راهنمای دریافت وام

وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳ | مبلغ وام و شرایط دریافت

تولد نوزاد و ورود این عضو جدید به خانواده، اتفاقی خوشحال‌کننده است؛ با این حال می‌تواند یک نگرانی بزرگ برای مادران و پدران ایجاد کند و آن هم مسئله تامین نیازهای فرزند مانند خرید پوشک و شیرخشک، لباس و هزینه‌های مرتبط با دکتر و چک‌آپ‌های ماهیانه است. این هزینه‌ها در کنار نیازهای مالی سایر فرزندان، فشار مالی زیادی را به والدین تحمیل کند.

وام فرزندآوری، تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای بوده که دولت برای کمک به این خانواده‌ها در نظر گرفته است. به کمک این وام، بخش بزرگی از نگرانی‌های خانواده‌ها برای تامین مالی فرزندانشان، برطرف می‌شود. 

در این مطلب همه آنچه را که درباره این وام، مبلغ و شرایط بازپرداخت، مدارک لازم و شرایط دریافت آن باید بدانید، به شما خواهیم گفت.

وام‌ فرزند‌آوری چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وام فرزندآوری، تسهیلات قرض‌الحسنه دولتی است که از محل منابع مالی بانک‌ها، به خانواده‌ها پرداخت می‌شود. طرح ارائه این وام، در راستای ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تدوین شده است.

همه پدرانی که فرزندشان بعد از سال ۱۴۰۰ (۱ فروردین) و در ایران متولد شده باشند، می‌توانند برای گرفتن این وام درخواست خود را ثبت کنند. (این وام به مادران تعلق نمی‌گیرد.)

البته دقت کنید که برای دریافت این وام، حداکثر تا ۲ سال بعد از تولد فرزندتان، مهلت دارید. همچنین این وام فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری در شهر زادگاه پدر یا فرزند، کمتر از ۲/۵ باشد.

لازم به ذکر است که به هر فرزند، فقط یک بار تسهیلات تعلق می‌گیرد. همچنین اگر فرزندان دوقلو یا چندقلو باشند، به‌ازای هرکدام از قل‌ها، یک وام داده می‌شود. همچنین اگر در دوره بازپرداخت تسهیلات، فرزند دیگری نیز متولد شود، دریافت وام برای آن فرزند نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

افرادی که وضعیت نظام‌وظیفه آن‌ها مشخص نیست نیز می‌توانند از وام فرزندآوری بهره‌مند شوند؛ زیرا این تسهیلات طبق قانون، از حکم موضوع ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی شده است.

مبلغ و شرایط بازپرداخت وام فرزندآوری 

مبلغ وام فرزندآوری و دوره بازپرداخت آن در سال ۱۴۰۳ به‌صورت زیر است:

  • فرزند اول: مبلغ ۴۰میلیون تومان با بازپرداخت ۳۶ماهه
  • فرزند دوم: مبلغ ۸۰میلیون تومان با بازپرداخت ۴۸ماهه
  • فرزند سوم: مبلغ ۱۲۰میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ماهه
  • فرزند چهارم: مبلغ ۱۵۰میلیون تومان با بازپرداخت ۷۲ماهه
  • فرزند پنجم به بعد: مبلغ ۲۰۰میلیون تومان با بازپرداخت ۸۴ماهه

 

این وام، ازجمله وام‌های قرض‌الحسنه است؛ بنابراین سود ندارد و فقط در ابتدای هر سال، حداکثر ۴درصد کارمزد برای آن دریافت می‌شود. به همین دلیل در اولین ماه هر سال (ماه استثنایی) مبلغ قسط این وام کمی بیشتر است. برای گرفتن وام فرزندآوری، نیازی به سپرده‌گذاری نیست. همچنین بازپرداخت آن بعد از طی ۶ماه دوره تنفس آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید:شرایط جدید وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

فرزند اول فرزند دوم فرزند سوم فرزند چهارم فرزند پنجم به بعد
مبلغ وام ۴۰میلیون ۸۰میلیون ۱۲۰میلیون ۱۵۰میلیون ۲۰۰میلیون
مهلت بازپرداخت ۳۶ماه ۴۸ماه ۶۰ماه ۷۲ماه ۸۴ماه

 

شرایط ضامن وام فرزندآوری چیست؟

اگر اعتبار مالی پدر برای گرفتن وام فرزندآوری کافی نباشد، باید ضمانت ارائه کند. ضمانت وام فرزندآوری می‌تواند شامل حساب یارانه یا حساب سهام عدالت پدر یا بستگان درجه اول او، سایر دارایی‌های مالی پدر یا ترکیب یک فقره سفته و یک نفر ضامن باشد.

بیشتر بخوانید:بهترین سایت های ارائه دهنده وام فوری کالا

چگونه برای وام فرزندآوری ثبت‌نام کنیم؟

برای دریافت وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳ باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا وارد سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند شوید. سپس از طریق بخش «ثبت‌نام جدید»، فرم ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.
  • بعد از تکمیل فرم، سامانه به شما کد رهگیری محرمانه‌ای را اختصاص می‌دهد و آن را از طریق پیامک، برایتان ارسال می‌کند.
  • بعد از این مرحله، باید منتظر تعیین شعبه بانک ارائه‌دهنده وام بمانید. برای پیگیری روند دریافت تسهیلات، به بخش «مشاهده وضعیت» در سامانه تسهیلات وارد شوید. سپس با کد ملی پدر و کد رهگیری که در مرحله قبل گرفتید، وضعیت درخواستتان را پیگیری کنید.
  • تا قبل از تعیین شعبه، می‌توانید از طریق بخش «ویرایش ثبت‌نام قبلی» در سامانه، اطلاعات خود را تغییر دهید.
  • تا قبل از تعیین شعبه، می‌توانید بانک عامل خود را تغییر دهید؛ برای این کار باید روی گزینه «حذف ثبت‌نام» کلیک کنید تا درخواست قبلی، حذف شود. سپس از طریق گزینه «ثبت‌نام جدید»، دوباره درخواست جدیدی را با یک بانک عامل دیگر، ثبت کنید.
  • اطلاعات شعبه بانک عامل، از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد. بعد از گرفتن این پیامک، حداکثر ۱۲ روز کاری فرصت دارید تا به همراه مدارک خود، به آن شعبه مراجعه کنید و پرونده تشکیل دهید. عدم مراجعه طی این ۱۲ روز کاری، به منزله لغو درخواست وام خواهد بود.
  • در صورتی‌ که بعد از مراجعه به شعبه، مدارکتان ناقص باشد یا نیاز به ارائه ضمانت داشته باشید، به شما ۶۰ روز کاری برای ارائه موارد نقصی پرونده مهلت داده می‌شود. اگر طی این ۶۰ روز کاری، نقصی پرونده را برطرف نکنید، درخواستتان لغو می‌شود.

مدارک لازم برای وام فرزندآوری چیست؟

برای ثبت‌نام در سایت و همچنین هنگام مراجعه به شعبه بانک، مدارک زیر را آماده کنید:

  • اصل شناسنامه پدر و فرزند
  • اصل کارت ملی پدر
  • کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت
  • کد رهگیری ۱۰ رقمی سامانه

بسته به بانک عامل، ممکن است مدارک دیگری مثل شناسنامه و کارت ملی ضامن‌ها، سفته، کپی و اصل شناسنامه نوزاد و موارد دیگر نیز در روز مراجعه به شعبه موردنیاز باشد. بهتر است قبل از مراجعه، از مسئول شعبه درباره مدارک موردنیاز سوال کنید.

بیشتر بخوانید:وام بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟ سال ۱۴۰۳| نحوه دریافت و مدارک

جمع‌بندی 

وام فرزندآوری، توسط دولت برای تسهیل فرزندآوری و در حمایت از جوانی جمعیت ارائه می‌شود. این وام به خانواده‌ها این فرصت را می‌دهد که بابت تامین هزینه‌های فرزندانشان نگرانی کمتری داشته باشند. 

وام فرزندآوری قرض‌الحسنه، بدون بهره است و بازپرداخت آن ۶ ماه بعد از دریافت وام شروع می‌شود؛ این ویژگی‌ها، باعث شده‌اند این تسهیلات جذابیت زیادی برای خانواده‌ها داشته باشد.

سوالات متداول

  • آیا مادر نیز می‌تواند وام فرزندآوری بگیرد؟

خیر، فقط پدر می‌تواند برای دریافت این وام درخواست بدهد.

  • آیا بدون کارت پایان خدمت می‌توان وام فرزندآوری گرفت؟

بله، سربازان و سایر افرادی که وضعیت نظام‌وظیفه آن‌ها مشخص نشده است، می‌توانند وام فرزندآوری را دریافت کنند.

  • به فرزندان چندقلو، چقدر وام فرزندآوری تعلق می‌گیرد؟

پرداخت وام فرزندآوری برای هرکدام از نوزادان دوقلو و چندقلو، جداگانه است؛ یعنی به‌ازای هر فرزند، یک وام پرداخت می‌شود.

  • آیا می‌توان دو بار وام فرزندآوری گرفت؟

امکان گرفتن این وام برای هر فرزند، فقط یک بار وجود دارد. ولی گرفتن آن برای فرزندان بعدی خانواده بلامانع است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا