام فقط ۸ میلی‌متر بوده و به دلیل استفاده از آلومینیوم و کامپوزیت فایبرگلاس، وزن خیلی کمی دارد.

ابعاد و وزن مدل S ۲۶۹ در ۱۷۰ در ۸ میلی‌متر

محدوده فعال: ۱۶۰ در ۱۰۰میلی‌متر

۴۵۰گرم

ابعاد و وزن مدل M ۳۳۸ در ۲۱۹ در ۸ میلی‌متر

محدوده فعال: ۲۲۴ در ۱۴۸ میلی‌متر

۷۰۰گرم

ابعاد و وزن مدل L ۴۳۰ در ۲۸۷ در ۸ میلی‌متر

محدوده فعال: ۳۱۱ در ۲۱۶ میلی‌متر

۱۳۰۰ گرم

حساسیت فشار ۸۱۹۲
رزولوشن قلم ۵۰۸۰
کلید میان‌بر تبلت ۶ (مدل S) و ۸ (مدل‌های M و L)
کلید میان‌بر قلم ۲
کلید چرخشی ۱
زاویه قلم ۶۰ درجه
سازگاری ویندوز

مک

تبلت گرافیکی و قلم هوشمند هوئیون مدل H1161

قلم نوری
قلم نوری

این قلم نوری یکی دیگر از محصولات باکیفیت شرکت هوئیون است. تبلت هوئیون ابعاد ۲۷۹/۴ در ۱۷۴/۶میلی‌متری دارد که اجازه حرکت آزادانه و طبیعی قلم را روی صفحه به کاربر می‌دهد. این قلم دارای نرخ پاسخ بیشتر از ۲۲۰PPS و حساسیت فشار ۸۱۹۲ است. روی این تبلت ۱۰ دکمه فیزیکی و ۱۶ دکمه میان‌بر قابل برنامه‌ریزی کار شده است.

ابعاد دستگاه ۳۹۰ در ۲۲۳ در ۱۱ میلی‌متر
ابعاد محدوده فعال ۱۷۴/۶ در ۲۷۹/۴ میلی‌متر
رزولوشن قلم ۵۰۸۰
حساسیت فشار ۸۱۹۲
وزن دستگاه ۵۷۰ گرم
وزن قلم ۱۳ گرم
زاویه قلم ۶۰ درجه
سرعت پاسخ ۲۶۶
کلیدهای میان‌بر دستگاه ۱۶+۱۰
سازگاری ویندوز ۷ و بالاتر

مک ۱۰.۱۱ و بالاتر

اندروید ۶ و بالاتر

تبلت طراحی و قلم نوری پاربلو مدل A610 Pro

قلم نوری
قلم نوری

قلم نوری A610 Pro برند پاربلو از زاویه ۶۰ درجه پشتیبانی می‌کند. همچنین حساسیت فشار آن ۸۱۹۲ است. صفحه‌نمایش تبلت پاربلو فول لمینت و با ابعاد ۱۰ در ۶ اینچ است که فضای زیادی را برای کارکردن در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

قابلیت اتصال USB type-C، چرخ کنترل، پشتیبانی قلم از فرمان‌ها از فاصله ۱۰میلی‌متری تا صفحه و ۸ عدد دکمه قابل برنامه‌ریزی از جمله ویژگی‌های این تبلت است.

ابعاد کلی ۳۵۰ در ۲۲۳ در ۸ میلی‌متر
ابعاد محدوده فعال ۲۵۴ در ۱۵۸/۷۵ میلی‌متر
وزن ۵۵۰ گرم
حساسیت فشار ۸۱۹۲
رزولوشن قلم ۵۰۸۰
زاویه قلم ۶۰ درجه
سرعت پاسخ ۲۶۶
کلیدهای میان‌بر صفحه ۸
کلید چرخشی ۱
کلیدهای میان‌بر قلم ۲
سازگاری ویندوز ۷ و بالاتر

مک ۱۰.۱۱ و بالاتر

اندروید ۶ و بالاتر

تبلت و قلم نوری Veikk VK2200Pro-8

قلم نوری
قلم نوری

این تبلت دارای صفحه‌ نمایش با ابعاد ۲۱/۵اینچی و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ فول‌اچ‌دی است. این مدل قلم نوری به شکل ارگونومیک طراحی شده است و ضخامت آن کمتر از ۱۸ میلی‌متر است. کلیدهای میان‌بر این تبلت طراحی قابل برنامه‌ریزی هستند و می‌توانید آن‌ها را برای زوم، تغییر قلم‌مو، برگشت به مرحله قبل و موارد مشابه، شخصی‌سازی کنید.

صفحه‌ نمایش تبلت فول لمینت است و رزولوشن بالایی دارد. این تبلت از ۱۶/۷میلیون رنگ و sRGB ۱۲۰ پشتیبانی می‌کند. همچنین استندی با قابلیت تغییر زاویه برای این تبلت در نظر گرفته شده است.

ابعاد دستگاه ۵۵۶ در ۳۳۰ در ۱۸ میلی‌متر
ابعاد محدوده فعال ۲۱/۵ اینچ
رزولوشن صفحه ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰
سرعت پاسخ ۲۹۰
حساسیت فشار ۸۱۹۲
زاویه قلم ۶۰ درجه
سازگاری ویندوز ۷ و بالاتر

مک ۱۰.۱۲ و بالاتر

کروم ۸۸ و بالاتر

لینوکس

کلیدهای میان‌بر صفحه ۸
کلیدهای میان‌بر قلم ۲

خرید قسطی قلم نوری، پد لمسی و تبلت برای دیزاینرها

قلم‌های نوری، تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای هستند که طراحان را از کاغذ و قلم بی‌نیاز می‌کنند. این محصولات برای کارهای گرافیکی، طراحی صنعتی، نقشه‌کشی، تصویرسازی، ساخت انیمیشن و حتی تدریس مجازی، کاربرد دارند. در این مطلب تلاش کردیم به بررسی عوامل مهمی که هنگام خرید تبلت طراحی باید به آن‌ها توجه کنید، بپردازیم.

 

قیمت قلم نوری، پد لمسی و تبلت طراحی، در بازار ایران متفاوت است. برندهای مختلفی مثل ویک، پاربلو، وکام، جنیوس، ایکس پی پن و هوئیون در بازار ایران به فروش می‌رسند که قیمت مدل‌های مختلف آن‌ها با هم فرق دارد. 

خرید قلم نوری با کیفیت بالا، می‌تواند هزینه بالایی را به طراحان تحمیل کند. اما شما می‌توانید به کمک امکان خرید قسطی تبلت در دیجی‌شهر، محصول مدنظر خود را خریداری کنید و مبلغ آن را بعدا و به‌تدریج بپردازید.

 

سوالات متداول

آیا اندازه و وزن قلم نوری مهم است؟

بله. طراحان ساعات زیادی را صرف کارکردن با قلم نوری خود می‌کنند؛ به همین دلیل توجه به وزن و ضخامت قلم هنگام خرید آن اهمیت زیادی دارد.

بهترین برند برای خرید تبلت طراحی و قلم نوری چیست؟

مایکروسافت، ویک، سامسونگ، ایکس پی پن، وکام، هوئیون و جنیوس از جمله بهترین برندهای تولیدکننده قلم نوری هستند که محصولات آن‌ها در بازار ایران به فروش می‌رسد.

چرا قابلیت تشخیص زاویه در قلم‌های نوری مهم است؟

قلم‌های نوری که می‌توانند زاویه قلم با تبلت را تشخیص دهند، به طراح در ترسم خطوط طبیعی‌تر کمک می‌کنند. اگر قابلیت تشخیص زاویه محدود باشد، خطوط در برخی زوایا ترسیم نخواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا