زندگی به سبک بهتر

عجیب‌ترین فناوری‌های نمایشگاه CES 2024

نمایشگاه CES سال ۲۰۲۴، طبق معمول هرساله، در ماه ژانویه و در لاس وگاس آمریکا برگزار شد. این نمایشگاه، محل گردهم‌آیی تولیدکنندگان جدیدترین فناوری‌های الکترونیکی و نوآورانه است. اولین دوره نمایشگاه CES، در سال ۱۹۶۷ برگزار شد. در آن سال‌ها، محصولاتی مثل هدست‌های رادیویی، پخش‌کننده ویدئویی سونی یا رایانه‌های شخصی ۸بیتی آتاری جزو عجیب‌ترین فناوری‌های نمایشگاه CES بودند؛ محصولاتی که این روزها، فقط از آن‌ها خاطرات نوستالژیک باقی مانده است.

اکنون نمایشگاه CES به بهشتی برای علاقه‌مندان به گجت‌ها، ربات‌ها و محصولات بر پایه هوش مصنوعی تبدیل شده است. محصولاتی که قرار است تخیلات نویسنده‌های سریال‌های علمی تخیلی مثل Black Mirror را درباره آینده زندگی انسان‌ها روی زمین به واقعیت تبدیل کنند.

متاسفانه ورود به نمایشگاه CES، حتی برای ساکنان آمریکا هم به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به دعوتنامه دارد؛ اما ما در این مطلب، شما را به قلب این نمایشگاه خواهیم برد تا عجیب‌ترین فناوری‌های نمایشگاه CES ۲۰۲۴ را به شما معرفی کنیم.

آنچه در این مطلب خواهید دید

فناوری‌های نوآورانه در نمایشگاه CES ۲۰۲۴

فناوری‌های نمایشگاه سی ای اس، در دسته‌بندی‌های مختلفی به نمایش گذاشته می‌شوند؛ از محصولات مربوط به شهرهای هوشمند، خودروهای خودران (خودروی بی‌راننده) و پهپادها گرفته تا گجت‌های سلامتی، محصولات مربوط به دسترسی‌پذیری معلولان و سالمندان و ربات‌ها.

بهترین فناوری‌های کمکی برای افراد ناتوان و سالمندان

تکنولوژی‌های این دسته‌بندی، برای کمک به زندگی بهتر افراد با محدودیت‌های حرکتی، ذهنی یا حسی و افراد مبتلا به اختلال‌های یادگیری و سالمندان طراحی شده‌اند.

ویلچر Wheely-X برای توانمندسازی معلولان

یکی از چالش‌های معلولان، دشوار بودن کار با وسایل ورزشی در باشگاه‌های تناسب اندام است. ویلچر Wheely-X از شرکت «Kangsters» ترکیبی از یک تردمیل و یک ویلچر است که این مشکل بزرگ را حل می‌کند. معلولان به کمک این ویلچر، می‌توانند در بازی‌های تعاملی و تمرین‌های تناسب اندام شبیه‌سازی‌شده شرکت کنند و قدرت ذهنی، بدنی و انعطاف‌پذیری جسمی خود را افزایش دهند. در این ویلچر، حسگرهایی قرار دارد که به کاربر اجازه کنترل سرعت و دامنه حرکات را متناسب با ویژگی‌های جسمی او می‌دهد.

عینک‌های هوشمند Xander

ما در طول روز با چالش‌های مختلفی برای شنیدن مواجه می‌شویم؛ عواملی مثل اسپیکرهایی با صدای بلند، صداهای اضافی در پس‌زمینه و حتی تن صدای پایین افراد، توان شنیدن و درک ما را از محیط اطراف کاهش می‌دهند. 

شرکت Xander، عینک‌های هوشمند خود را در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ در معرض دید عموم قرار داد. این عینک‌ها، قرار است به بهبود کیفیت زندگی افرادی کمک کنند که مشکلات شنوایی شدیدی دارند. 

در این عینک‌ها از تکنولوژی‌های مختلفی مثل واقعیت‌افزوده، پردازنده‌ها و میکروفون‌ها، برای پیاده‌سازی مکالمه‌ها و تبدیل آن‌ها به متن کمک گرفته شده است. با این عینک، افراد مبتلا به مشکلات شنیداری می‌توانند مکالمات افراد حاضر در جمع را بخوانند.

جذاب‌ترین گجت‌ها و ربات‌های هوش مصنوعی نمایشگاه CES ۲۰۲۴

پرطرفدارترین فناوری‌های این نمایشگاه که از هوش مصنوعی بهره گرفته‌اند، عبارت‌اند از:

دستیار هوشمند شخصی Rabbit R1

گجت هوشمند استارتاپ Rabbit، یکی از محبوب‌ترین فناوری‌های ارائه‌شده در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ بود که در همان ساعات ابتدایی، رکورد فروش را شکست. این گجت به کمک مدل‌های زبانی پیشرفته، می‌تواند درخواست‌های کاربر را دریافت کند و آن‌ها را اجرا کند.

این گجت دقیقا چیزی شبیه به دستیار شخصی گوگل یا سیری اپل است؛ با این تفاوت که این دستگاه نارنجی دلربا، می‌تواند درخواست‌های پیچیده‌تر شما را بدون نیاز به تلفن همراه و با سرعتی بیشتر انجام دهد.

حلقه آمازفیت (Helio Ring)

حلقه شرکت آمازفیت با نام «Helio» دستیار هوشمند سلامتی شماست که می‌تواند ضربان قلب، میزان استرس، کیفیت خواب و سطح اکسیژن خون را دنبال کند. این حلقه ضدآب است و می‌تواند تا ۱۰ اتمسفر فشار آب را تحمل کند. حلقه آمازفیت در دو سایز و وزن مختلف به بازار عرضه می‌شود؛ حلقه سایز ۱۰ که حدود ۳/۸ گرم وزن دارد و یکی از سبک‌ترین حلقه‌های هوشمند سلامتی است و حلقه سایز ۱۲ که حدود ۴ گرم وزن دارد.

ربات Ballie، دستیار هوشمند خانگی

این ربات محصول شرکت سامسونگ است که اولین بار در سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته شد. امسال نیز این ربات با امکانات پیشرفته‌تری وارد نمایشگاه CES شده بود. این ربات که از هوش مصنوعی پیشرفته‌ای بهره‌مند است، یک دستیار خانگی تمام‌عیار به شمار می‌آید. ربات Ballie ‌می‌تواند به کاربران در انجام کارهای خانه، تنظیم دما و نور، کنترل ماشین لباسشویی، یادآوری قرار ملاقات‌ها و کارهای روزمره و مواردی از این دست کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۲۰ فیلم سینمایی مربوط به سرمایه‌گذاری و بازار‌های مالی + جدول مشخصات

فرق مهم این ربات با نسخه قبلی‌ خود، در وجود پروژکتور است. این پروژکتور می‌تواند هر چیزی را که از Ballie‌ خواسته‌اید، از دستور پخت یک غذا گرفته تا تقویم کارهای روزانه، تماس‌های تصویری یا حتی یک تمرین ورزشی را به شما نمایش دهد.

ربات همراه Loona

ربات هوشمند Loona از ChatGPT برای مکالمه طبیعی با کاربران استفاده می‌کند. این ربات می‌تواند طیفی از فعالیت‌های تعاملی را انجام دهد و مثل یک مانیتور متحرک بسیار کوچک، در خانه بچرخد. ربات Loona از فناوری تشخیص حرکت، دستورالعمل‌های صوتی و برنامه‌نویسی گرافیکی نیز بهره‌مند است که به کاربران کمک می‌کند دستورهای دلخواه خود را ایجاد کنند.

ربات خانگی هوشمند ال جی

شرکت LG در رقابت با سامسونگ، ربات دستیار خانگی خود را در نمایشگاه CES‌ به نمایش گذاشت. این ربات کوچک مجهز به هوش مصنوعی قادر است از وسایل الکترونیکی هوشمند، حیوانات خانگی و حتی ساکنان خانه مراقبت کند. در ساخت ربات ال جی، از مدل زبانی قدرتمندی استفاده شده است که امکان انتقال دستورهای صوتی را به بهترین شکل ممکن به آن می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره وام‌ دانشجویی بدانید | مبلغ وام دانشجویی + پرداخت وام دانشجویی

این ربات به لوازم خانگی ال جی هم متصل می‌شود و آن‌ها را کنترل می‌کند. یکی دیگر از امکانات این ربات هوشمند، قابلیت تشخیص و تحلیل چهره و نحوه کارکردن اعضای مختلف خانه با وسایل الکترونیکی است.

بهترین هدفون‌های نمایشگاه CES ۲۰۲۴

بهترین تجهیزات جانبی صوتی شخصی که در این نمایشگاه ارائه شده بودند، عبارت‌اند از:

هدفون بیرون گوش OpenSwim Pro شرکت Shokz

شرکت Shokz در نمایشگاه CES امسال، اولین هدفون مخصوص شناگرها را به نمایش گذاشت. این هدفون علاوه بر قابلیت پخش فایل‌های MP3، از اتصال بلوتوث، قابلیت پاسخگویی به تماس‌ها و حذف نویز هم پشتیبانی می‌کند.

با این هدفون سبک ۲۷گرمی می‌توانید تا عمق ۲متری آب شنا کنید و تا حداکثر ۲ ساعت، به فایل‌های صوتی خود گوش دهید. این هدفون دارای حافظه داخلی ۴گیگابایتی است که امکان ذخیره حدود ۱۲۰۰ فایل صوتی را به کاربر می‌دهد.

ایرباد جدید JBL از سری Live TWS 3

این ایرباد دارای کیس شارژ هوشمند با صفحه‌نمایش ۱/۴۵اینچی ال ای دی است. این کیس، به کاربران اجازه می‌دهد بدون استفاده از گوشی یا اپلیکیشن، روی همه تنظیمات کنترل داشته باشند. فرقی ندارد در خانه در حال گوش‌دادن به موسیقی در خانه هستید یا هنگام رانندگی، قابلیت حذف نویز این ایرباد، به شما کمک می‌کند تا بهترین کیفیت صدا را تجربه کنید. همچنین قابلیت تست کانال گوش در اپلیکیشن موبایل JBL، به شما کمک می‌کند تا تجربه شنیدن خود را شخصی‌سازی کنید.

ایربادهای سه‌گانه شرکت سنهایزر

شرکت سنهایزر در نمایشگاه CES ۲۰۲۴، سه ایرباد را به نمایش گذاشت. اولین مدل ایرباد جدید سنهایزر با نام MOMENTUM True Wireless 4 ، نسبت به مدل‌های قبلی این شرکت، پیشرفت زیادی داشته و تبدیل به یکی از بهترین محصولات این شرکت شده است. این ایرباد به لطف بلوتوث نسخه ۵/۴ می‌تواند از فناوری پخش Aurocast نیز پشتیبانی کند. با ایرباد MOMENTUM امکان ۷/۵ ساعت گوش‌دادن به موسیقی و قابلیت شارژ سریع به لطف USB-C را در اختیار خواهید داشت. ACCENTUM Plus و MOMENTUM Sport از دیگر ایربادهای سنهایزر عرضه‌شده در نمایشگاه است. 

بهترین لپ‌تاپ‌های CES ۲۰۲۴

در نمایشگاه امسال، بهترین شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ مثل ایسوس، دل، MSI و اچ پی نیز، آخرین مدل‌های لپ‌تاپ خود را به نمایش گذاشتند.

لپ‌تاپ ایسوس مدل Zenbook Duo

ایسوس مدل Zenbook Duo اولین لپ‌تاپ با صفحه‌ نمایش دوقلوی ۱۴اینچی OLED است. این لپ‌تاپ ایسوس دارای یک پایه و همچنین کیبورد بلوتوثی قابل جداشدن است. از جمله استانداردهای لپ‌تاپ Zenbook Duo می‌توان به استاندارد TUV، استاندارد VESA DisplayHDR™ True Black 50، دالبی ویژن، دالبی اتموس و Intel Evo اشاره کرد. در این لپ‌تاپ از پردازنده سری H اینتل با نام Meteor Lake استفاده شده است که به‌راحتی پاسخگوی نیاز طیف وسیعی از کاربران خواهد بود.

لپتاپ گیمینگ OMEN TRANSCEND 14 GAMING LAPTOP​ برند اچ پی

ظاهر این لپ‌تاپ، هیچ شباهتی به لپ‌تاپ‌های گیمینگ دیگر با نورپردازی‌های RGB‌ روی بدنه و طراحی مکانیکی و کلاسیک ندارد. تنها ویژگی که این لپ‌تاپ را به سایر لپتاپ‌های گیمینگ شبیه می‌کند، بکلایت‌های RGB آن است.

ابعاد این لپ‌تاپ ۱۲/۳ در ۹/۱ در ۰/۷اینچ و وزن آن ۱/۶ کیلوگرم است و برای افرادی به طور مرتب در رفت‌وآمد و سفر هستند بسیار پیشنهاد می‌شود. لپ‌تاپ گیمینگ اچ پی دارای پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce RTX 4060 و سی پی یو Core Ultra 7 اینتل است و رم ۱۶ گیگابایتی و صفحه‌ نمایش ۱۰۸۰P دارد. 

لپ‌تاپ هیبریدی لنوو (ThinkBook Plus)

این لپ‌تاپ ۲ در ۱، در واقع هم به‌عنوان یک تبلت با سیستم‌عامل اندروید ۱۳ و هم به‌عنوان یک لپ‌تاپ با سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ قابل استفاده است. کاربران می‌توانند هنگام کار با تبلت، کیبورد آن را به یک مانیتور مجزا متصل کنند. همچنین امکان جابجایی بین حالت ویندوز یا اندروید، فقط با فشردن یک دکمه ممکن است. رم تبلت و لپ‌تاپ به‌ترتیب ۱۲ و ۳۲ گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی تبلت و لپ‌تاپ به‌ترتیب ۲۵۶ گیگابایت و ۱ ترابایت است.

بهترین لوازم خانگی CES ۲۰۲۴

برخی از محصولات گروه لوازم خانگی که در این نمایشگاه منتخب دریافت جایزه شده‌اند، عبارت‌اند از:

تلویزیون S95D OLED CES سامسونگ

این تلویزیون از برند سامسونگ، با صفحه‌نمایش ۷۷اینچی، نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴هرتزی و بیشینه روشنایی حدود ۱۸۰۰ نیت، یکی از بهترین تلویزیون‌های اولد به شمار می‌آید. علاوه‌بر این ویژگی که تلویزیون سامسونگ را به گزینه ایده‌آلی برای تماشای فیلم در هر شرایط روشنایی می‌کند، ضخامت آن هم توجه شما را جلب خواهد کرد. تلویزیون S95D فقط ۱۱ میلی‌متر ضخامت دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. علت ضخامت کم این محصول، وجود یک جعبه اتصال برای وصل‌کردن کابل‌ها و حذف تعداد زیاد ورودی‌ها و کابل‌های پشت تلویزیون است.

تلویزیون OLED G4 برند ال جی

این تلویزیون صفحه‌نمایش 4K دارد و در ساخت آن از تکنولوژی MLA استفاده شده است که نسبت به پنل‌های معمولی، روشنایی بیشتری ایجاد می‌کند. شرکت ال جی، این تلویزیون را در سایزهای مختلف ۵۵، ۶۵، ۷۷، ۸۳ و سایز فوق‌العاده بزرگ ۹۷اینچی به بازار عرضه می‌کند. این تلویزیون زاویه دید بالایی هم دارد که آن را به گزینه مناسبی برای تماشای مسابقات ورزشی در جمع‌های خانوادگی و دوستانه تبدیل می‌کند.

جاروبرقی رباتیک NARWAL Freo X Ultra

این جاروی رباتیک در نمایشگاه CES توجه بسیاری از علاقه‌مندان به تکنولوژی را به خود جلب کرد. سازندگان این جارو تلاش کرده‌اند ضعف‌های رایج جاروبرقی‌های رباتیک را در این جارو جبران کنند. جاروی NARWAL، دارای ویژگی‌هایی مثل قدرت مکش بسیار قوی ۸۲۰۰پاسکال، جلوگیری از پیچش موها، فشرده‌سازی آشغال‌ها و تشخیص هوشمند مکان‌های کثیف است.

بهترین سخت‌افزارهای کامپیوتری CES ۲۰۲۴

بهترین تجهیزات سخت‌افزاری نمایشگاه CES عبارت‌اند از:

پردازنده دسکتاپ رایزن AMD 8000G

این اولین بار است که AMD، از واحدهای پردازش هوش مصنوعی (NPU) در ساخت پردازنده‌های دسکتاپ کمک گرفته است. این سری از پردازنده‌ها، به‌روزرسانی خانواده پردازنده‌های APU هستند که قرار است کار با کامپیوترهای دسکتاپ را برای افراد مختلف به‌خصوص مهندسان و طراحان راحت‌تر کنند. پردازنده‌های مختلف این گروه شامل AMD Ryzen 5 8600G ،AMD Ryzen 5 8500G ،AMD Ryzen 7 8700G و AMD Ryzen 3 8300G هستند.

پردازنده گرافیکی RTX 40 SUPER انویدیا

شرکت انویدیا، نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود را در نمایشگاه CES‌ به نمایش گذاشت. پردازنده‌های این خانواده شامل مدل‌های GeForce RTX 4070 SUPER، GeForce RTX 4070 Ti SUPER و GeForce RTX 4080 SUPER هستند. این کارت گرافیک‌های قدرتمند، می‌توانند بازی‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی را با قدرت بالایی اجرا کنند.

بهترین نمایشگرهای CES ۲۰۲۴

بهترین مانیتورهای عرضه‌شده در نمایشگاه CES امسال عبارت‌اند از:

نمایشگر شفاف Micro LED سامسونگ

این مانیتور، اولین محصول شفاف Micro LED جهان است که شرکت سامسونگ امسال آن را در نمایشگاه CES در معرض دید عموم قرار داد. این محصول جذاب، نه‌تنها نسبت به سایر مانیتورها درخشندگی بیشتری دارد، بلکه طراحی بدون قاب و همچنین ظاهر شفاف آن، به جذابیتش افزوده است. 

مانیتور جدید سامسونگ، تصاویر را شبیه به تکنولوژی هولوگرام نمایش می‌دهد؛ به‌ طوری‌ که تصور می‌شود تصاویر روی هوا نقش بسته‌اند. البته خبر بد این است که این نمایشگر گران‌قیمت، هنوز تا ورود به بازار خرید و فروش، راه زیادی در پیش دارد.

نمایشگر شفاف OLED T شرکت ال جی

شرکت سامسونگ تنها کارخانه کره‌ای نبود که امسال نمایشگر شفاف به بازار عرضه کرد. رقیب این شرکت یعنی ال جی هم، امسال تلویزیون شفاف و بی‌سیم خود را با نام OLED T در نمایشگاه عرضه کرد. این نمایشگر شفاف، برخلاف مانیتور شرکت سامسونگ قرار است به زودی وارد بازار شود.

مانیتور گیمینگ خمیده Predator Z57 Acer

این مانیتور گیمینگ ۷۵اینچی، توسط شرکت Acer در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته شد. نمایشگر شرکت ایسر از نوع فوق‌ عریض است و وضوح DUHD دارد. برای ساخت این نمایشگر، از Mini LED و ۲۳۰۴ دیود در بک لایت استفاده شده است. رفرش ریت مانیتور خمیده ایسر ۱۲۰ هرتز و بیشینه روشنایی آن ۱۰۰۰ نیت است.

مانیتور گیمینگ OLED شرکت ال جی

این مانیتور توسط شرکت ال جی به‌عنوان اولین مانیتور گیمینگ جهان با رفرش ریت فوق‌العاده ۴۸۰ هرتز تولید شده است. از خصوصیات فوق‌العاده این مانیتور می‌توان به استفاده از فناوری OLED، ابعاد ۲۷اینچی، وضوح QHD و زمان پاسخ ۰/۰۳ میلی‌ثانیه اشاره کرد. همچنین این نمایشگر از تکنولوژی META برای افزایش انتشار نور و کاهش انعکاس نورهای خارجی استفاده می‌کند.

بهترین گوشی‌ها و تبلت‌های نمایشگاه CES ۲۰۲۴

گوشی‌ها و تبلت‌های ارائه‌شده در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ عبارت‌اند از:

تبلت NXTPAPER 14 Pro از تی سی ال

این تبلت، ترکیبی از یک تبلت و یک کتابخوان بوده که در آن از فناوری NXTPAPER استفاده شده است. امکان جابه‌جایی ساده بین حالت رنگی و سیاه سفید، باعث شده است که این محصول برای سلامت چشم کاربران بسیار مفید باشد. این تبلت دارای یک نمایشگاه ۱۴اینچی با وضوح ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ است.

گوشی‌های گیمینگ راگ فون ۸ از برند ایسوس

گوشی‌های گیمینگ جدید شرکت ایسوس، دارای پردازنده اسنپدراگون ۸ هستند. این گوشی‌ها دارای چراغ‌های ال ای دی (AniME Vision) در پنل پشتی، پردازنده قدرتمند کوالکام، رم ۲۴گیگابایتی، فضای ذخیره‌سازی ۱ ترابایت و نمایشگر ۶/۷۸اینچی با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۴۸ پیکسل هستند.

بهترین خودروهای نمایشگاه CES ۲۰۲۴

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه، عرضه خودروهای مفهومی (Concept) است. خودروهای کانسپت به خودرویی گفته می‌شود که هدف خودروساز از ساخت آن، نمایش توانمندی‌های خود در تولید یک خودرو با طراحی مدرن و قابلیت‌های فناورانه است. 

برخی از این طرح‌های جذاب عبارت‌اند از:

تاکسی هوایی هیوندای

شرکت Supernal، کانسپت تاکسی هوایی S-A2 را در نمایشگاه CES به نمایش گذاشت. این وسیله می‌تواند با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و تا ارتفاع حدود ۱۵۰۰ پا پرواز کند. ظرفیت باتری این وسیله به اندازه‌ای است که جوابگوی سفرهای حدود ۴۰ تا ۷۰کیلومتر خواهد بود.

کانسپت خودروهای الکتریکی سری صفر شرکت هوندا

شرکت هوندا امسال در نمایشگاه CES، کانسپت خودروهای الکتریکی آینده خود را به نمایش گذاشت. این خودروها قرار است تا سال ۲۰۲۶میلادی وارد بازار شوند. خودروهای سری صفر هوندا، بسیار سبک هستند و از فناوری‌های ساده‌ای برای ساخت آن‌ها استفاده شده است. همچنین در طراحی آن‌ها تلاش شده ارتفاع ماشین کم باشد تا ظاهر اسپرت‌تری داشته باشند.

جمع‌بندی

در این مطلب، به بررسی عجیب‌ترین فناوری‌های ارائه‌شده در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۴ پرداختیم. پیشرفت سریع تکنولوژی و گستردگی استفاده از هوش مصنوعی باعث شده است اغلب غول‌های بزرگ فناوری جهان، هر روز در حال تولید محصولات عجیب و نوآورانه باشند. 

محصولاتی که قرار است زندگی انسان‌ها را هر روز ساده‌تر از روز قبل کند. در آینده‌ای نزدیک، ربات‌ها، گجت‌های هوشمند سلامتی، لوازم خانگی هوشمند، تجهیزات کامپیوتری و حتی خودروها، دیگر شباهتی به تصورات فعلی ما از این وسیله‌ها نخواهند داشت. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا