زندگی به سبک بهتر

4 سبک دکوراسیون داخلی پرطرفدار که باید بشناسید

ما در طول زندگی، بیشترین زمان را در محیط خانه یا محل کار می‌گذرانیم. انتخاب دکوراسیون داخلی مطابق با سلیقه و شخصیت‌مان، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان سطح انرژی نیز داشته باشد.

دکوراسیون داخلی، در واقع ترکیبی از هنر و علم به صورت توامان است؛ زیرا باید برای طراحی مناسب فضا، در عین توجه به بودجه، سلیقه و نیاز افراد را نیز مدنظر داشت.

برای اینکه دکوراسیون داخلی مناسبی با توجه به پتانسیل‌های موجود در محیط و در راستا با سلیقه‌مان داشته باشیم، نیاز است تا با سبک‌های متفاوت نیز آشنا باشیم. در ادامه، به معرفی انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

چرا باید به دکوراسیون داخلی اهمیت بدهیم؟

دکوراسیون داخلی و توجه به آن، به چند دلیل اهمیت دارد. یکی از این دلایل که نقش بسیار مهمی را نیز ایفا می‌کند، تقویت خلق‌وخوی افراد است. تزئینات و چیدمان یک محیط، نقش به‌سزایی در ایجاد فضایی نشاط‌آور و پرانرژی دارد. به طور مثال استفاده از رنگ‌های روشن و تسکین‌دهنده و نقوش و پترن‌های متنوع می‌توانند باعث ایجاد فضایی آرام شوند.

همانطور که نحوه‌ی لباس پوشیدن هر شخص اطلاعات بسیاری را به ما منتقل می‌کند، نحوه‌ی چیدمان دکوراسیون نیز تا حد نسبتا زیادی ما را با نحوه‌ی تفکر، فرهنگ، ارزش‌ و باورهای افراد آشنا می‌کند؛ بنابراین همین مسئله اهمیت انتخاب یک دکوراسیون خوب را بیش از پیش به ما ثابت می‌کند.

همچنین چیدمان و دکوراسیون داخلی این امکان را در اختیار افراد می‌گذارد تا بتوانند محل زندگی یا کارشان را متناسب با سلیقه‌‌شان شخصی‌سازی کرده و سبک مخصوص به خود را ایجاد کنند.

معرفی انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی 

سبک کلاسیک

هارمونی که میان آیتم‌های مختلف در سبک کلاسیک وجود دارد، باعث شده که این سبک چه در دنیای دکوراسیون داخلی و چه مد و فشن همواره محبوب باشد. 

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سبک می‌توان به تزئین فضا با استفاده از طرح و نقوش راه‌راه، گلدار، قدیمی و مجلل، رویه‌های تزئینی با جزئیات بالا، استفاده از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار، لوسترهای با ابعاد بزرگ و مبلمان منبت‌کاری‌شده و پر نقش و نگار اشاره کرد. 

پالت‌های رنگی قهوه‌ای، سبز، طوسی، آبی و قرمز از جمله رنگ‌هایی هستند که در دکوراسیون‌های به سبک کلاسیک می‌توانید به وفور شاهد باشید.  

دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

مبلمان، از جمله آیتم‌هایی است که به طراحی آن در این سبک بسیار پرداخته می‌شود. متریال مورد استفاده در مبلمان سبک کلاسیک چوب و فلز بوده و روکش آن‌ اغلب از جنس چرم، مخمل یا پارچه‌‌ی بافت‌دار و پر از طرح است.

بی‌زمانی و چیدمان متعادلی که در این سبک وجود دارد، طیف طرفداران دکوراسیون کلاسیک را بسیار گسترده کرده است. رگه‌هایی از تاثیرات دکوراسیون رومی، یونانی و باروک را می‌توان در طراحی ستون‌، نیم‌ستون و قرنیزهای این سبک شاهد بود. لوازم جانبی و دکوری پر از جزئیات و تقریبا با ابعاد بزرگ، علاوه‌بر ایجاد فضایی لوکس از جمله اکسسوری‌هایی هستند که برای تکمیل دکوراسیون خود به سبک کلاسیک می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. 

سبک مینیمال

شاید بتوان یکی از سبک‌های محبوب دکوراسیون را سبک مینیمال معرفی کرد. خطوط ساده، آیتم‌های دکوری با جزئیات اندک، پالت‌های رنگی محدود و اغلب خنثی، از جمله ویژگی‌های اصلی این سبک هستند. 

برخلاف سبک کلاسیک که توجه ویژه‌ای به تزئینات و الگوهای پیچیده دارد، هدف این سبک ایجاد فضایی خلوت و در عین حال شیک است. مینیمالیسم نه تنها یک سبک دکوراسیون، بلکه یک سبک زندگی کم‌هزینه و اقتصادی به شمار می‌رود.

چیدمان اصولی لوازم با هدف استفاده‌ی بهینه از فضا و کاهش مصرف‌گرایی، از مزیت‌های سبک مینیمال است. اگر به مینیمالیسم علاقه دارید و می‌خواهید فضای داخلی خانه خود را به این سبک چیدمان کنید، اولین قدم را می‌توانید با خرید قسطی مبلمان مینیمال بردارید. مبلمان، از اساسی‌ترین آیتم‌های دکوراسیون داخلی است و انتخاب مناسب آن می‌تواند سهم به‌سزایی در ایجاد احساس آرامش و راحتی در فضا داشته باشد.

آیتم‌های این سبک اغلب به رنگ‌های سفید، خاکستری و مشکی هستند. توجه داشته باشید که وقتی در مورد سبک مینیمال صحبت می‌کنیم، به هیچ وجه منظور ما خانه‌ای بدون لوازم تزئینی نیست؛ بلکه منظور، استفاده از حداقل‌ترین و ساده‌ترین اکسسوری‌هاست.

دکوراسیون مینیمال

توجه به انرژی خورشیدی و نورگیر بودن فضا با استفاده از پنجره‌های بزرگ، از دیگر المان‌هایی است که برای داشتن خانه‌ای با فضای مینیمال باید در نظر بگیرید. این ویژگی باعث می‌شود تا علاوه‌بر تجربه‌ی یک محیط دل‌باز، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود.

از متریال غالب در این سبک می‌توان به سنگ، چوب و پارچه‌هایی با الیاف طبیعی اشاره کرد. وجود این مواد طبیعی در فضای داخلی خانه، به افراد این امکان را می‌‎دهد تا زندگی در محیطی آرام و دلنشین را تجربه کنند.

به‌طورکلی، دکوراسیون مینیمال، به شما کمک می‌کند تا در محل زندگی و یا کار، استرس کمتری را تجربه کرده و ذهن خود را از پرداختن به مسائل متعدد پاک‌سازی کنید.

سبک بوهو

اگر دوست دارید در محیطی که زندگی می‌کنید همواره رگه‌هایی از هنر و فرهنگ را شاهد باشید، سبک بوهو برای شماست. فضای حاکم بر دکوراسیون این سبک، فضایی خلاقانه، شاداب و پر از رنگ و طرح است. 

ریشه سبک بوهو، الهام گرفته از زندگی افرادی است که روزگاری مخالف با هنجارهای جامعه عمل کرده و سبک زندگی مخصوص به خود را خلق کرده‌اند.

بوهو در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است؛ اما این بدین معنا نیست که این سبک به دنبال ترندها در حرکت باشد. در واقع می‌توان گفت بوهو و افرادی که پیرو آن هستند، راه و روش خاص خود چه در دکور کردن منزل و چه در سبک لباس پوشیدن دارند.

از ویژگی‌های سبک بوهو می‌توان به استفاده از گل و گیاه به صورت انبوه، به کار بردن رنگ‌های گرم و شارپی همچون قهوه‌ای تیره، سبز، قرمز و ترکیب بافت‌ها و الگوهای متفاوت در کنار هم اشاره کرد.

دکوراسیون داخلی به سبک بوهو

برخلاف سبک مینیمال که عقیده‌ای مبنی‌بر “کم، بیشتر است” دارد، سبک بوهو توجه خود را معطوف به استفاده‌ی حداکثری از آیتم‌های متنوع در محیط کرده است. 

استفاده از هنرهای دستی همچون مکرومه‌بافی، فرش‌های دست‌بافت، قلاب‌بافی و… در تزئین محیط، یکی از مسائلی است که بیش از پیش توجه به فرهنگ و هنر در این سبک را برای ما روشن می‌کند. 

همانطور که اشاره کردیم، شاخصه‌ی اصلی سبک بوهو استفاده از رنگ‌های شارپ و تند است. این علاقه باعث شده است که حتی لوازم خانگی چون یخچال را نیز رنگی انتخاب کنند. اگر از طرفداران این سبک و علاقه‌مند به خرید لوازم خانگی رنگی هستید، می‌توانید با خرید یخچال به صورت اقساط، خانه‌ی خود را به سبک بوهمین‌ها دیزاین کنید.

سبک آرت‌دکو

آرت‌دکو یکی دیگر از سبک‌های دکوراسیون داخلی است که تاریخچه‌ی حضور آن به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‌گردد. در ابتدا، تولد این سبک را حرکتی نوین در راستای مدرنیسم می‌دانستند. هدف آرت‌دکو، تزئین محیط به‌گونه‌ای ساده اما غنی است. 

از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک می‌توان به استفاده‌ی جسورانه از اشکال هندسی، تزئینات مجلل و باشکوه، بکارگیری رنگ‌های تداعی‌کننده‌ی زرق و برق مانند طلایی و نورپردازی چشمگیر اشاره کرد.

در این سبک، اشکال هندسی مانند مثلث، مستطیل و دایره، اغلب در الگوهایی تکرارشونده استفاده می‌شوند. از آنجایی که در توضیح سبک آرت‌دکو به غنی بودن آن اشاره کردیم، وجود سنگ‌های قیمتی در اکسسوری‌های آرت‌دکویی و همچنین به کار بردن متریال چوب، فلز و شیشه در آیتم‌های این سبک به‌وفور دیده می‌شود.

سبک آرت‌دکو در دکوراسیون داخلی

علاوه‌بر موارد گفته شده، باید به استفاده از آثار هنری در این سبک نیز اشاره کرد. این آثار می‌تواند شامل پوستر، نقاشی، عکس و یا مجسمه‌ باشد.

چه بخواهیم و چه نخواهیم دکوراسیون محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، نقش به‌سزایی در افزایش روحیه و انرژی ما دارد. همسو کردن سلیقه‌ی درونی با آنچه که در دکوراسیون داخلی خانه یا محل کارمان قرار می‌دهیم، یکی از نکات مهمی است که می‌بایست مدنظر داشته باشیم.

به این ترتیب دانستن ویژگی‌ انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی و شناسایی اینکه ترجیح و سلیقه‌مان به سمت کدام سبک است، کمک می‌کند تا زیستی آرام و دلپذیر را تجربه کنیم.

ویژگی انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی

سوالات متداول

در کدام سبک دکوراسیون داخلی بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود؟ سبک مینیمال، یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی است که توجه ویژه‌ای به استفاده از رنگ‌های خنثی دارد. 

ویژگی‌های سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی چیست؟ استفاده از نقوش راه‌راه، گلدار، قدیمی و مجلل، رویه‌های تزئینی با جزئیات بالا، استفاده از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار، لوسترهای با ابعاد بزرگ و مبلمان منبت‌کاری‌شده و پر نقش و نگار از ویژگی‌های اصلی این سبک هستند.

در کدام سبک از نقوش هندسی بیشتری استفاده می‌شود؟ سبک آرت‌دکو از سبک‌های دکوراسیون داخلی است که در آن استفاده از نقوش هندسی مانند مثلث، دایره و مستطیل بسیار رایج است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا