سرمایه‌گذاری و فین‌تک

بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ۱۴۰۳ | پرسود‌ترین سرمایه گذاری

اگر یادتان باشد در سال‌های بین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ یک شخص می‌توانست با ۱۰میلیون تومان، یک ماشین معمولی بخرد؛ اما در حال حاضر خرید خودرو با این مبلغ دیگر امکان ندارد و به یک رویا تبدیل شده است. با وضعیت اقتصادی کشورهایی مانند ایران که نرخ تورم با گذشت زمان باعث کاهش ارزش نقدینگی می‌شود، سرمایه‌گذاری در ۱۴۰۳ یکی از راهکارها برای مقابله با تورم و حفظ ارزش پول و قدرت خرید است.

با شروع سال جدید، هر کسی با توجه به نگاهی که به سرمایه‌گذاری دارد، تلاش می‌کند تا در یکی از بازارهای مالی حضور داشته باشد. شاید شما ترجیح دهید با دریافت وام، ملکی بخرید و در زمان مناسب بفروشید یا تصمیم بگیرید با خرید قسطی در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید. برخی هم سپرده‌گذاری در بانک و دریافت سود بانکی یا فعالیت حرفه‌ای در بازار ارز دیجیتال و فارکس را انتخاب می‌کنند.

در این مقاله با موضوع راهنمای سرمایه‌گذاری در ۱۴۰۳ با شما هستیم تا گزینه‌هایی را که در سال جدید برای رقم زدن یک سال پرسود می‌توانید انتخاب کنید، با جزئیات به شما معرفی کنیم.

سرمایه‌گذاری در بورس ایران در سال ۱۴۰۳

یکی از انتخاب‌های مناسب سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی ایران، ورود به بورس داخلی و رفتن به بازار سرمایه است. هر چند که در یک سال اخیر، بورسی‌های قدیمی و کاربران جدید اعتماد خود را به بازار بورس ایران از دست داده‌اند، اما بر کسی پوشیده نیست که بورس یک شانس عالی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. یکی از دلایل این است که نبود ریسک از بین رفتن سرمایه اولیه و نقل و انتقال بی‌واسطه پول باعث شده است که کاربران ایرانی هنوز برای سود بیشتر در بورس سرمایه‌گذاری کنند. در سال جدید با توجه به اتفاقات جهانی و تغییرات اقتصادی ایران، می‌توان حضور در بورس داخلی را یکی از گزینه‌های تبدیل شدن به عنوان بهترین سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفت.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس یکی از روش‌ها برای زمانی است که افراد دانش تخصصی برای خرید و فروش واحدهای بورسی را ندارند. در این روش شما می‌توانید هر مبلغی را در هر کدام از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هر نوع میزان ریسک (درآمد ثابت، سهامی، مختلط و …) قرار دهید. برای مثال با توجه به گزارش‌‌های عمومی صندوق‌های با درآمد ثابت، این صندوق‌ها توانسته‌اند بازدهی بالاتر از نرخ سود بانکی نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند.

از آنجایی که جذابیت‌ سرمایه‌گذاری در بانک‌ها در مقایسه با گذشته بسیار کمتر شده است، پس پیشنهاد می‌کنیم افرادی که قصد دارند چه با ریسک کم و چه با ریسک زیاد، دارایی‌های خود را در سال ۱۴۰۳ چندین برابر کنند، درباره سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس تحقیق کنند و آن را در لیست گزینه‌های خود قرار دهند.

سرمایه‌گذاری در سکه در سال ۱۴۰۳

یکی از بازارهای مالی که می‌تواند در لیست گزینه‌های بهترین سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ قرار گیرد، بازار طلا و سکه است. با مقایسه نمودار قیمت سکه و دلار می‌توان گفت که تغییرات قیمت سکه در ایران شبیه به تغییرات قیمت دلار است؛ اما با نوسانات شدید و چندین برابر بیشتر.

در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲، نوسانات ناگهانی دلار باعث شد قیمت طلا و سکه نیز در بازارهای موازی، یک جهش قیمتی بسیار زیادی را تجربه کنند. همان طور که ثابت شد در سال گذشته، بازار سکه یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری پرسود و امن در ایران است، به احتمال زیاد روند صعودی این بازار می تواند در سال ۱۴۰۳ نیز با فرازونشیب‌های مختلف همچنان ادامه داشته باشد. خرید قسطی طلا نیز می‌تواند یک روش سرمایه‌گذاری باشد.

 

سرمایه‌گذاری در ارز و دلار در سال ۱۴۰۳

با اینکه سرمایه‌گذاری در بازار ارز و دلار یکی از بازارهای پرریسک و پرنوسان است، اما همیشه طرفداران و علاقه‌مندان مخصوص به خود را دارد. در نتیجه می‌توان این گونه گفت که این روش یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران است. با این حال باید توجه داشت که پارامترهای بسیار زیادی مانند نرخ تورم، روابط خارجی، واردات و صادرات (تراز تجاری)، سیاست‌های دولتی و بانک مرکزی، میزان عرضه و تقاضا و افزایش نقدینگی در بازار دلار تاثیرگذار است.

با توجه به روند افزایشی قیمت دلار در اواخر سال ۱۴۰۲ و در صورت ادامه این روند صعودی، همچنان سرمایه‌گذاری روی دلار می‌تواند یکی از گزینه‌های حفظ سرمایه در سال ۱۴۰۳ باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه پیچیدگی‌های تحلیل بازار دلار، شما را از سرمایه‌گذاری دلسرد نکند یا در زمان نامناسبی دست به خرید دلار بزنید، از سیگنال خرید دلار استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری در خودرو در سال ۱۴۰۳

در کشور ایران برخلاف کشورهای دیگر، خودرو دیگر فقط یک کالای مصرفی نیست و برای برخی از افراد جنبه سرمایه‌گذاری پیدا کرده است. به عبارتی بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود تصمیم می‌گیرند خودرو بخرند. ممکن است شما بخواهید به‌طور جدی وارد این بازار شوید، در این صورت می‌توانید با روش‌هایی مانند خرید و فروش خودرو دست دوم یا خودروی نو، اجاره خودرو، فروش اقساطی خودرو، واردات خودرو، خرید و فروش خودرو در بورس کالا، سرمایه‌گذاری را شروع کنید.

اگر تصمیم دارید با خرید خودرو، ارزش پول خود را در سال جدید حفظ کنید، خودروهایی مانند پراید، کوییک، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا پلاس جزو خودروهای خوش‌فروش بازار هستند و قیمت آن‌ها در بازار آزاد چندین برابر قیمت کارخانه‌ است. با این حال پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از خرید، با مشاوران متخصص این حوزه مشورت کنید.

سرمایه‌گذاری در مسکن در سال ۱۴۰۳

بازار مسکن یکی از کاندیداهای اصلی برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ است. کسانی که به دنبال یک روش سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک هستند، ترجیح می‌دهند ارزش سرمایه خود را با ورود به بازار مسکن حفظ کنند و سود بیشتری در طول زمان به دست آورند. بازار مسکن فقط محدود به خرید و فروش واحدهای مسکونی نمی‌شود.

بر اساس تحلیلگران این بازار، سرمایه‌گذاران می‌توانند روی ساخت پروژه‌های مسکونی با متراژ کم و بازسازی واحد‌های مسکونی برای سال جدید تمرکز کنند. همچنین قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ صعودی پیش‌بینی شده است. بنابراین خرید ملک و آپارتمان می‌تواند طی سال جدید برای خریداران و سرمایه‌گذاران این بازار پرتب‌وتاب سودآور باشد.

سرمایه‌گذاری در طلای آب‌شده در سال ۱۴۰۳

در سال‌های گذشته فقط طلاسازان در بازار تخصصی به دنبال طلای آب‌شده بودند؛ اما در حال حاضر افرادی که هیچ اطلاعاتی از این بازار ندارند هم تصمیم می‌گیرند برای تنوع سبد سرمایه‌گذاری خود، طلای آب‌شده خریداری کنند. خرید و فروش طلای آب‌شده در بلندمدت، سود خوبی برای سرمایه‌گذار به همراه دارد. از آنجایی که برای خرید این نوع طلا به پرداخت مالیات و اجرت نیازی نیست، پس حتی اگر در کوتاه‌مدت  مجبور به فروش آن باشید، ضرری نخواهید کرد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستید و برایتان مهم است که هر زمانی که تمایل داشتید، بتوانید سرمایه خود را نقد کنید، باید به سراغ طلای آب‌شده بروید. از طرفی، چون قیمت طلای آب‌شده با نرخ جهانی و نوسان قیمت ارز تغییر می‌کند و سیاست‌های داخلی روی قیمت آن تاثیری ندارد، پس شما می‌توانید با اطمینان بیشتری، این روش را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید طلا به صورت اقساطی از دیجی شهر

 

سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار در سال ۱۴۰۳

سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار یکی از مهم‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران است. این روش شامل خرید و فروش انواع اوراق بهادار از جمله سهام، اوراق قرضه، اوراق مشارکت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف می‌شود. یکی از مزایای اصلی سرمایه‌گذاری بورس اوراق بهادار در مقایسه با سایر روش‌ها مانند سپرده‌گذاری در بانک‌ها، امکان سوددهی بیشتر است. علاوه بر این، چون شرکت‌های زیادی در حوزه‌های متنوعی در بورس حضور دارند، در نتیجه شما می‌توانید سبد متنوعی برای سرمایه‌گذاری داشته باشید.

امکان نقدشوندگی بالا از دیگر ویژگی‌های قابل توجه برای فعالیت در بورس اوراق بهادار ایران است. باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با ریسک‌های قابل توجهی همراه است. نوسانات بازار، تغییرات سیاسی و اقتصادی، و عدم پیش‌بینی قیمت اوراق بهادار از جمله ریسک‌هایی هستند که ممکن است سرمایه‌گذاران با آن‌ها مواجه شوند.

سرمایه‌گذاری در فارکس در سال ۱۴۰۳

برای کاربران حرفه‌ای که تسلط کافی روی تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی دارند، ورود به بازار فارکس یکی از گزینه‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ است. بازار فارکس یا بازار ارز، به عنوان بزرگترین و پویاترین بازار مالی جهان، جایی است که جفت ارزها به صورت مبادله‌ای خرید و فروش می‌شوند. علاوه بر این، طیف وسیعی از کالاها مانند طلا و نفت گرفته (Commodity) تا اوراق قرضه (Bonds)، سهام (Stock)، شاخص‌ها (Indices) و حتی ارز دیجیتال در آن معامله می‌شوند.

این بازار به‌صورت شبانه‌روزی و در پنج روز از هفته باز است و در آن امکان معاملات غیرمتمرکز و فرابورس وجود دارد. اگر چه برخی از کشورها، از جمله ایران، ممنوعیت یا محدودیت‌هایی برای معاملات ارزی در بازار فارکس دارند که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی شود، اما استفاده از بروکرهای خارجی، شرکت‌های فارکس معتبر در ایران و راهکارهای پرداخت الکترونیکی، راه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن‌ها برای دور زدن موانع ورود به بازار فارکس استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت های ارائه دهنده وام فوری کالا

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۳

احتمالاً طی این چند سال گذشته، اسم ارز دیجیتال، کریپتوکارنسی یا بیت کوین به گوشتان خورده باشد. ارز دیجیتال، پول الکترونیکی است که بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شده است و لقب یکی از بازارهای پرطرفدار سرمایه‌گذاری برای کاربران ایرانی را به خود اختصاص داده است.

از جمله مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال می‌توان به نقدینگی دائمی، حفظ سرمایه در برابر تورم، تنوع بسیار زیاد، فعالیت همه‌روزه و امنیت بیشتر اشاره کرد. با اینکه در انتهای سال گذشته، روند رو به رشد بازار ارز دیجیتال، نوسان‌های بسیار شدیدی همراه با افت قیمت رمزارز‌ها داشته است، اما در مجموع بسیاری از رمز ارزهای تعریف‌شده با قیمت‌‌های چندین برابری فروخته شده‌اند و سرمایه‌گذاران سودهای بسیار کلانی را در این بازار تجربه کرده‌اند.

اگر در سال جدید به دنبال روش‌های سرمایه‌گذاری پرسود هستید، پیش‌بینی می‌شود این بازار شرایط ایده‌آلی خواهد داشت. البته که نیاز است که آموزش‌های حرفه‌ای خود را از همین حالا با سرمایه کم شروع کنید تا بتوانید به سودهای قابل توجه‌ای برسید.

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری در کشوری مانند ایران که شرایط اقتصادی ناپایدار و غیرقابل‌ پیش‌بینی دارد، تا حد زیادی پیچیده است و نیاز به فکر و مراقبت‌های ویژه‌ای دارد. برای اینکه بتوانید بهترین روش سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ را انتخاب کنید، باید فاکتورهای زیادی مانند میزان سرمایه شخصی تا دانش تخصصی معامله را در نظر بگیرید. از طرفی دیگر، عملکرد دارایی‌ها در هر روش سرمایه‌گذاری بسته به اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌تواند نوسان داشته باشد و نیاز است تا شما درباره اهداف سرمایه‌گذاری و میزان تحمل ریسک به‌خوبی فکر کرده باشید.

در طول این مطلب سعی کردیم درباره انواع گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سال جدید صحبت کنیم که افراد می‌توانند ارزش پول و دارایی خود را در برابر تورم حفظ کنند. توجه داشته باشید هر کدام از روش‌های سرمایه‌گذاری خرد و کلان در سال ۱۴۰۳ به بررسی دقیق عوامل کلیدی نیاز دارد تا بتوانید مسیر مناسبی را برای سوددهی و افزایش سرمایه خود انتخاب کنید. اگر شما هم در این باره تجربه‌ای دارید و می‌توانید درباره روش‌های خوب سرمایه‌گذاری در سال جدید، ما را راهنمایی کنید، حتماً در زیر این مطلب کامنت بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا