زندگی به سبک بهتر

راهنمای انتخاب سایز یخچال | سایز مناسب برای خرید یخچال فریزر بر حسب فوت ‌و لیتر کدام است؟

تصور کنید همراه خانواده برای خرید قسطی یخچال به فروشگاه مراجعه کرده‌اید، بعد از بررسی یخچال‌های مختلف و امکانات آن‌ها، کالای دلخواهتان را پیدا کرده و خریده‌اید. حالا وقت آن رسیده که یخچال جدید را به خانه ببرید. همه اعضای خانواده از خرید این یخچال فریزر جدید خوشحال هستند؛ اما طولی نمی‌کشد که این خوشحالی تبدیل به ناامیدی می‌شود. مشکل بزرگی سر راه شما قرار گرفته است: سایز یخچال به اندازه‌ای بزرگ است که حتی از در آشپزخانه رد نمی‌شود!

گنجایش یخچال، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید هنگام خرید به آن توجه کنید. این مسئله فقط برای بررسی امکان رد شدن یخچال از در ورودی یا جا شدن آن در محیط آشپزخانه اهمیت ندارد، بلکه سایز یخچال حتی روی میزان مصرف انرژی نیز تاثیر دارد. به‌طوری که خرید یخچال نامناسب، می‌تواند مبلغ قبض برق را تا حد زیادی افزایش دهد.

در این مطلب به شما خواهیم گفت که چطور حجم یخچال را برحسب فوت و لیتر اندازه‌گیری کنید. با خواندن این مقاله، یاد خواهید گرفت که چگونه با توجه به تعداد اعضای خانواده، سبک زندگی و عادات غذایی خود، بهترین یخچال را انتخاب کنید.

آیا فوت یخچال در برندهای مختلف متفاوت است؟

یخچال‌ها انواع مختلفی مثل کمبی (فریزر بالا یا فریزر پایین) و ساید بای ساید دارند. معمولا هرکدام از این یخچال فریزرها، سایز استانداردی دارند که همه برندها محصولات خود را طبق آن تولید می کنند. سایز استاندارد یخچال فریزر در اکثر برندها طبق جدول زیر است:

نوع یخچال حجم (لیتر) عرض (سانتی‌متر) ارتفاع (سانتی‌متر) عمق (سانتی‌متر)
کمبی فریزر بالا ۱۵۰ تا ۵۰۰  ۵۴ تا ۸۰ ۱۴۰ تا ۱۸۰ ۵۵ تا ۷۰
کمبی فریزر پایین ۲۵۰ تا ۴۵۰ ۵۴ تا ۸۰ ۱۴۰ تا ۱۸۰ ۵۵ تا ۷۰
یخچال تک در ۱۰۰ تا ۲۵۰ ۵۰ تا ۶۰ ۱۱۵ تا ۱۵۰ ۵۵ تا ۶۵
یخچال درب فرانسوی ۳۵۰ تا ۶۰۰ ۸۰ تا ۹۰ ۱۷۰ تا ۱۸۰ ۷۰ تا ۷۵
یخچال فریزر ساید بای ساید ۴۰۰ تا ۶۵۰ ۸۰ تا ۹۰ ۱۷۰ تا ۱۸۰ ۷۰ تا ۷۵
مینی یخچال ۴۰ تا ۱۰۰  ۴۵ تا ۵۵ ۵۰ تا ۸۵ ۵۰ تا ۸۵

توجه کنید که این عددها تقریبی هستند؛ بنابراین برای خرید یخچال، فقط به این جدول استناد نکرده و حتما ابعاد محصول را با فروشنده چک کنید.

چگونه باید ظرفیت یخچال فریزر را محاسبه کنیم؟

برای اینکه بفهمید کدام سایز یخچال برای آشپزخانه شما مناسب است، باید ظرفیت یخچال فریزر را اندازه‌گیری کنید. ظرفیت یخچال یا با واحد «فوت» یا «لیتر» معرفی می‌شود.

محاسبه ظرفیت یخچال فریزر بر حسب فوت مکعب

هر فوت برابر با ۳۰/۴۸ سانتی‌متر و هر فوت مکعب (واحد اندازه‌گیری حجم یخچال فریزر) حدوداً ۲۸/۳۱ لیتر است. هر لیتر نیز دقیقا به اندازه یک مکعب با ابعاد ۱۰ در ۱۰ در ۱۰سانتی‌متری، فضا اشغال می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت هر فوت، تقریباً به اندازه ۲۸ تا مکعب ۱۰ * ۱۰ * ۱۰سانتی‌متری فضا را می‌گیرد.

محاسبه لیتر یخچال

بیشتر بخوانید: معرفی کامل یخچال‌های کلور + مزایا و معایب یخچال کلور

با توجه به توضیحات بالا، برای اندازه‌گیری ظرفیت یخچال فریزر به فوت مکعب، از فرمول زیر استفاده کنید:

محاسبه بر حسب فوت

ظرفیت یخچال به فوت مکعب= عرض یخچال (سانتی‌متر) * عمق یخچال (سانتی‌متر) * ارتفاع یخچال (سانتی‌متر) / ۲۸/۳۱

محاسبه ظرفیت یخچال فریزر بر حسب لیتر

برای محاسبه گنجایش یخچال به لیتر، از فرمول زیر استفاده کنید:

ظرفیت یخچال به لیتر = عرض یخچال (سانتی‌متر) * عمق یخچال (سانتی‌متر) * ارتفاع یخچال (سانتی‌متر) / ۱۰۰۰ 

محاسبه سایز یخچال بر حسب لیتر

نحوه تبدیل لیتر به فوت مکعب

اگر فروشنده ظرفیت یخچال را به لیتر معرفی کرده است و می‌خواهید آن را به فوت تبدیل کنید، فقط کافی است ظرفیت یخچال فریزر را به عدد ۲۸/۳۱ تقسیم کنید. برای مثال، یخچالی ۶۰۰ لیتر است. برای محاسبه فوت باید عدد لیتر را تقسیم بر ۲۸/۳۱ کنید و تقریبا عدد ۲۱/۱۹ فوت به دست می‌آید.

نحوه تبدیل فوت مکعب به لیتر

اگر فروشنده گنجایش یخچال را به فوت مکعب معرفی کرده است و می‌خواهید آن را به لیتر تبدیل کنید، فقط کافی است عدد فوت مکعب یخچال را در ۲۸/۳۱ ضرب کنید. برای مثال، اگر یخچال ۳۴ فوت باشد، باید عدد ۳۴ را در ۲۸/۳۱ ضرب کنید تا به عدد ۹۶۲/۵۴ لیتر برسید. 

برای انتخاب سایز مناسب یخچال فریزر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از خرید یخچال، به نکات زیر توجه کنید:

  • فضای آشپزخانه: قبل از خرید، ابعاد در ورودی خانه و آشپزخانه، ارتفاع کابینت‌ها از محل قرارگیری یخچال و همچنین ابعاد فضای مخصوص قرارگیری آن را اندازه‌گیری کنید. توجه کنید که یخچال، باید حداقل ۲/۵ تا ۳ سانتی‌متر از بالا، ۱/۵ سانتی‌متر از اطراف و ۳ تا ۵ سانتی‌متر از پشت فاصله داشته باشد. همچنین دقت کنید اگر جهت بازشدن در یخچال به سمت کابینت یا دیوار است، حتما ۵ سانتی‌متر فضای اضافی برای بازشدن در، در نظر بگیرید.
  • عادات غذایی خانواده: قبل از انتخاب، حتما الگوی خرید و ذخیره مواد غذایی خانواده خود را در نظر بگیرید. برای مثال به تعداد دفعات خرید مواد غذایی در هفته یا نحوه نگهداری از مواد اولیه (تازه یا فریزشده) توجه کنید.
  • سبک زندگی: آیا مهمانی‌های زیادی برگزار می‌کنید یا خانواده کم رفت‌وآمدی هستید؟ آیا معمولا غذاهای آماده و حاضری مصرف می‌کنید یا همیشه باید غذای تازه تهیه کنید؟ نوشیدنی‌ها جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانواده شما دارند یا نه؟ پاسخ همه این سوالات می‌تواند در تعیین سایز یخچال فریزر شما تاثیرگذار باشد.
  • تعداد اعضای خانواده: روشن است که هرچه تعداد اعضای خانواده بیشتر باشد، باید یخچال فریزرهای با فوت بالاتر را انتخاب کنید.

دقت کنید که در نظر گرفتن این نکات قبل از خرید یخچال بسیار مهم است؛ اگر خانواده کم‌جمعیتی دارید یا در کل سبک زندگیتان به گونه‌ای است که نیازی به یخچال بزرگ ندارید، بهتر است کالاهایی را خریداری کنید که ظرفیت کمتری دارند، زیرا با این کار هزینه‌های برق مصرفی نیز کمتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع یخچال بلانتون + مزایا و معایب یخچال بلانتون

گنجایش مناسب یخچال فریزر بر اساس تعداد اعضای خانواده

ظرفیت مناسب یخچال برحسب تعداد اعضای خانواده عبارت است از:

  • خانواده‌های کم‌جمعیت (۱ تا ۲ نفر): برای خانواده‌های کم‌جمعیت و زوج‌های جوان، یخچال‌هایی با گنجایش ۱۵۰ تا ۳۵۰ لیتر (۴ تا ۱۳ فوت مکعب) مناسب است؛ زیرا این خانواده‌ها معمولا مواد غذایی کمتری خریداری می‌کنند. برای افراد مجردی که مستقل زندگی می‌کنند، مینی‌یخچال‌هایی با ظرفیت حدود ۵ فوت مکعب هم پاسخگوی نیاز آن‌ها خواهد بود.
  • خانواده‌های با جمعیت متوسط (۳ تا ۴ نفر): برای این خانواده‌ها، یخچال فریزر با ظرفیت ۳۵۰ تا ۵۰۰ لیتر (معادل ۱۴ تا ۲۴ فوت مکعب) ایده‌آل است. اگر حجم خرید مواد غذایی شما در هفته زیاد است یا مهمانی‌های زیادی برگزار می‌کنید، بهتر است یخچال‌های با حجم بیشتر را بخرید.
  • خانواده‌های پرجمعیت (بیشتر از ۵ نفر): برای این خانواده‌ها، یخچال فریزرهایی با ظرفیت حداقل ۵۰۰ لیتر (بیشتر از ۲۵ فوت مکعب) مناسب هستند. این خانواده‌ها هم نیاز به فضای بزرگ‌تری برای نگهداری مواد غذایی روزمره خود دارند، و هم معمولا بیشتر از سایر خانواده‌ها مهمانی برگزار می‌کنند.

برای محاسبه گنجایش یخچال فریزر برحسب تعداد اعضای خانواده، می‌تونید از فرمول سرانگشتی زیر هم استفاده کنید:

گنجایش یخچال و فریزر براساس تعداد اعضای خانواده = ۴ فوت یخچال و ۲ فوت فریزر برای هر نفر

گنجایش مناسب یخچال فریزر بر اساس تعداد اعضای خانواده

خرید قسطی یخچال با گنجایش مناسب از دیجی‌شهر

توجه به گنجایش یخچال هنگام خرید، علاوه‌بر اینکه به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین یخچال را برای فضای آشپزخانه خود انتخاب کنید، به کاهش هزینه‌های مصرف برق هم کمک می‌کند. در این مطلب به بررسی روش انتخاب سایز یخچال و نحوه محاسبه ظرفیت بر حسب لیتر و فوت مکعب پرداختیم.

اگر خانواده پرجمعیتی هستید، به یخچال‌های با سایز بزرگ‌تر نیاز خواهید داشت. هرچه سایز یخچال بزرگ‌تر باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود؛ اما با امکان خرید قسطی یخچال در دیجی‌شهر، این مشکل حل شده است. برای گرفتن وام خرید یخچال، در سایت دیجی‌شهر ثبت‌نام کرده و مدارک خود را آپلود کنید. بعد از طی مراحل اداری و دریافت وام، می‌توانید محصول دلخواه خود را از شهر لوازم خانگی دیجی‌شهر و بدون پیش‌پرداخت خریداری کرده و مبلغ آن را در اقساط ۱۲ تا ۶۰ماهه بپردازید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا