زندگی به سبک بهتر

خانه هوشمند چیست؟ 7 مزیت ویژه‌ای که باید درباره خانه هوشمند بدانید!

در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز در حال به روز شدن و آمیختگی با تکنولوژی است. خانه‌های جدید نیز از این موضوع مستثنی نیستند. در حال حاضر برخی از تجهیزات درون خانه مثل تایمر اجاق گاز، ساعت‌های زنگ دار، درهای اتوماتیک پارکینگ‎‌ها، یخچال‌های هوشمند، ریموت کنترل‌ها و … جزئی از محیط هوشمند خانه محسوب می‌شوند. اگر دوست دارید به طور کلی بدانید که خانه هوشمند چیست و با مزایای آن آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه شوید. 

 

منظور از خانه هوشمند چیست؟

ایده فراهم سازی تجهیزات خانه هوشمند به قرن‌ها پیش برمی‌گردد، زمانی که پسا انقلاب صنعتی در اروپا تحولات شگرفی اتفاق افتاد و بشر به این فکر فرو رفت که چه کارهایی می‌تواند انجام دهد تا زندگی‌ای راحت‌تری برای خود خلق کند. 

استفاده از تکنولوژی‌های به روز و جدید مثل استفاده از خدمات اینترنتی در وسایل منزل، استفاده از تکنولوژی‌های جدید نظیر تلویزیون‌های هوشمند، یخچال‌های هوشمند، دزدگیر و سرویس امنیتی و… در خانه باعث ساخت خانه‌ هوشمند و کاملاً مدرن می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای خانه هوشمند را برای شما بیان می‌کنیم که حتی با خرید اقساطی کالا و محصولات هم می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

مزایای داشتن خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند ایرانی، همانقدر که می‌تواند حس و حالی مدرن برای یک منزل ایجاد کند، در عین حال می‌تواند به جذابیت و کاربری راحت وسایل خانه هم بی‌انجامد. مجهز کردن خانه هوشمند در ایران  نیازمند اطلاع از مزایای مهمی است که با خرید وسایل منزل می‌توانید از آن برخوردار شوید.

  •   راحتی و دستری آسان
  • سرعت در انجام امور
  • ایمنی مناسب
  • اشراف همه جانبه به فضای خانه
  • تناسب با زندگی روزمره و مدرن
  • کنترل زمان و جلوگیری از اتلاف وقت

نکته: زمانیکه از خانه هوشمند و تجهیزات هوشمند صحبت می‌کنیم، منظورمان استفاده از ربات‌های پیشرفته و مدرن نیست، بلکه گاهی استفاده از اینترنت در برخی از لوازم منزل باعث می‌شود که به خانه‌ای هوشمند دسترسی داشته باشیم.

 

خانه هوشمند چگونه عمل می‌کند؟

تمامی وسایل موجود در خانه هوشمند از طریق پیامک، اینترنت و تلفن تحت کنترل صاحب خانه است و با همدیگر در ارتباط هستند. حتی صاحب خانه از راه دور هم می‌تواند محیط خانه و حتی پیرامون منزل را تحت کنترل داشته باشد.

 دعوتتان می‌کنیم تا با تکنولوژی بیشتر دوست شوید و آن را به خانه خود دعوت کنید تا هرآنچه که در منزلتان می‌گذرد را با دقت رصد کنید. به طور مثال می‌توانید با خرید یخچال هوشمند، از مواد غذایی که کم دارید اطلاع حاصل کنید و پیش از رسیدن به خانه از کمبود موجودی یخچال‌تان باخبر شوید. حتی می‌توانید زمانیکه به مسافرت می‌روید، با استفاده از تجهیزات آنلاین و سیستم‌های امنیتی، جلوی سرقت از خانه را بگیرید. 

اینکه دقیقا منظور از عملکرد خانه هوشمند چیست؟ را می‌توان در یک جمله بیان کرد: راحتی در استفاده و کاربری آسان از تجهیزات داخلی به منظور افزایش ایمنی و سراعت در کارها. بنابراین باید اذعان کرد که خانه‌های هوشمند را می‌توان بخشی جدای ناپذیر از آینده دانست که به کمک آن‌ها می‌توانید از خدمات نوینی برای بهره‌وری بهتر از کلیه لوازم خانه استفاده کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین عملکردهای خانه هوشمند را برای شما بیان می‌کنیم که حتی با خرید اقساطی کالا و محصولات هم می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

خانه هوشمند چگونه عمل میکند؟ 

خانه هوشمند می تواند به افراد مختلف کمک کند تا با استفاده از تکنولوژی هر آنچه که در منزلشان اتفاق می‌افتد را رویت کرده و نظارت کافی بر آن داشته باشند. برخی از مهمترین عملکردهای خانه هوشمند عبارتند از: 

  • راحتی و کنترل 

اولین هدیه‌ای که یک خانه هوشمند به کاربران ارائه می‌دهد راحتی و کنترل فرد بر محیط خانه خود است. حتی اگر در خانه نباشید به کمک کامپیوتر، گوشی هوشمند، تبلت و حتی با یک پیامک می‌توانید این کار را انجام دهید. به طور مثال اگر حیوان خانگی‌ای را در منزل نگه می‌دارید که تمایل دارید از دفتر یا شرکت خود از آن مراقبت کنید و حواستان به عملکرد سگ یا گربه خود باشد می‌توانید با نصب یک دوربین خانگی سری به پت خانگی خود بزنید و با خیال راحت کارتان را انجام دهید. 

  • دادن و گرفتن اطلاعات 

دومین خدمتی که توسط خانه‌های هوشمند به فرد ارائه می‌شود ارائه و اخذ اطلاعات است. فرض کنید از خانه خود خارج شده‌اید و فراموش کرده‌اید که شوفاژهای منزل را خاموش کنید و به راحتی می‌توانید با یک کلیک از طریق تلفن همراه‌تان سیستم سرمایشی یا گرمایشی، لامپ های اضافی، اجاق گاز و… را خاموش کنید تا جلوی قبض‌های نجومی آب و برق و گاز را بگیرید. 

همچنین اگر اتفاقی در منزل شما رخ دهد به طور مثال اگر خانه دچار حریق و آتش سوزی شود می‌توانید از موضوع خبردار شده و جلوی خسارت بیشتر را بگیرید. 

  • هوشمند سازی خودکار 

سومین مزیت خانه هوشمند، استفاده از سیستم اتوماتیک‌سازی است. اگر وقت کافی برای استفاده از برنامه‌ها و گجت‌های روزانه در اپلیکیشن‌تان را ندارید، می‌توانید با استفاده از سیستم خودکا،ر امور منزل خود را انجام دهید. به طور مثال، اگر عزیز سالخورده‌ای را در منزل نگهداری می‌کنید و بایستی به او یادآور شوید که داروهایش را در زمانی خاص مصرف کند؛ می‌توانید با استفاده از زنگ هشدار و آلارم به او کمک کنید تا به حفظ سلامتی خودش و مصرف به موقع داروها کمک کند. از این رو به جای آنکه نگران مادربزرگ و پدربزرگ‌های سالمند خود در منزل باشید، می‌توانید با استفاده از خدمات هوشمند مثل یک پرستار از آن‌ها مراقبت کنید و چه در خانه باشید و چه نباشید، احاطه کاملی بر اوضاع و احوال عزیز خود داشته باشید. 

با توضیحاتی که در بالا ارائه شد، دیگر جای تعجب ندارد که بگوییم خانه‌های هوشمند به واقع با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌تواند امکانات بی نظیری را در اختیار شما بگذارد که شگفت انگیز است. اگر شما هم دوست دارید زمانی که به خانه می‌آیید در پارکینگ به صورت کاملا اتوماتیک باز شود، شومینه و چراغ‌ها روشن شوند و اسپیکر هوشمندتان آهنگ مورد علاقه‌ای را که دوست دارید در زمان ورود پخش کند، تنها راه چاره این است که از ایده خانه هوشمند استقبال کنید. 

 

انواع تکنولوژی خانه هوشمند 

 

برخی از مهمترین انواع تکنولوژی خانه هوشمند که می‌توانید از مزایای آن در زندگی خود برخوردار شوید عبارتند از: 

  • تلویزیون های هوشمند 

در حال حاضر تلویزیون‌های نسل جدید با اتصال به اینترنت و پشتیبانی کردن اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف، دسترسی کاربران را نسبت به قبل به اطلاعات، بازی‌ها، فیلم‌ها و.. افزایش دادند. پشتیبانی از اندروید، پخش پلتفرم‌های مختلف،  استفاده از اینترنت و… همگی باعث می‌شوند تا تلویزیون‌های هوشمند یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین تجهیزات در خانه هوشمند محسوب شوند که می‌توانید با خرید قسطی تلویزیون از مزایای تلویزیون هوشمند بهره‌مند شوید.

  • سیستم روشنایی هوشمند 

سیستم روشنایی هوشمند علاوه بر قابلیت کنترل از راه دور و برنامه پذیری این توانایی را دارند تا با تشخیص حضور افراد در لوکیشن‌های مختلف خانه، نور را به میزان لازم تنظیم کند. همچنین لامپ‌های هوشمند می‌توانند خود را متناسب با روشنایی در طول روز تنظیم کرده و جلو استفاده بیش از حد از مصرف برق را بگیرند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که خانه هوشمند دوست دار طبیعت و به عنوان راهی جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز محسوب کرد. به طور مثال با خرید قسطی لوستر، لامپ‌های LED، آباژور و… می‌توانید از سیستم روشنایی هوشمند در داخل خانه خود بهره مند شوید. 

  • ترموستات‌های هوشمند 

ترموستات هوشمند به صاحبخانه این توانایی را می‌دهد تا بتواند دمای اتاق را تنظیم کرده و با توجه به سرمایه و گرمایی بودن شما به کمک هوش مصنوعی به طور خودکار تنظیمات را تغییر دهد و کارآیی و راحتی را برای ساکنین خانه فراهم کند. ترموستات‌های هوشمند همچنین این توانایی را هم دارند تا میزان مصرف انرژی را به صاحبخانه گزارش داده و به کاربران یادآوری کند که چه زمانی موعد تعویض فیلترها است. 

  • قفل های هوشمند 

با استفاده از درب بازکن های اتوماتیک و قفل های هوشمند می توان درب را باز و بسته کرد. همچنین به کمک قفل‌های هوشمند می‌توانید از حضور افراد بیگانه به خانه جلوگیری کرده و به کمک سنسور تشخیص اثر انگشت یا کارت RFID قفل مکانیکی خود را باز و بسته کنید. بر طبق این اساس هر فردی که وارد خانه می‌شود دارای کد شناسایی است. همچنین می‌توانید به افراد مشخصی حق ورود به دهید. چنین سیستمی برای استفاده در هتل‌ها، منازل، ادارات و… بسیار مناسب است. 

  • سنسور درب و پنجره هوشمند 

سنسور درب و پنجره هوشمند یکی از امکانات جذاب خانه‌های هوشمند محسوب می‌شود که به صاحبخانه باز یا بسته بودن پنجره‌ها و درها را اطلاع می‌دهد و می‌توانید به کمک این سنسور از بسته بودن درب و پنجره اطمینان حاصل کنید. 

  • دوربین های امنیتی هوشمند 

دوربین‌ها برای همه ما قابل توصیف هستند و بیشتر کاربران با قابلیت‌هایی که یک دوربین هوشمند می‌تواند برای ما به ارمغان بیاورد، کاملاً آشنا هستیم. حسگرهای حرکتی که در دوربین‌های امنیتی هوشمند به کار رفته می‌تواند ساکنان، میهمانان، حیوانات خانگی و دوستا را از یکدیگر تفکیک کرده و کاربر را از رفتارهای مشکوک باخبر کند. 

  • خوراک دهنده حیوانات 

خوراک دهنده حیوانات با اتصال به اینترنت می‌تواند مراقب وعده غذایی پت خانگی شما باشد.

کلام پایانی 

خانه‌های هوشمند یکی از اجزای جدا ناپذیر و دوست داشتنی عصر جدید هستند. قطعاً با پیشرفت روز به روز و قرار گرفتن بیشتر تکنولوژی در سبد خانوارها، استفاده از امکانات خانه‌های هوشمند در آینده‌ای نه چندان دور برای همه الزامی خواهد شد. استفاده از تکنولوژی‌های به روز و جدید مثل استفاده از خدمات اینترنتی در وسایل منزل، استفاده از تکنولوژی‌های جدید نظیر تلویزیون‌های هوشمند، یخچال‌های هوشمند، دزدگیر و سرویس امنیتی و… در خانه باعث ساخت خانه‌ هوشمند و کاملاً مدرن می‌شود. امیدواریم از نکاتی که در این مقاله در ارتباط با تکنولوژی‌های خانه هوشمند گفته شد، رضایت داشته باشید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید صمیمانه از شما قدر دانیم.

 

سوالات متداول

منظور از خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یعنی استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های هوشمند برای استفاده راحت‌تر از منزل و احساس امنیت در خانه.

مهم‌ترین تجهیزات در خانه هوشمند کدام‌ها هستند؟

لوستر، یخچال، تلویزیون و به طور کلی لوازم منزل از جمله تجهیزات هوشمند محسوب می‌شوند.

مهمترین مزیت خانه هوشمند چیست؟

  راحتی و دستری آسان، سرعت در انجام امور، ایمنی مناسب، اشراف همه جانبه به فضای خانه، تناسب با زندگی روزمره و مدرن، کنترل زمان و جلوگیری از اتلاف وقت

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا