زندگی به سبک بهتر

۱۱ روش تضمینی برای کاهش هزینه‌های شخصی و خانواده

هیچ صدایی جذاب‌تر از صدای پیامک واریز حقوق ماهانه نیست. واریز حقوق یعنی خریدکردن با فراغ‌بال، گذراندن وقت با خانواده و دوستان در رستوران‌ها و کافه‌ها، خرید وسایل مورد نیاز منزل، تفریح و شرکت‌کردن در کلاس‌های جانبی مورد علاقه. با این حال، در شرایط تورمی فعلی، برای خیلی از ما این فعالیت‌ها رویایی بیش نیست. شاید این نظر، چندان محبوب نباشد؛ اما واقعیت این است که مشکل خیلی از ما کمبود پول و درآمد نیست، بلکه مشکل از جای دیگری سرچشمه می‌گیرد و آن ناتوانی در کنترل و کاهش هزینه‌ها است.

با مدیریت هزینه‌ها، می‌توانید همان مبلغ محدود حقوق خود را تا آخر ماه حفظ کرده و حتی بخشی از آن را پس‌انداز کنید. همچنین می‌توانید با کنترل هزینه‌های جانبی، از امکان خرید اقساطی کالاهای مورد علاقه خودتان هم بهره‌مند شوید.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با بهترین روش‌های کاهش هزینه‌ها آشنا کنیم. بعد از مطالعه این مقاله، می‌توانید از این روش‌ها در زندگی روزمره خود استفاده کرده و هزینه‌هایتان را کم کنید.

منظور از کاهش هزینه چیست؟

منظور از کاهش هزینه، در واقع همان کنترل و مدیریت مخارج و درآمدهاست. وقتی از کاهش هزینه صحبت می‌کنیم، منظورمان لزوما قناعت پیشه‌کردن یا چشم‌پوشی از خرید نیست؛ بلکه منظور آگاهی از الگوهای اشتباه خرج‌کردن و اصلاح آن‌ها، برنامه‌ریزی بودجه، هدف‌گذاری، پیگیری و ثبت هزینه‌ها و درآمدها، آشنایی با روش‌های حفظ و گسترش منابع مالی (مثل سرمایه‌گذاری)، پیش‌بینی مخارج و غیره است.

چرا نیاز به کاهش هزینه داریم؟

تصور اینکه هنوز به میانه ماه نرسیده باشیم، ولی تعداد صفرهای موجودی حساب بانکی‌مان در کمترین مقدار ممکن باشد، ترسناک است. حالا تصور کنید در این شرایط یک اتفاق غیرمنتظره رخ دهد: یک تصادف جزئی، ابتلا به یک بیماری ناشناخته، نیاز مالی شدید یکی از عزیزانمان، آتش‌سوزی یا خرابی یکی از کالاهای ضروری خانه.

حالا موقعیت دیگری را تصور کنید؛ کارمندی که در یکی از مشاغل حوزه مهندسی فعالیت می‌کند. او برای اینکه بتواند موقعیت شغلی خود را ارتقا دهد، نیاز به یک لپ‌تاپ جدید با امکانات پیشرفته‌تر دارد. لپ‌تاپ‌های موجود در بازار، روزبه‌روز گران‌تر می‌شوند و درآمد کارمندی این فرد، کفاف خرید این کالا را نمی‌دهد.

در هر دو موقعیت، برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها به فرد کمک می‌کند. در موقعیت اول، فرد می‌توانست با کاهش هزینه‌های ماهانه خود، مبلغی را به‌عنوان هزینه وقایع بحرانی کنار بگذارد. در موقعیت دوم هم، فرد می‌توانست با کاهش هزینه‌های خود، بودجه‌ای را برای دریافت وام در آینده کنار بگذارد و با امکان خرید اقساطی، لپ‌تاپ دلخواهش را تهیه کند. حتی شاید در بهترین حالت، می‌توانست مبلغی را به‌صورت ماهانه پس‌انداز کند.

چطور می‌توانیم هزینه‌ها را مدیریت کنیم؟

کاهش هزینه‌ها نیازمند داشتن اطلاعات کافی درباره روش‌های مدیریت مالی شخصی است. این روش‌ها عبارت‌اند از:

۱.کاهش هزینه‌ها با ثبت درآمد و هزینه؛ شاه‌کلید مدیریت مالی

این واقعیت را از ما بپذیرید که اگر هزینه‌هایتان را ثبت نکنید، همیشه از تمام‌شدن ناگهانی پول‌هایتان غافل‌گیر خواهید شد. اگر ندانید که پول‌هایتان کجا خرج می‌شوند، چطور می‌توانید هزینه‌هایتان را کم کنید؟

راه‌حل ساده برای پیشگیری از این اتفاق، نوشتن جزئیات هزینه‌هاست. وقتی هزینه‌ها را می‌نویسید، متوجه می‌شوید که پول چطور از حسابتان خارج و دقیقا کجا خرج شده است. فقط کافی است یک یا دو ماه تمام هزینه‌ها را بنویسید. بعد از آن، بهتر می‌توانید برای حقوقتان برنامه‌ریزی کنید.

برای این کار، می‌توانید به سبک پدرها و مادرهای نسل قدیم، از یک دفترچه یادداشت ساده کمک بگیرید. اگر هم اهل تکنولوژی هستید، اپلیکیشن‌های مدیریت مالی مختلفی وجود دارند که به شما برای این کار کمک خواهند کرد.

۲.کاهش هزینه‌ها با بودجه‌بندی؛ بسنجید و برنامه‌ریزی کنید

منظور از بودجه‌بندی، این است که برای هر دسته از مخارج یک سقف مشخص در نظر بگیرید. بعد از اینکه الگوی هزینه‌هایتان را پیدا کردید، بودجه‌بندی کار ساده‌ای خواهد بود.

برای بودجه‌بندی پول، ابتدا هزینه‌هایتان را دسته‌بندی کنید. (برای مثال غذا، اجاره‌ خانه، رفت‌وآمد، بیمه، شهریه دانشگاه و غیره) حالا دقت کنید که در هر گروه به‌طور متوسط چقدر پول نیاز دارید؟ کدام گروه‌ها اولویت بالاتری دارند؟ سقف هزینه‌های هر دسته را مشخص کنید و در ماه‌های آینده، به بودجه خود پایبند باشید.

یک استراتژی دیگر برای تنظیم بودجه، قانون ۵۰-۳۰-۲۰ است. طبق این قانون باید ۵۰درصد از پولتان را به مخارج ضروری (قرض، پرداخت قسط، خرید اعتباری، قبوض، مالیات، غذا، لباس، بیمه، اجاره و غیره) ۳۰درصد را به چیزهایی که دوست دارید (رستوران و کافه، تفریح، سینما و غیره) و ۲۰درصد را به پس‌انداز اختصاص دهید.

۳.کاهش هزینه‌ها با صرفه‌جویی؛ به نام محیط‌زیست ولی به کام شما

پرداخت هزینه قبوض برق، گاز و آب جزء هزینه‌های ضروری و غیرقابل‌حذف ماست؛ ولی کاهش هزینه آن‌ها کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. با این کار هم به محیط‌زیست کمک می‌کنیم و هم پول بیشتری پس‌انداز می‌کنیم.

راه‌حل‌های پیشنهادی ما برای کاهش هزینه‌های انرژی عبارت‌اند از:

  •  استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و LED (لامپ‌های ال ای دی نسبت به لامپ‌های کم‌مصرف، عمر بیشتری دارند و دوستدار محیط‌زیست هستند.)
  •  استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی دارای ترموستات (این سیستم‌ها وقتی دمای هوای محیط به حد مشخصی برسد، دستگاه را خاموش می‌کنند تا از مصرف بیش از حد انرژی جلوگیری کنند.)
  • جداکردن دوشاخه وسایل برقی از پریز (وسایل برقی حتی وقتی خاموش هستند، کمی برق مصرف می‌کنند.)
  • کاهش دمای آب‌گرم‌کن
  •  بستن درز درها و پنجره‌ها برای کاهش اتلاف انرژی
  •  استفاده از پنجره‌های دوجداره
  •  تعمیر شیرهای آب خراب و دارای نشتی

۴.افزایش درآمد ماهانه با مشاغل جانبی

اگر کارمند هستید و به کارآفرینی علاقه‌ دارید، فرصتی عالی است تا کسب‌وکار دوم خود را شروع کنید. شما می‌توانید بخشی از درآمد ماهانه خود را به پرورش یک ایده پرسود اختصاص دهید.

ساخت یک فروشگاه آنلاین برای فروش فایل، فروش محصولات غذایی خانگی، ساخت صنایع‌دستی و فروش آن‌ها در شبکه‌های مجازی و همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ یا فروش کمیسیونی) از جمله این روش‌ها هستند.

اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه آنلاین دارید، می‌توانید مواد اولیه موردنیاز خود را با امکان خرید اقساطی تهیه کنید. بعد از اینکه فروشگاهتان به درآمد رسید، می‌توانید اقساط وام را راحت‌تر پرداخت کنید.

۵.کاهش هزینه‌ها با سرمایه‌گذاری؛ پول خود را چندبرابر کنید

سرمایه‌گذاری، انتخاب افراد هوشمند برای افزایش درآمد و کاهش هزینه است. روش‌های سرمایه‌گذاری مختلفی وجود دارد، ازجمله:

  •   سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم در بورس
  • سرمایه‌گذاری در سکه
  • سرمایه‌گذاری در ارز
  • خریدوفروش ارزهای دیجیتال
  • سرمایه‌گذاری در فارکس
  •  خرید طلای آب‌شده
  •   خرید مسکن
  •  خرید خودرو
  •    سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار

برای سرمایه‌گذاری، لزوما نیاز به پول زیادی ندارید. حتی برخی افراد با دریافت وام، طلا، سکه، مسکن، خودرو یا دلار و یا حتی موتور قسطی خریداری کرده و با خریدوفروش، سرمایه خود را افزایش می‌دهند.

البته توجه کنید که برای سرمایه‌گذاری، باید دانش کافی در حوزه مالی داشته باشید؛ بنابراین هرگز بی‌گدار به آب نزنید و پولتان را در مسیری که از آن اطلاعات کافی ندارید، خرج نکنید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره وام‌ دانشجویی بدانید | مبلغ وام دانشجویی + پرداخت وام دانشجویی

۶.کاهش هزینه‌ها با تهیه لیست خرید؛ غلبه بر وسوسه

اگر عاشق خریدکردن و دیدن ویترین فروشگاه‌ها هستید، استفاده از لیست خرید را به شما پیشنهاد می‌کنیم. قبل از این که برای خرید مایحتاج خانه به فروشگاه مراجعه کنید، فهرستی از اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید. با این کار، غلبه بر وسوسه خرید راحت‌تر می‌شود.

۷.از پول نقد استفاده کنید

واقعیت این است که وقتی از عابربانک استفاده می‌کنیم، راحت‌تر و بی‌پرواتر خرج می‌کنیم؛ بنابراین بهتر است قبل از خروج از خانه برای خرید، کار‌های اعتباری را در خانه نگه دارید و با مبلغ مشخصی پول نقد خرید خود را انجام دهید.

۸.کاهش هزینه‌ها با سالم‌خوری

یکی از هزینه‌های بالای خیلی از افراد (به‌خصوص افرادی که وقت محدودی دارند) هزینه رستوران و کافی‌شاپ است. اگرچه سفارش غذا از رستوران در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند، اما هزینه خیلی زیادی را در انتهای ماه به شما تحمیل خواهد کرد. (پیشنهاد می‌کنیم همین حالا مجموع هزینه‌های سفارش آنلاین غذای خود را در سال گذشته محاسبه کنید!)

آشپزی در خانه، لذت‌بخش، سالم و از همه مهم‌تر، ارزان است. اگر کارمند هستید و وقت کمی دارید، می‌توانید غذای یک هفته خود را از قبل آماده و فریز کنید. همچنین می‌توانید از روش‌های مختلف کنسروکردن غذاها کمک بگیرید.

برای اینکه وقت کمتری را برای آشپزی صرف کنید، مواد اولیه را از قبل خریداری و آماده کنید. برای مثال می‌توانید سبزیجاتی مثل قارچ، هویج، فلفل‌دلمه‌ای و غیره را فریز کنید.

۹.اشتراک سایت‌های اینترنتی را لغو کنید

برخی از سایت‌های اینترنتی (مثل سایت‌های شبکه خانگی فیلم و سریال) به درخواست شما، اشتراک ماهانه سرویس را به‌صورت خودکار تمدید می‌کنند. اگرچه این امکان، باعث راحت‌ترشدن تمدید اشتراک می‌شود، ولی ممکن است هزینه زیادی را به شما تحمیل کند. چون ممکن است برخی ماه‌ها، علی‌رغم پرداخت هزینه اشتراک، هیچ استفاده‌ای از خدمات سایت نکنید.

 

۱۰پیداکردن بهترین قیمت‌ها

یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه، جست‌وجو برای پیداکردن محصولات و خدمات با قیمت مناسب است. برای مثال اگر بعد از ثبت هزینه‌ها متوجه شدید که بخش زیادی از درآمدتان صرف بیمه می‌شود، شاید وقت آن رسیده که به دنبال یک سرویس بیمه ارزان‌تر و متناسب با نیازتان بگردید. این استراتژی را می‌توانید برای خرید همه‌چیز، از مواد غذایی گرفته تا پوشاک به کار بگیرید.

۱۱.کاهش هزینه‌ها با خرید اعتباری، راه‌حلی جدید برای عاشقان خرید

اگر به خریدکردن علاقه‌مند هستید اما پول کافی ندارید، می‌توانید خرید اعتباری را امتحان کنید. سازوکار روش‌های خرید اعتباری، شبیه به دریافت وام از بانک است. با این تفاوت که در این روش، نه نیازی به ضامن و چک دارید و نه پیش‌پرداخت یا بهره‌ای پرداخت می‌کنید.

شرکت‌هایی که این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند، در واقع اعتبار مشخصی را در ماه به شما اختصاص می‌دهند. شما به کمک این اعتبار می‌توانید بدون برداشت پول از حسابتان خرید کنید و در انتهای ماه، پول آن را با شرکت تسویه کنید.

جمع‌بندی

‌در شرایطی که تورم در کشور بالا است و قیمت کالاها هر روز بالا می‌رود، پس‌انداز پول کار سختی است؛ اما خبر خوب این است که حتی در این شرایط هم، شما می‌توانید منابع مالی محدودتان را مدیریت کنید. در این مطلب تلاش کردیم شما را با مهم‌ترین روش‌های کاهش هزینه آشنا کنیم.

مهم‌ترین قدم برای کاهش هزینه، ثبت درآمد و هزینه، بودجه‌بندی پول و هدف‌گذاری است. بعد از برداشتن این قدم، به کمک راهکارهایی مثل سرمایه‌گذاری، خرید اعتباری، خرید اقساطی، مشاغل جانبی، صرفه‌جویی و غیره، می‌توانید هزینه‌هایتان را مدیریت کنید.

مدیریت هزینه‌ها به شما کمک می‌کند تا پول کافی پس‌انداز کنید و حتی منابع مالی خود را چندبرابر کنید. پیشنهاد آخر ما برای کاهش هزینه، استفاده از امکان خرید اقساطی کالا و خدمات است. اگر بتوانید منابع مالی خود را به‌خوبی مدیریت کنید، پرداخت اقساط وام‌ها برایتان راحت‌تر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با نحوه خرید اقساطی، به سایت دیجی‌شهر مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. با سلام، آیا وام نقدی به حساب من واریز می شود یا فقط اعتباری ست و باید حتما خرید کالا از فروشگاه‌های شما، خرید صورت بگیرد. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا