زندگی به سبک بهتر

۱۰ توصیه‌ مالی برای جوانان و دانشجویان

دانشجو یا مجرد بودن، فرقی نمی‌کند؛ گذر از پیچ‌وخم‌های مسیر مستقل شدن و مدیریت مالی، چالشی است که هر جوانی با آن روبه‌رو می‌شود. خبر خوب این است که با کمی آگاهی و برنامه‌ریزی، می‌توانید به‌راحتی از این مسیر عبور کنید و طعم شیرین استقلال مالی را بچشید. 

در این مقاله، با موضوع ۱۰ توصیه مالی برای جوانان، نقشه راهی برای رسیدن به ثبات و آرامش مالی برای‌تان آماده کرده‌ایم. با به‌کارگیری این راهکارها، نه‌تنها می‌توانید از هدررفت پولتان جلوگیری کنید، بلکه گام‌های بلندی در جهت رسیدن به اهدافتان بردارید. به یاد داشته باشید، هیچ‌وقت برای یادگیری و شروع سرمایه‌گذاری دیر نیست. پس همین امروز با ما همراه شوید تا سفری پربار در دنیای مالی را آغاز کنید!

۱۰ گام طلایی برای فتح قلعه ثروت در دوران جوانی

ورود به دانشگاه، آغاز سفری پرهیجان به‌سوی استقلال و مسئولیت‌پذیری است. در این دوران، شما نه‌تنها از نظر فکری و شخصیتی بالغ‌تر می‌شوید، بلکه مدیریت امور مالی خود را نیز بر عهده می‌گیرید. در ادامه ۱۰ اصول مدیریت مالی برای افراد مجرد را بررسی می‌کنیم تا راحت‌تر پله‌های ترقی رسیدن به ثروت را طی کنید:

۱. بودجه‌بندی؛ کلید طلایی مدیریت پول

اولین قدم برای مدیریت مالی شخصی، داشتن یک برنامه مشخص برای خرج‌ودخل آن است. با تهیه بودجه، خواهید دید پولتان را کجا و چگونه خرج می‌کنید تا از هزینه‌های بی‌رویه جلوگیری کنید. روش‌های مختلفی برای بودجه‌بندی وجود دارد؛ از جمله:

  •  استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص: اپلیکیشن‌های بودجه‌بندی زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا درآمد و هزینه‌هایتان را به‌راحتی مدیریت کنید. این اپلیکیشن‌ها امکاناتی مانند دسته‌بندی مخارج، تعیین هدف‌های مالی، نمودار و گزارش‌دهی را به شما ارائه می‌دهند. برای مثال، اپلیکیشن‌های سبک پول، هالو و میدلاین، برنامه‌های کاربردی در این زمینه هستند.
  • یادداشت‌کردن مخارج: می‌توانید به روش سنتی با استفاده از دفتر و قلم، تمام مخارج خود را یادداشت کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا در مورد نحوه خرج‌کردن پولتان آگاهی بیشتری پیدا کنید.
  • استفاده از روش‌های آنلاین: بسیاری از وب‌سایت‌ها و ابزارهای آنلاین رایگان وجود دارند که به شما در بودجه‌بندی و مدیریت پولتان کمک می‌کنند. برای مثال، وب‌سایت سکه به شما کمک می‌کند تا بودجه خود را به‌صورت آنلاین تنظیم کنید، تراکنش‌هایتان را رصد کنید و از وضعیت مالی خودآگاهی پیدا کنید.

۲. پس‌انداز؛ تخم‌مرغ‌هایتان را در سبدهای مختلف بگذارید!

پس‌اندازکردن، عادت بسیار مهمی است که باید از سنین پایین آن را تمرین کنید. حتی اگر درآمد کمی دارید، سعی کنید بخشی از آن را هر ماه کنار بگذارید. به‌این‌ترتیب می‌توانید برای آینده خود سرمایه‌گذاری کنید و در مواقع ضروری به آن پول دسترسی داشته باشید. در این راه بهتر است از روش ۵۰/۳۰/۲۰ استفاده کنید. در این روش، ۵۰درصد از درآمدتان را به هزینه‌های ضروری مانند اجاره، خوراک، پوشاک و…، ۳۰درصد را به نیازهای ثانویه مانند تفریح، سرگرمی و… و ۲۰درصد را به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری اختصاص می‌دهید.

بیشتر بخوانید:وام فنی‌وحرفه‌ای چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

۳. قرض‌کردن ممنوع! تا جایی که می‌توانید از وام‌گرفتن خودداری کنید

وام‌ گرفتم راه‌حلی موقتی برای حل مشکلات مالی است که می‌تواند در بلندمدت عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد. تا جایی که می‌توانید از وام‌گرفتن، به‌خصوص وام‌های با سود بالا، خودداری کنید. سعی کنید با مدیریت درست پولتان، نیاز خود به وام را به حداقل برسانید.

۴. ولخرجی نکنید؛ حواستان به جیبتان باشد

همه ما گاهی اوقات وسوسه می‌شویم که پولمان را صرف چیزهایی کنیم که نیازی به آن‌ها نداریم. اما به یاد داشته باشید که ولخرجی، دشمن اصلی جیب شماست. قبل از هر خرید، از خودتان بپرسید که آیا واقعاً به آن وسیله نیاز دارید یا خیر؟

۵. به‌جای حسرت، به آرزوهایتان برسید؛ نیازها و خواسته‌هایتان را از هم جدا کنید

باتوجه‌به تأمین مالی نیازها و خواسته‌های خود، باید بدانید که چگونه یکی را از دیگری تشخیص دهید. شما فقط باید نیازهایتان را به‌عنوان ضروریات روزمره خود در نظر بگیرید که به طور مستقیم بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد، مانند حمل و نقل و مسکن. 

تمام هزینه‌های دیگر مانند، خرید لباس‌های برند و مسافرت‌های تفریحی، باید به‌عنوان خواسته‌هایتان در نظر گرفته شود. جداسازی این دو دسته به شما این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های خود را تنظیم و برنامه‌های بودجه‌بندی موثرتری ایجاد کنید.

۶. به دنبال شغل باشید و از هر فرصتی برای کسب درآمد استفاده کنید

داشتن شغل، به شما کمک می‌کند تا بتوانید به استقلال مالی برسید و از پس هزینه‌هایتان بر بیایید. حتی اگر شغل تمام‌وقت ندارید، به دنبال کارهای پاره‌وقت یا انجام کارهای فریلنسینگ باشید تا درآمدتان را افزایش دهید. دانشجویان و افراد مجرد می‌توانند برای کسب درآمد و مدیریت مالی شخصی خود، به دنبال شغل‌های مختلفی از جمله تدریس خصوصی، فریلنسینگ، کار در فروشگاه یا رستوران، کار در کتابخانه، مراقبت از کودکان، کار در مرکز تماس، نویسندگی مقاله، ترجمه، طراحی گرافیک و تدوین ویدئو باشند.

۷. هوشمندانه خرج کنید و به دنبال تخفیف باشید

هنگام خرید، به دنبال اجناس باکیفیت و خوش‌قیمت باشید. از حراج‌ها و تخفیف‌ها استفاده کنید و سعی کنید تاحدامکان هزینه‌هایتان را مدیریت کنید. مثلاً به‌جای خرید کتاب‌های درسی، بسیاری از دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها کتاب‌های درسی را به شما امانت می‌دهند. همچنین، بسیاری از کتاب‌های درسی اکنون به‌صورت کتاب‌های الکترونیکی در دسترس هستند که می‌توانند ارزان‌تر از نسخه‌های چاپی باشند.

۸. از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید

اگر امکانش هست، به جای استفاده از ماشین شخصی، از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو یا دوچرخه استفاده کنید. این کار به شما در صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین حفظ سلامتی‌تان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:معرفی ارزان‌‌ترین موتور‌سیکلت‌ها از ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیون + راهنمای خرید قسطی

۹. سرگرمی‌های کم‌هزینه پیدا کنید

سرگرمی و تفریح بخش جدایی‌ناپذیر زندگی است. اما مراقب باشید که سرگرمی‌هایتان خیلی پرهزینه نباشند. به دنبال سرگرمی‌هایی باشید که بتوانید با صرف هزینه کم از آن‌ها لذت ببرید، مانند مطالعه کتاب، ورزش در فضای باز یا گذراندن وقت با دوستان.

۱۰. آشپزی در خانه را یاد بگیرید و از غذاخوردن بیرون خودداری کنید

غذاخوردن در رستوران‌ها و بیرون از منزل، هزینه زیادی را به شما تحمیل می‌کند. سعی کنید تاحدامکان در خانه آشپزی کنید.

بیشتر بخوانید:نقد و بررسی بهترین سرخ‌کن‌های فیلیپس +معایب و مزایا

سخن پایانی

در این مقاله، ۱۰ توصیه‌ مالی کاربردی برای مجردها و دانشجویان ارائه شد. با به‌کارگیری این نکات می‌توانید گامی بلند در جهت استقلال مالی و آسایش خاطر در آینده بردارید. به یاد داشته باشید، مدیریت مالی مهارتی است که با تمرین و صبر به دست می‌آید. در این مسیر، ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شوید، اما ناامید نشوید و با برنامه‌ریزی و تلاش مداوم، می‌توانید به اهداف مالی خود برسید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا