سرمایه‌گذاری و فین‌تک

لندتک چیست؟ کاربردها و نحوه‌ی عملکرد آن چگونه است؟

آیا تابحال واژه‌ی لندتک (Lendtech) به گوش‌تان خورده است؟ اگر پاسخ شما منفی است، با ما تا انتهای این بلاگ همراه باشید تا به صورت کامل و جامع به معرفی ویژگی‌ها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد، کارایی و انواع مدل‌های این صنعت پرطرفدار بپردازیم. 

لندتک (Lendtech) اصطلاحی برای توصیف شرکت‌هایی با خدمات مالی است که فرایند وام‌دهی را ساده‌سازی کرده و دریافت وام آنلاین را برای وام‌گیرندگان، سریع و کارآمد می‌کنند. 

در واقع لندتک را می‌توان از زیرمجموعه‌های فین‌تک به شمار آورد. فین‌تک (فناوری مالی) فناوری نوینی است که به مشتریان کمک می‌کند تا پرداخت‌های الکترونیکی خود را با سرعت و امنیت بیشتری انجام دهند. 

در موارد دیگری نیز فین‌تک‌ها سبب می‌شوند تا سرمایه‌گذاری در بازار سهام یا فرایند اعطای وام به شکل مدیریت‌شده‌‌‌تری صورت گیرد.

اغلب تمرکز لندتک بر ارائه‌ی وام‌های دانشجویی، تجاری، مسکن و شخصی است. این صنعت روزبه‌روز در حال رشد است و تلاش دارد تا دیدگاه سنتی وام‌دهی را تغییر داده و فرصت‌های جدیدی را در اختیار متقاضیان وام قرار دهد. 

ویژگی‌های لندتک

آنلاین بودن: شرکت‌های فعال در حوزه‌ی لندتک، در مقابل سیستم وام‌دهی سنتی از بستر آنلاین برای ارائه‌ی خدمات خود استفاده می‌کنند. این مسئله به افراد این امکان را می‌دهد که در هر مکانی با هر سیستم هوشمندی که دارند، درخواست وام خود را ثبت کنند. در نتیجه معطلی در صف‌های طولانی و پر کردن فرم‌های کاغذی متعدد، با استفاده از این قابلیت از بین می‌رود. 

سرعت زیاد: در عصری زندگی می‌کنیم که سرعت بالا در انجام امور حائز اهمیت است. لندتک‌ها نیز توانسته‌اند با تکیه بر این ویژگی و با کمک فناوری‌های مختلف، خرید اقساطی کالا، اعطای وام یا هر خدمت دیگری را سریع‌تر به مشتریان ارائه کنند.

هزینه‌ی کم: بهره‌گیری از اتوماسیون باعث شده است تا در بخش زیادی از هزینه‌های این صنعت صرفه‌جویی شود. لندتک‌ها عموما با کاهش هزینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری، در نهایت به مخاطبان خود قیمت‌های به‌صرفه‌تری را ارائه می‌کنند.

شفافیت: اغلب متقاضیان دریافت وام ترجیح می‌دهند تا همواره به اطلاعات مربوط به شرایط وام، نرخ بهره، کارمزد و هزینه‌های مربوطه وامی که دریافت می‌کنند دسترسی داشته باشند. شفافیت و سادگی، از ویژگی‌های این صنعت به حساب می‌آید؛ بنابراین خیال مشتریان از بابت در اختیار داشتن اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی وام‌ دریافتی راحت می‌شود.     

گستردگی: لندتک‌ها با ورود به بخش‌های مختلف اقتصادی و صنایع، روزبه‌روز بیشتر در حال گسترش و فراگیری هستند.

پرداخت سریع وام: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت‌های لندتک، پرداخت سریع مبلغ وام است. اغلب این شرکت‌ها پس از تایید درخواست، نهایتا تا 24 ساعت مبلغ وام را به حساب مشتریان خود واریز می‌کنند.

شرایط منعطف: دریافت وام آنلاین از طریق شرکت‌های لندتکی، اغلب شرایط راحت و منعطفی دارند. این مسئله سبب می‌شود که افراد مختلف با تمکن‌های مالی متفاوت، همچنان توانایی دریافت وام را داشته باشند. 

ویژگی‌های مهم لندتک

لندتک‌ها چگونه کار می‌کنند؟

کار پلتفرم‌های لندتک از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن، با ایجاد واسطه میان وام‌دهنده و وام‌گیرنده صورت می‌گیرد. نحوه‌ی کار هر شرکت لندتکی با توجه به نوع وامی که در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، متفاوت است؛ اما در نهایت این ابزارهای دیجیتال هستند که به کمک این فرایند می‌آیند.

این شرکت‌ها با استفاده از الگوریتم‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها، میزان اعتبار فرد را ارزیابی کرده و شرایط وام را مشخص می‌کنند. حتی ممکن است تعدادی از این شرکت‌ها از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و بلاک‌چین نیز استفاده کنند. 

شرکت‌های خارجی فعال در زمینه‌ی لندتک

صنعت لندتک امروزه در تمام دنیا طرفداران و مشتریان خاص خود را پیدا کرده است. درک این نیاز از سوی کسب و کارها باعث شده است تا شرکت‌های زیادی در این حوزه شروع به فعالیت کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از شرکت‌های خارجی فعال در این حوزه می‌پردازیم. 

شرکت آوانت از جمله شرکت‌های لندتکی است که تاکنون بیش از 6.5 میلیارد دلار وام اعطا کرده است. متقاضیان وام از این شرکت می‌توانند با امضای قرارداد دیجیتال، انتظار داشته باشند که در کمتر از یک روز بین 2000 تا 35000 دلار به حساب بانکی‌شان واریز شود.

شرکت‌های فعال در حوزه‌ی لندتک

زوپا به عنوان اولین شرکت وام‌دهی همتا به همتا شناخته می‌شود. پیشرفت این شرکت به‌گونه‌ای بوده که در سال 2020 مجوز کامل بانکداری را دریافت کرده است.

شرکت رگورا یک نرم‌افزار برای وام‌گیرندگان، کارگزاران و… ایجاد کرده است که فرایندهای دستی را به کلی حذف کرده و به روند کلی دریافت وام مسکن سرعت بخشیده است.

شرکت لندآپ نیز از دیگر شرکت‌های خارجی فعال در این حوزه است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون: تسویه وام به صورت روزانه و بدون نیاز به اعتبار سنجی بانکی دارد.

چه کسانی از لندتک استفاده می‌کنند؟

کسب و کارهای کوچک و متوسط: این شرکت‌ها معمولا به سبب نداشتن سابقه اعتباری یا مشکلاتی که در مسیر دریافت وام سنتی دارند، از پلتفرم‌های لندتکی برای تامین مالی خود استفاده می‌کنند. 

موسسات مالی: امروزه بسیاری از موسسات مالی برای ساده کردن فرایندهای وام‌دهی و ارائه‌ی محصولات جدید به مشتریان از لندتک‌ها استفاده می‌کنند. 

وام‌گیرندگان: یکی از ویژگی‌های مثبت صنعت لندتک، امکان دسترسی تمام اقشار جامعه به آن است؛ زیرا این افراد می‌توانند برای خرید اقساطی کالا یا سایر خدمات، سریع و آسان وام خود را دریافت کنند. اغلب شرکت‌های لندتکی به وام‌گیرندگان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به وثیقه یا بررسی اعتبار سنتی، نسبت به دریافت وام آنلاین اقدام کنند. 

مزایا و معایب لندتک

تمام صنایع در کنار مزایایی که برای مشتریان و بازار ایجاد می‌کنند، معایبی نیز دارند. صنعت لندتک نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه‌ی این بخش، به بررسی تعدادی از مزایا و معایب این صنعت اشاره خواهیم کرد.

نرخ بهره‌ی پایین: اولین مزیتی که باعث شده است تقریبا درصد زیادی از افراد به سمت این بازار سوق داده شوند، اعطای وام با بهره کم این شرکت‌ها است.

مقررات محدود: لندتک یک صنعت تقریبا نوظهور است و به تبع هنوز قوانین زیادی در این حوزه به ثبت نرسیده است. به علاوه چالش‌های نظارتی در این حوزه نیز ممکن است خطراتی برای وام‌گیرندگان ایجاد کند.

سرعت: سرعت زیاد علاوه بر اینکه از ویژگی‌های این صنعت به شمار می‌رود، یکی از مزایای آن نیز به شمار می‌آید. با توجه به سرعت بالای این صنعت، درخواست وام نیز سریع و ساده‌تر از روش‌های سنتی صورت می‌گیرد. تا جایی که متقاضیان می‌توانند در عرض چند روز یا ساعت، تایید وام خود را دریافت کرده یا نسبت به خرید قسطی اینترنتی اقدام کنند. 

ارائه خدمات محدود: در مقایسه با موسسه‌های وام‌دهی سنتی، شرکت‌های لندتکی اغلب طیف محدودی از خدمات مالی را می‌توانند در اختیار مشتریان قرار دهند. به این ترتیب گزینه‌های وام‌گیرندگان نیز محدود می‌شود.

سهولت در دسترسی: از آنجایی‌که کل فرایند دریافت وام در این صنعت به صورت دیجیتال صورت می‌گیرد، مشتریان می‌توانند در هر زمان و مکانی درخواست وام اینترنتی  خود را ثبت کنند.

نوسانات بازار: شرکت‌های فعال در زمینه‌ی لندتک، در برابر نوسان‌ بازارهای مالی نسبت به بازارهای سنتی، آسیب‌پذیرترند. لندتک‌ها برای داشتن عملکردی موثر، به سرمایه‌گذاری وام‌گیرندگان متکی هستند. این مسئله باعث می‌شود زمانی که اطمینانی از وضعیت اقتصادی وجود ندارد، این پلتفرم‌ها برای حفظ مشتریان و همچنین تامین بودجه‌ی کافی جهت وام‌دهی، با مشکل روبه‌رو شوند.

نوآوری: برخلاف وام‌دهی‌های قدیمی که اکثرا فرایندی رسمی دارند، شرکت‌های لندتک، مبتکرانه‌ و خلاقانه‌تر هستند و باعث می‌شوند تا درخواست وام، کاربرپسند باشد و برای مشتری تجربه‌ی بهتری رقم بخورد.

مزایا و معایب لندتک

انواع مدل‌های وام لندتکی

وام‌دهی p2p: وام‌دهی همتا به همتا یا P2P، یکی از راه‌های وام‌دهی به افراد و مشاغل است که به افراد این امکان را می‌دهد تا بدون مراجعه به بانک، بودجه مورد نیاز خود را دریافت کنند. این روش وام‌دهی سرعت زیادی دارد و متقاضیان وام می‌توانند وجه خود را ظرف یک هفته بعد از تایید، دریافت کنند.

وام P2P به عنوان وام اجتماعی یا وام جمعی نیز شناخته می‌شود و دو نوع P2P Consumer Lending و P2P Business Lending دارد.

POS Lending: تامین مالی در محل فروش، روشی برای ارائه‌ی گزینه‌های اقساط انعطاف‌پذیر است. در بعضی موارد، این روش تامین مالی، به خریداران کمک می‌کند تا خریدشان را به پرداخت‌های ماهانه کوچک‌تر تقسیم کنند. 

Invoice trading: پلتفرم‌های فعال در این حوزه‌ی لندتک، فاکتورهای مشتریان را با قیمت پایین‌تری  خریداری کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام می‌کنند.

چالش‌ها و فرصت‌های لندتک

یکی از فرصت‌های صنعت لندتک، ایجاد اعتبار قابل دسترسی برای مصرف‌کنندگان و کسب و کارهایی است که اغلب توسط موسسه‌های مالی سنتی، کمتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در واقع شرکت‌های لندتکی به کسانی که ممکن است از بازار سنتی حذف شده‌ باشند، وام ارائه می‌دهند.

ایجاد وام‌های شخصی‌سازی‌شده متناسب با نیازهای فردی و با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، فرصت دیگری است که صنعت لندتک در اختیار افراد قرار می‌دهد.

صنعت لندتک، فناوری جدیدی در زمینه‌ی دریافت وام آنلاین است. ارائه‌ و معرفی خدمات و محصولات جدید متناسب با نیازهای در حال تغییر مشتریان، فرصتی است که این صنعت به بازارهای مالی عرضه کرده است.

چالش‌ها و فرصت‌های لندتک

چالش‌هایی نیز در این صنعت وجود دارد. یکی از این چالش‌ها، مدیریت و رویارویی با انواع ریسک‎ها از جمله: ریسک‌های اعتباری، عملیاتی و امنیتی است. مدیریت این ریسک‌ها، برای موفقیت شرکت‌های فعال در این حوزه حیاتی است. 

ایجاد اعتماد برای مشتریان در کسب و کارهای مالی حرف اول را می‌زند. یکی از چالش‌های پیش‌روی لندتک‌ها، ایجاد این اعتماد در میان متقاضیان وام و سرمایه‌گذاران است. اگر این اعتماد به درستی صورت نگیرد، می‌تواند به اعتبار شرکت آسیب رسانده و خسارات مالی بسیاری را ایجاد کنند.  

بازارهای مالی روزبه‌روز در حال رشد و گرفتن سهم زیادی از بازار هستند. افزایش رقابت در این بازار برای شرکت‌ها چالشی است که باعث می‌شود در صدد ارائه‎ی محصولات و خدمات متعدد باشند. 

عملکرد لندتک در ایران

ایران از جمله کشورهایی است که به‌تازگی در مسیر ورود به صنعت لندتک گام برداشته است. تاکنون شرکت‌های بسیاری در این حوزه ورود کرده‌اند. این صنعت تا جایی در ایران اهمیت پیدا کرده که انجمنی نیز برای آن تشکیل شده است. هدف این انجمن، قدرت بخشیدن به شرکت‌های فن‌آور مالی است. 

محدودیت‌های لندتک در ایران

یکی از محدودیت‌هایی که متوجه شرکت‌های لندتکی در ایران است، تحریم‌های اقتصادی و ارتباطات محدودی است که برخی از بانک‌های خارجی با بانک‌های ایرانی دارند. این مسئله باعث می‌شود تا ارائه‌ی خدمات و تجارت شرکت‌های ایرانی با همتای خارجی‌شان با مشکلاتی روبه‌رو شود.

با توجه به نوظهور بودن صنعت لندتک در ایران، هنوز بسیاری از متقاضیان با سیستم هوشمند و آنلاین دریافت وام آشنایی زیادی نداشته و ممکن است در این مسیر اعتماد زیادی به شرکت‌های ارائه‌کننده این خدمت نداشته باشند. ایجاد این اعتماد در میان مشتریان اغلب زمان‌بر بوده و این محدودیت فنی و فرهنگی، کمی کار را برای شرکت‌های لندتکی دشوار می‌کند.

علاوه بر موارد گفته شده، در برخی موارد شرکت‌های لندتکی که در خدمات خود خرید اقساطی کالا دارند، محدودیت‌های گمرکی نیز دارند. این محدودیت‌ها گاهی به علت تحریم‌های اقتصادی اتفاق می‌افتد.

صنعت لندتک به دلیل رشد سریع، سرعت بالای اعطای وام به مشتریان، کاهش هزینه‌ها، ارائه خدمات متنوع و از همه مهم‌تر، نیازهای اقتصادی جوامع امروزی، تبدیل به یک صنعت پر رونق شده است. 

با توجه به موارد اشاره شده، لندتک در آینده‌ی نزدیک به یکی از صنایع مورد توجه در دنیا تبدیل می‌شود. با رشد و گسترش اینترنت و تکنولوژی‌های هوشمند، شرکت‌های فعال در این حوزه توسعه بیشتری را شاهد خواهند بود. در نتیجه، افراد بیشتری نیز می‌توانند از خدمات این صنعت بهره برده و در تامین نیازهای اقتصادی خود دغدغه‌ی کمتری داشته باشند.

سوالات متداول

لندتک چیست؟ لندتک‌ها شرکت‌هایی هستند که با استفاده از ابزارهای دیجیتال، مسیر دریافت وام برای متقاضیان را ساده‌سازی می‌کنند. 

استفاده از خدمات شرکت‌های لندتک‌ برای چه افرادی مناسب است؟ صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط، وام‌گیرندگان شخصی و موسسات مالی اغلب از خدمات ارائه‌شده توسط شرکت‌های لندتکی استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب لندتک چیست؟ نرخ بهره‌ی پایین، مقررات محدود، سرعت بالا، ارائه خدمات محدود، سهولت در دسترسی، نوسانات بازار و نوآوری از مزایا و معایب لندتک است که افراد می‌بایست قبل از استفاده از خدمات این شرکت‌ها به آن توجه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا