زندگی به سبک بهتر

۱۱ کاری که نباید در خرید جهیزیه انجام دهید | نباید‌های خرید جهیزیه

خرید جهیزیه برای دختران از گذشته‌های خیلی دور یک سنت در بین خانواده‌های ایرانی بوده است. این سنت آن‌قدر مهم بود که خیلی از خانواده‌ها از بدو تولد فرزند دختر خود، برای او جهیزیه جمع‌آوری می‌کردند. البته رسم خرید جهیزیه در شهرها و اقوام مختلف، فرق دارد؛ برای مثال در برخی شهرهای ایران، وظیفه خرید جهیزیه کاملا به عهده خانواده داماد است و در برخی دیگر از شهرها، فقط سه تا چهار کالای برقی اساسی را داماد خریداری می‌کند.

به‌ هر حال فرقی ندارد خانواده دختر قصد خرید جهیزیه را دارد یا خانواده پسر، یا حتی مثل خیلی از جوانان امروزی، خود عروس و داماد قصد خرید لوازم منزل خود را داشته باشند؛ مسئله مهم این است که این خرید باید هوشمندانه انجام شود تا در ابتدای شروع زندگی، هزینه زیادی به خانواده‌ها یا خود عروس و داماد تحمیل نشود. به همین دلیل ما در دیجی‌شهر تصمیم گرفتیم رایج‌ترین اشتباهات خرید جهیزیه را به شما معرفی کنیم؛ نباید‌های خرید جهیزیه که آگاهی از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی در هزینه‌های خانواده‌ها صرفه‌جویی کند.

۱. خرید کالاهای غیرضروری از روی چشم‌وهم‌چشمی

دخترخاله عروس در جهیزیه خود سرویس چینی ۱۸نفره داشت، پس مادر و پدر عروس تصمیم می‌گیرند برای دخترشان سرویس چینی ۳۰نفره تهیه کنند تا جهیزیه‌اش از جهیزیه دخترخاله سنگین‌تر شود!

خانواده همسایه در جهیزیه دخترشان مبلمان سلطنتی قرار داده‌اند، پس والدین عروس برای اینکه کم نیاورند، تصمیم می‌گیرند مانند آن‌ها، هزینه زیادی را برای خرید مبلمان سلطنتی صرف کنند.

این داستان‌ها و داستان‌های مشابه آن، از چشم‌وهم‌چشمی ناشی می‌شود. خیلی از خانواده‌ها تصور می‌کنند خرید جهیزیه، مسابقه‌ای است که باید با خرید کالاهای گران‌تر یا غیرضروری، در آن برنده شوند.

متاسفانه برگزاری مراسم‌هایی مثل جهازبران و انتشار تصاویر جهیزیه‌های لاکچری در شبکه‌های اجتماعی نیز باعث دامن‌زدن به این مسئله شده است.
با وجود تورم بالا و هزینه‌های سنگین مراسم‌های عقد و عروسی، بهتر است هزینه خرید کالاهای غیرضروری را صرف موارد دیگری کنید؛ برای مثال پیشنهاد می‌کنیم برای عروس و داماد طلا یا سکه بخرید تا آن را پس‌انداز کرده و در آینده خرج کنند.

۲. خرید کالای خارجی به‌جای ایرانی

بعضی از والدین تصور می‌کنند کالاهای خارجی، کیفیت بالاتری دارند و به همین دلیل تمام تلاش خود را می‌کنند که همه وسایل را از برندهای وارداتی خریداری کنند. البته باز هم نباید از نقش چشم‌وهم‌چشمی در ترجیح کالای خارجی به ایرانی چشم‌پوشی کنیم.

واضح است که این برندها قیمت بالاتری نسبت به کالاهای ایرانی دارند و این باعث می‌شود هزینه‌های خرید جهیزیه سرسام‌آور شوند.

خوشبختانه در دهه‌های اخیر، برندهای داخلی زیادی مثل اسنوا، امرسان، پارس‌خزر، سام، پاکشوما و غیره، لوازم‌خانگی برقی و غیربرقی باکیفیتی در حدواندازه تولیدات خارجی (و حتی بهتر از آن) تولید کرده‌اند. پس قبل از اینکه صرفا به‌خاطر خارجی بودن یک برند آن را بخرید، درباره کالاهای داخلی مشابه آن نیز تحقیق کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون | هنگام خرید تلویزیون به چه نکاتی توجه کنیم؟

۳. خرید جهیزیه بدون نوشتن لیست کالا‌های ضروری

عجیب‌ترین و غیرضروری‌ترین وسیله‌ای که تا به‌ حال در جهیزیه دیده‌اید چه بوده است؟ خرید چرخ‌ خیاطی برای عروسی که خیاطی بلد نیست یا کالاهای کم‌اهمیت‌تری مثل میز ناهارخوری مهمان، بوفه بزرگ، ماشین ظرفشویی و سبزی‌خردکن برقی توجیهی ندارد. البته هیچ مشکلی ندارد که والدین بخواهند به عروس و داماد کمک کنند تا وسایل منزل خود را تکمیل کنند؛ اما به شرطی که خود از نظر مالی در مضیقه قرار نگیرند.

به یاد داشته باشید که خرید جهیزیه امری طاقت‌فرساست و سرگردانی در بازار، بدترین اتفاقی است که در این فرایند ممکن است رخ دهد. نوشتن فهرست خرید، به شما کمک می‌کند تا هم از بودجه تعیین‌شده خود فراتر نروید و هم در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

جدول زیر خلاصه‌ای از راهنمای خرید جهیزیه همراه با اولویت‌بندی کالاهاست. شما می‌توانید طبق این جدول، فهرست خرید خود را تنظیم کنید.

۴. خرید جهیزیه قبل از مشخص کردن بودجه

برای خرید جهیزیه، قطعا بودجه مشخصی دارید. قبل از شروع خرید، طبق جدول بالا فهرستی از لوازم خانه را تهیه کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. سپس بودجه مشخصی را به هرکدام از دسته‌ها اختصاص دهید. تعیین بودجه خرید را طبق قیمت‌های روز بازار انجام دهید.

برای شروع بودجه‌بندی، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: خرید لوازم سنگین، ضروری و گران: این گروه از کالاها بیشترین بودجه را به خود اختصاص می‌دهند. وجود این لوازم در خانه ضروری است و بدون آن‌ها، زندگی روزمره با مشکل مواجه می‌شود. (مثل گاز، یخچال، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، اتو، تلویزیون، سرویس خواب، فرش و غیره)
  • مرحله دوم: خرید لوازم سبک، ضروری و با قیمت متوسط: این گروه از کالاها بعد از لوازم سنگین، بیشترین میزان بودجه را به خود اختصاص خواهند داد. این لوازم نیز حتما باید در خانه وجود داشته باشند، اما معمولا کوچک‌تر یا غیربرقی هستند. (مثل سرویس قابلمه و تابه، سرویس ظروف چینی، قاشق و چنگال، میز تلویزیون، سرویس روتختی، لوستر و غیره)
  • مرحله سوم: خرید لوازم غیرضروری (قیمت متغیر): این گروه از کالاها کمترین میزان بودجه را به خود اختصاص خواهند داد. (حتی می‌توانید آن‌ها را فقط در صورتی‌ که بودجه اضافی داشتید خریداری کنید.) توجه کنید که زندگی بدون وجود یخچال یا گاز، خیلی سخت است؛ ولی بدون ماشین ظرفشویی، مبل، میز ناهارخوری یا غذاساز هم مشکل خاصی در روند زندگی زوج جوان ایجاد نمی‌شود. در مرحله سوم و بعد از اینکه مطمئن شدید لوازم اساسی و ضروری خانه و آشپزخانه را تهیه کرده‌اید، می‌توانید به سراغ خرید این لوازم بروید. (مثل سرویس ظروف پلاستیکی آشپزخانه، ماشین ظرفشویی، مایکروفر، مبل، میز ناهارخوری و غیره)

۵. مشخص نکردن رنگ و دکوراسیون کلی

عروس خانم و آقای داماد چه سبک دکوراسیونی را می‌پسندند؟ برخی ترجیح می‌دهند فضای خانه خود را به سبک سنتی تزیین کنند و برخی دیگر سبک‌های مدرن را ترجیح می‌دهند. برخی دوست دارند از رنگ‌های تیره در دکوراسیون خود بهره بگیرند و برخی دیگر طرفدار رنگ‌های گرم و زنده هستند. برخی کاغذدیواری‌های شلوغ را دوست دارند و برخی دیگر مینیمال‌پسند هستند.

یخچال مشکی در آشپزخانه‌ای که کابینت‌هایش با رنگ‌های گرم، رنگ‌آمیزی شده‌اند، فرش‌هایی با طرح‌های خیلی شلوغ در فضاهای مینیمال یا مبلمان سلطنتی در اتاق نشیمنی با سبک دکوراسیون مدرن، وصله‌هایی ناجور هستند. پس قبل از اینکه شروع به خرید جهیزیه کنید، به دکوراسیون کلی فضاهای خانه توجه کنید.

بیشتر بدانید: با 10 رنگ در دکوراسیون داخلی خود انقلاب کنید

۶. خرید وسایل بزرگ بدون در نظر داشتن متراژ منزل

یکی از مهم‌ترین نکات خرید جهیزیه، توجه به متراژ منزل است. قراردادن مبلمان یا سرویس خواب‌های بزرگ در خانه‌ای که نشیمن و اتاق‌های کوچکی دارد، فقط فضای خانه را کوچک‌تر نشان می‌دهد. همچنین هنگام خرید لوازم سنگین آشپزخانه (گاز، ماشین لباسشویی و یخچال‌فریزر) حتما ابعاد محل قرارگیری آن‌ها را اندازه‌گیری کرده و مطابق با آن‌ها خرید کنید.

اگر قرار است به‌صورت موقت در خانه‌ای اجاره‌ای و کوچک زندگی کنید، بهتر است در شروع زندگی، لوازم غیرضروری مثل میز ناهارخوری، میز آرایش، مبل، ماشین ظرفشویی را از فهرست خرید جهیزیه حذف کنید؛ زیرا این وسایل فقط فضای اضافی اشغال می‌کنند.

۷. نظرخواهی از همه اعضای خانواده و دوستان

هنگام خرید جهیزیه بهتر است تعداد نظرات و سلیقه‌ها را محدود کنید. اشتباه نکنید! منظور ما این نیست که تحقیق و نظرسنجی نکنید؛ بلکه منظور این است که برای خرید لوازم منزل، نیازی نیست نظر همه اعضای خانواده و دوستانتان را بپرسید. فراموش نکنید که وقتی تعداد نظرات و سلیقه‌ها زیاد باشد، تصمیم‌گیری هم سخت‌تر می‌شود. در نهایت کسانی که قرار است از جهیزیه استفاده کند، عروس و داماد هستند و نظر آن‌هاست که اهمیت دارد.

۸. خرید بدون تحقیق

برای خرید لوازم منزل (به‌خصوص کالاهای برقی) درباره بهترین برندهای بازار، مدل‌ها و قیمت آن‌ها خوب تحقیق کنید. توجه کنید برخی برندها ممکن است در تولید یک کالای خاص (مثل تلویزیون) تبحر داشته باشند و کیفیت محصولات آن‌ها در گروه‌های کالایی دیگر (مثل یخچال‌فریزر) خوب نباشد.
برای تحقیق می‌توانید از دوستان، اعضای فامیل، شبکه‌های اجتماعی، نظرات مشتریان درباره کالاها در اینترنت و خود فروشنده‌ها کمک بگیرید. همچنین می‌توانید مقالات مربوط به نقد و بررسی محصولات مختلف را در مجله دیجی‌شهر مطالعه کنید.

۹. اهمیت بیش‌ازحد به مد

در بازار مبلمان، سرویس خواب و فرش، معمولا هر چند سال مد تغییر می‌کند. برای مثال ممکن است مدت کوتاهی مبل‌های ال شکل و چند سال بعد، مبل‌های سلطنتی مد شوند. یک سال فروش فرش‌های طرح دستبافت رونق زیادی پیدا می‌کند و سال بعد، فرش‌های فانتزی مد می‌شوند.
توجه کنید که هنگام خرید وسایل جهیزیه، وارد بازی مد نشوید. زیرا مد دائما در حال تغییر است و لزوما هر سبکی که مد می‌شود، مطابق با سلیقه شما نخواهد بود. بهتر است هنگام خرید فقط به سلیقه خودتان توجه کنید.

۱۰. توجه نکردن به سلیقه همسر

تصور رایج این است که خرید جهیزیه، کاری زنانه است و وسایل منزل نیز باید طبق سلیقه عروس تهیه شود. اما این تصور، اشتباه است؛ زیرا داماد هم قرار است در آن خانه زندگی کرده و از آن وسایل استفاده کند. پیشنهاد می‌کنیم خرید جهیزیه را حتما با حضور داماد انجام دهید یا از قبل درباره سلیقه او (رنگ‌ها و سبک مورد علاقه) اطلاعات کافی کسب کنید.

۱۱. خرید اجناس ارزان ولی بی‌کیفیت

وقتی بودجه خرید محدود باشد، ممکن است وسوسه شوید ارزان‌ترین کالاهای موجود در بازار را بخرید. ارزان‌بودن یک کالا لزوما دلیل بر بی‌کیفیت بودن آن نیست، ولی بهتر است قبل از خرید این کالاها حتما از کیفیت آن‌ها مطمئن شوید.

اگر کالای ارزانی بخرید، ممکن است در ابتدا به نظر برسد در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده‌اید؛ ولی این کالاها خیلی زود خراب می‌شوند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. به همین دلیل در بلندمدت هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهند کرد. بهتر است حداقل برای خرید کالاهای برقی و اساسی، اجناس باکیفیت را انتخاب کنید.

خرید جهیزیه قسطی از دیجی‌شهر

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های زوج‌های جوان و خانواده‌های آن‌ها، تامین وسایل جهیزیه است. در این مطلب تلاش کردیم به مهم‌ترین اشتباهات اکثر زوج‌های جوان هنگام خرید جهیزیه اشاره کنیم. خرید طبق نظر دوست و آشنا یا به‌خاطر چشم‌وهم‌چشمی، نداشتن بودجه مشخص و فهرست خرید جهیزیه، خرید کالاها بدون توجه به متراژ و توجه‌نکردن به سبک دکوراسیون منزل، از جمله این اشتباهات هستند.

خرید کالاهای بی‌کیفیت اما ارزان، یکی دیگر از این اشتباهات است. تاکید ما این است که حتی اگر این کالاها قیمت بالایی دارند، باز هم از خرید آن‌ها چشم‌پوشی نکنید. زیرا با خرید کالای ارزان، فقط هزینه‌های تعمیر در بلندمدت به شما تحمیل خواهد شد. شما می‌توانید برای خرید محصولات باکیفیت بازار، از امکاناتی مثل خرید جهیزیه اقساطی هم برای کاهش هزینه‌هایتان کمک بگیرید.

در دیجی‌شهر امکان خرید اقساطی همه اقلام جهیزیه فراهم شده است. برای استفاده از این وام، در سایت دیجی‌شهر ثبت‌نام کرده و مدارک خواسته‌شده را ارائه کنید. کارشناسان ما بعد از بررسی و تایید مدارک شما، درخواست وامتان را در صف بررسی قرار می‌دهند. بعد از مدت کوتاهی، وام خرید جهیزیه به کیف پول شما واریز می‌شود و می‌توانید از آن برای خرید استفاده کنید.

سوالات متداول

خرید جهیزیه را از کدام اقلام شروع کنیم؟

برای تهیه جهیزیه، اول کالاهای سنگین و ضروری مثل یخچال، گاز، فرش، تلویزیون، ماشین لباسشویی را تهیه کنید. این کالاها هم حیاتی هستند و هم بودجه زیادی نیاز دارند.

برای خرید جهیزیه کالای ایرانی بهتر است یا وارداتی؟

برخی برندهای داخلی در سال‌های اخیر توانسته‌اند کالاهایی را تولید کنند که از نظر کیفیت معادل کالاهای وارداتی هستند. بهتر است قبل از خرید، درباره هر برند و کیفیت محصولات مختلف آن پرس‌وجو کنید.

چرا نباید برای خرید جهیزیه سراغ کالاهای ارزان برویم؟

خرید کالاهای ارزان‌تر ممکن است از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد، ولی کیفیت بالایی ندارند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها در طولانی‌مدت بیشتر از قیمت خرید کالا می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا