سرمایه‌گذاری و فین‌تک

هر آنچه که باید درباره‌ی فین‌تک بدانید

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، انجام بسیاری از امور به میزان گذشته سخت و چالش‌برانگیز نیست. یکی از شاخه‌هایی که ورود تکنولوژی به آن کمک بسیاری در افزایش میزان سرعت کارها داشته، حوزه‌ی مالی است. فرقی نمی‌کند که حرفه‌ی شما چه باشد، برای بسیاری از افراد انجام امور مالی به سبب وجود مراحل پیچیده و یا طولانی، می‌تواند کاری طاقت‌فرسا و خسته‌کننده باشد. در این مرحله است که “فین‌تک” به کمک افراد می‌آید.

اما سوال اصلی اینجاست که اصلا فین‌تک چیست؟ 

بطورکلی منظور از فین‌تک یا Financial Technology، فناوری‌هایی هستند که به کمک حوزه‌ی مالی می‌آیند و علاوه‌بر سرعت بخشیدن به فرایندها، آن را برای تمامی افراد ساده و راحت می‌کنند.

حتما شما هم روزگاری را به خاطر دارید که حتی برای انجام دادن ساده‌ترین تراکنش‌های بانکی هم مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی بودیم. فعالیت‌هایی که امروزه و به لطف فین‌تک، می‌توانید به راحتی در هر مکان و زمانی بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام دهید. برای مثال برای خرید قسطی کالا می توانید در فروشگاه های اینترنتی اقدام به خرید اقساطی نمایید.

در واقع فین‌تک‌ با بستری که در حوزه‌ی مالی ایجاد کرده است، کمک زیادی به کاربران کرده تا بتوانند به صورت آنلاین تراکنش‌های مالی خود را انجام داده و از سرویس‌های مالی بهتری بهره‌مند شوند. 

ویژگی‌های فین‌تک

یکی از ویژگی‌هایی که فین‌تک را از سایر فناوری‌های موجود در حوزه‌ی مالی متمایز کرده، بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته و نوآوری در ارائه‌ی خدمات مالی با استفاده از ابزار دیجیتال همچون هوش مصنوعی، بلاکچین و… است. 

کارایی، از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ی شرکت‌های فین‌ تکی است که توانسته‌اند با کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد در ارائه‌ی خدمات، با بانک‌ها و موسسه های مالی رقابت کنند.

از آنجایی که یکی از اهداف ورود فناوری‌های متعدد و به‌روز به عرصه‌های مختلف افزایش سرعت است، فین‌تک نیز با تکیه بر این ویژگی و همین‌طور با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های متنوع، توانسته است تراکنش‌های مالی را سرعت ببخشد.  

فین‌تک با ارائه‌ی خدمات برخط این دسترسی را به همه‌ی افراد داده است تا به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم‌های گوناگون، خدمات مالی خود را انجام داده و تجربه‌ای منحصربفرد داشته باشند؛ به علاوه در این میان، فناوری‌های پیشرفته‌ای که در زمینه‌ی امنیتی وجود دارند، کمک کرده‌اند تا اطلاعات خصوصی مشتریان و تراکنش‌های مالی آن‌ها محفوظ بماند. 

دسترسی آسان به پلتفرم‌های مالی که امروزه در اختیار تلفن‌های همراه است، از دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت فین‌تک است. پلتفرم‌های فین‌تکی این اختیار را به مشتریان می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها انواع تراکنش‌ها و خدمات مالی مورد نظرشان را در اسرع وقت انجام دهند.

همچنین فین‌ تک اطلاعات روشن و دقیقی از میزان سود تسهیلات، هزینه‌ها و… را به مشتریان ارائه می‌کند؛ به علاوه امکان مقایسه و انتخاب بهترین گزینه‌هایی که می‌توان در حوزه‌ی مالی داشت را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

زمینه‌ی فعالیت شرکت‌های فین تکی

شاید فکر‌ کنید که شرکت‌های فین‌تکی اغلب در زمینه‌ی انتقال وجه و تراکنش‌های مالی فعالیت می‌کنند اما اینطور نیست؛ بلکه حوزه‌ی فعالیت آن‌ها بسیار گسترده‌تر است.

شرکت‌های فعال در این صنعت، در زمینه‌های دیگری همچون درخواست وام، خرید بیمه، پرداخت عوارضی خودرو، جمع‌آوری پول برای راه‌اندازی کسب و کار، مدیریت سرمایه، بررسی وضعیت سهام، پرداخت قبوض، خرید شارژ و… فعالیت می‌کنند.

ویژگی‌های فین‌تک

فین‌تک و وام‌دهی

سرعت و دقت صنعت فین‌تک، این قابلیت را به وجود آورده تا فرایند تایید و تخصیص وام بر خلاف روش سنتی که ممکن بود تا چندین روز طول بکشد، در عرض حتی چند دقیقه انجام گیرد.

باتوجه به شرایط اقتصادی امروزه‌ی جهان و درخواست پرشمار افراد مبنی بر دریافت وام از موسسات و شرکت‌های مختلف، فین‌تک کمک بسیاری در این زمینه کرده است. این صنعت با استفاده از تکنولوژی‌های مختلفی که در اختیار دارد، به سرعت مراحل مختلف اعطای وام به متقاضیان را طی می‌کند که این مسئله سبب می‌شود در مدت زمان کوتاهی، وضعیت وام افراد بیشتری بررسی شود.

بیشتر بخوانید: لندتک چیست؟

کاربران فین‌ تک چه کسانی هستند؟

شاید اگر در گذشته افراد محدودی برای انجام فعالیت‌های روزانه‌ی خود از اینترنت استفاده می‌کردند، امروزه و با فراگیر شدن تکنولوژی، تقریبا می‌توان گفت همه‌ی افراد برای تامین روزمره‌ترین نیازهای خود از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنند که فین‌ تک هم از جمله‌ی آن‌هاست.

شرکت‌ها و موسساتی که فعالیت‌هایی در زمینه‌ی تجارت B2B و یا B2C دارند، با ظهور فین‌تک، برای تامین مالی و یا دریافت وام‌ به جای حضور در بانک‌ها از طریق اپلیکیشن‌های موجود و موبایل بانک‌ها استفاده می‌کنند. 

پیشرفت‌هایی که فین‌تک در سال‌های اخیر داشته است، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را نیز بر آن داشته تا بخشی از سرمایه‌ی خود را برای تاسیس شرکت‌های فین‌تکی خلاقانه کنار بگذارند تا بتوانند کاربران عادی را نیز به سمت استفاده از این صنعت سوق دهند.  

در واقع بازه‌ی کاربران فین‌تک بسیار گسترده است و می‌توان گفت تقریبا همه‌ی افراد به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از این صنعت استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب فین‌تک

همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از ویژگی‌های فین‌ تک جزو مزایای این صنعت نیز به شمار می‌رود؛ اما این به این معنا نیست که فین‌تک فاقد معایب است. باتوجه به اینکه صنعت فین‌تک صنعتی نوظهور در حوزه‌ی مالی است، بسیار طبیعی است که در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز داشته باشد. 

در ادامه‌ی این بخش، به بررسی تعدادی از مزایا و معایب صنعت فین‌تک می‌پردازیم که بتوانید آشنایی کامل‌تری با صنعت فین‌تک داشته باشید.

قابلیت دسترسی برای همه‌ی افراد: صنعت فین‌تک در مقایسه با موسسات مالی سنتی،  این قابلیت را دارد که به افراد بیش‌تری خدمات‌ مالی ارائه کند. همین مسئله می‌تواند به کشورهایی که به خدمات مالی محدودی دسترسی دارند، کمک کند تا از خدمات بیشتری بهره‌مند شوند. 

حوزه‌ی خدماتی محدود: فین‌تک‌ها روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند و می‌توان انتظار داشت که با گذر زمان مشکلاتی که متوجه این صنعت است، کم‌کم رفع خواهند شد. اما یکی از معایب در حال حاضر فین‌تک، خدمات محدودی است که این صنعت می‌تواند به مشتریان خود ارائه کنند. بسیاری از خدمات مالی تنها از طریق بانک‌ها یا موسسات سنتی قابل اجرا است و بستر آنلاین فین‌تک محدودیت‌هایی در ارائه‌ی این خدمات دارد.

هزینه‌ی کم: یکی از مزیت‌های قابل توجه صنعت فین‌تک، هزینه‌ی کم آن است. به این صورت که به علت نبود واسطه‌ی مالی، هزینه‌ی تراکنش‌ها به مقدار زیادی کم می‌شود؛ حتی اگر این پرداخت‌ها به صورت بین‌المللی باشد.

مشکلات فنی: از آنجایی که شرکت‌های فین‌تکی در بستری آنلاین خدمت‌رسانی می‌کنند، ممکن است کاربران در هنگام استفاده از این خدمات با مشکلات فنی متعددی روبه‌رو شوند. این مشکلات فنی می‌تواند شامل بروز خطا از سوی سامانه و یا ناموفق شدن تراکنش‌های مالی باشد. 

افزایش دقت: بطورکلی یکی از مزیت‌های ورود تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته در هر حیطه‌ای، افزایش دقت است. این مزیت در صنعت فین‌تک نیز باعث شده است تا درصد خطا و اشتباه در تراکنش‌های مالی به مرور کم و کمتر شود. از آنجایی که این پروسه با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته صورت می‌گیرد، جلوی بخش زیادی از تقلب‌ها و یا اشتباهات نیز گرفته می‌شود.

چالش‌های تامین امنیت: کاربران برای استفاده از خدمات شرکت‌های فین‌تکی مجبورند تا اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. این مسئله ممکن است در کنار اینکه می‌تواند سرعت انجام شدن امور را افزایش دهد، به همان اندازه، هم برای شرکت‌ها و هم برای کاربران ریسک امنیتی داشته باشد. این ریسک می‌تواند از جنس حملات سایبری و یا هک شدن اطلاعات شخصی کاربران باشد.

"مزایا

چرا فین‌تک مهم است؟

حالا که با فین‌تک و ویژگی‌های آن آشنا شدیم، راحت‌تر می‎توانیم به اهمیت آن پی ببریم. 

فین‌تک مهم است؛ چون به لطف آن در زندگی پر از مشغله‌ی امروزی، فعالیت‌های مالی با سرعت بسیار زیادی و با چند کلیک انجام می‌شود. باید اضافه کرد که این صنعت، توانسته است برای صاحبان مشاغل و بطورکلی مصرف‌کنندگان، مدیریت فرایند و سرمایه را به ارمغان بیاورد و فرصت‌های جدیدی ایجاد کند.

درکل فین‌تک، باعث بهبود شفافیت، سرعت و امنیت در انجام تراکنش‌های مالی است و از راهکارهای ارتقای سیستم‌های مالی به شمار می‌رود. همین باعث می‌شود که به عنوان یکی از صنایع مهم در جهت رشد اقتصاد جهان، حائز اهمیت باشد. 

کاربرد فین‌تک چیست؟

رشد صنعت فین‌ تک در دنیا باعث شده است تا نیاز به آن بیش از پیش برای شرکت‌ها و یا حتی کاربران معمولی احساس شود. کاربردهای فراوانی را می‌توان به فین‌ تک نسبت داد که در ادامه به معرفی تعدادی از این کاربردها می‌پردازیم.

بهره‌مندی از خدمات بانکداری الکترونیک، استفاده از اپلیکیشن‌های مالی که در حوزه‌ی مدیریت سرمایه، تراکنش‌های بین بانکی و یا پرداخت قبوض فعالیت دارند، تحلیل داده برای بهبود روند تصمیم‌گیری در حوزه‌ی اقتصادی، صنعت بیمه، اعطای وام، به‌کارگیری هوش مصنوعی و فناوری بلاک‌چین، همه و همه از کاربردهای فین‌تک به شمار می‌رود.

صنعت فین‌تک در ایران

صنعت فین‌تک در ایران سابقه‌ی بسیار طولانی ندارد؛ اما در همین سال‌های اندک نیز توانسته است جایگاه خود را در اقتصاد کشور باز کند. اولین بار در سال 95 بود که بانک مرکزی واکنشی نسبت به فعالیت فین‌ تک در ایران نشان داد. انواع اپلیکیشن‌های پرداخت و اپلیکیشن‌های مخصوص بانک‌ها که امروزه به کاربران ارائه شده است، همه و همه از حضور فین‌تک در بازارهای مالی ایران نشات می‌گیرد.

در سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای بسیاری در زمینه‌ی فین‌تک در ایران آغاز بکار کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: آسان پرداخت، پی‌پینگ، زرین پال، فون‌پی، نوبیتکس،و قبضینو. 

شرکت‎های فعال در حوزه‌ی فین‌تک در زمینه‎های متفاوتی از جمله بیمه، وام، پرداخت‌های مالی، پرداخت قبض، ارزهای دیجیتال و… فعالیت می‌کنند. 

اهداف فین‌تک

باتوجه به اینکه فین‌تک ارتباط موثری میان مشتریان، بانک‌ها و سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات مالی ایجاد کرده است، ایجاد پلتفرم‌هایی که در این راستا خدمت می‌کنند، از اهداف این صنعت به شمار می‌رود.

استفاده از فناوری‌های نوآورانه در جهت بهینه‌ کردن فرایند کسب و کارها، سرعت بخشیدن به تراکنش‌های مالی با بهره‌گیری از فناوری‌های به‌روز، در کنار ایجاد فضایی قابل اعتماد در بستری دیجیتال برای مشتریان، از دیگر اهداف این صنعت به حساب می‌آید. 

هدف دیگر فین‌تک به عنوان یک صنعت نوظهور در حوزه‌ی مالی که می‌توان آن را جزو اهداف مهم فین‌تک نیز به شمار آورد، ارائه‌ی خدمات جدید مالی به کمک هوش مصنوعی، بلاک‌چین و سایر فناوری‌های نوین است. 

خطرات بالقوه فین‌تک

ماهیت فین‌تک، ارتباط و تعامل با فناوری‎های ارتباطی مدرن است که این خود خطراتی را با خود به همراه دارد. یکی از خطراتی که می‌تواند متوجه صنعت فین‌تک باشد، کلاهبرداری و یا سرقت از هویت کاربران است؛ زیرا کلاهبرداران مجازی می‌توانند با ارائه بدافزارها و یا هک اطلاعات کاربران، مشکلاتی را ایجاد کنند.

تراکنش به حساب‌های بانکی از طریق سرورهای ناامن نیز نکته‌ی دیگری است که باید از خطر آن آگاه بود.

بزرگترین شرکت‌های فین‌تک در جهان کدامند؟

فین‌تک صنعتی نوظهور است و همین مسئله باعث شده تا فرصت‌های شغلی جذاب و جدیدی در این صنعت وجود داشته باشد.

 علاوه‌بر این، در حال گسترش بودن این صنعت، شرکت‎های فعال در این حوزه را بر این داشته تا نیروهای متخصص را جذب کنند.

جذب نیروهای متخصص توسط شرکت‎های فین‌ تکی سبب شده تا آن‌ها تبدیل به شرکت‌هایی بزرگ و مهم در جهان شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از این شرکت‌ها می‌پردازیم.

اولین شرکت فیت‌تکی که قصد معرفی آن را داریم، شرکت icapital است. Icapital یک پلتفرم فین‌ تکی است که از طریق این پلتفرم، سرمایه‌گذاران با صندوق‌های تامین و شرکت‌های خصوصی مرتبط می‌شوند و به کاربران گزینه‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌کنند. همچنین برای مشتریان این امکان را فراهم می‌کند تا سبد سرمایه‌گذاری سفارشی خود را بسازند.

شرکت Cash App نیز از دیگر شرکت‌های فعال در صنعت لندتک است که از طریق پلتفرمی که ارائه کرده است، افراد می‌توانند علاوه‌بر مدیریت سرمایه، تراکنش‌های مالی خود را نیز انجام داده و سهام و بیت‌کوین خریداری کنند. 

شرکت دیگری که قصد معرفی آن را داریم، شرکت فین‌تکی MarketAxess است که یک شرکت خدمات مالی آمریکایی است. مشتریان از طریق این شرکت می‌توانند به صورت الکترونیکی معامله انجام دهند. همچنین این پلتفرم، داده‌های بازار را ارائه می‌کند که از طریق آن سرمایه‌گذاران می‌توانند اوراق قرضه شرکتی و انواع دیگر محصولات با درآمد ثابت را معامله کنند. درحال‌حاضر، بیش از 2000 مشتری در سراسر جهان از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند.

آینده ی فین‌تک چگونه خواهد بود؟

فین‌تک، صنعتی است که جای پیشرفت زیادی دارد و می‌تواند در آینده‎ای نزدیک خدمات پرشماری را به مشتریان عرضه کند. به علاوه، با توجه به رشد روزافزون هوش مصنوعی، بسیار قابل پیش‌بینی است که بیش از پیش شاهد تاثیر هوش مصنوعی بر این صنعت از طریق تشخیص و شناسایی الگوهای پرتکرار پرداخت باشیم. به این وسیله در آینده، این فرایند برای کاربران کارایی بیش‌تری خواهد داشت. 

با پیشرفت فناوری‌های حوزه‌ی مالی در آینده، فعالیت‌های مرتبط با پول مانند تراکنش، بورس و… با باگ کم‌تر و امنیت بیش‌تری انجام خواهد شد. به علاوه با ارتقا صنعت فین‌تک، هزینه‌های مربوط به انجام تراکنش‌ها نیز کمتر خواهد شد. 

سوالات متداول

فین‌ تک چیست؟

به فناوری‌هایی که در زمینه‌ی مالی به کارآمدی و افزایش سرعت و دقت در این حوزه کمک می‌کنند، فین‌تک می‌گویند.
مزایا و معایب فین‌ تک چیست؟

قابلیت دسترسی برای همه‌ی افراد، امکان مقایسه، هزینه‌ی کم، افزایش دقت، از مزایای فین‌تک و حوزه‌ی خدماتی محدود، مشکلات فنی و چالش‌های تامین امنیت از معایب این صنعت به شمار می‎رود.

ویژگی‌های فین‌تک چیست؟

بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته، کارایی، سرعت بالا، ارائه‌ی خدمات آنلاین، حفظ اطلاعات خصوصی مشتریان، دسترسی آسان و شفافیت از ویژگی‌های برجسته‌ی فین‌تک است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا