سرمایه‌گذاری و فین‌تک

تحول در بازار مالی، با صنعت فین‌تک در ایران

در دنیای امروزی که بسیاری از فعالیت‌ها به‌کمک تکنولوژی انجام می‌شوند، صنعت فین‌تک یکی از صنایعی است که به‌وسیله‌ی آن افراد می‌توانند به‌صورت هوشمند و سریع و همچنین با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، تراکنش‌های مالی، وام فوری، خرید بیمه، عوارض خودرو، پرداخت قبوض و… خود را بدون دغدغه انجام دهند؛ به‌طورکلی فعالیت اصلی این صنعت در حوزه‌ی خدمات مالی است. 

فین‌تک درحال‌حاضر در تمام دنیا و همین‌طور در ایران روزبه‌روز در حال پیشرفت و به‎‌روز شدن است و این پیشرفت، باعث ایجاد تحولات اساسی در حوزه‌ی خدمات مالی شده است. 

در این بلاگ به بررسی صنعت فین‌تک در ایران و خدمات ارائه‌شده توسط شرکت‌های فعال در این حوزه خواهیم پرداخت. 

صنعت فین‌تک در ایران

همانطور که اشاره کردیم، فین‌تک صنعتی در مسیر رشد و پیشرفت در ایران به‌شمار می‌رود؛ بااین‌حال اما چالش‌ها و محدودیت‌هایی نیز، پیش‌روی این صنعت است.

یکی از این چالش‌ها، بحث قانون‌گذاری برای این صنعت باشد؛ زیرا حوزه‌ای نوپا به‌حساب می‌آید.

افزایش این شرکت‌ها در ایران، نشان از تقاضای بالا و احساس نیازی است که در جامعه با وجود این تکنولوژی، ایجاد شده است؛ البته این بدین معنا نیست که این مسئله در جامعه به‌طورکامل جا افتاده باشد زیرا عده‌ای ترجیح می‌دهند همچنان به‌صورت سنتی، فعالیت‌های مالی خود را انجام دهند.

ایجاد این اعتماد در میان کاربران، از وظایف اصلی شرکت‌های فعال در این حوزه است؛ زیرا این مسئله باعث می‌شود تا پیشرفت و پایداری بیشتری را در این صنعت شاهد باشیم.

برای افزایش اعتماد مشتریان، بانک مرکزی در مهر ماه 1396، ضوابط فعالیت شرکت‌های فین‌تکی را با نام پرداخت یاران منتشر کرد. 

اگر درباره‌ی اپلیکیشن‌های فعال در حوزه‌ی فین‌تک سرچ کنید، قطعا با لیست بلند بالایی از اپلیکیشن‌ها روبه‌رو می‌شوید که برای خدمات متفاوتی مانند: اعتبارسنجی، پرداخت قبوض، انتقال وجه، بیمه و… به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کنند که این نشان از رونق و رشد صنعت فین‌تک در ایران است. 

چالش‌ها و فرصت‌های فین‌تک در ایران

فرصت‌های فین‌تک در ایران

درست است که صنعت فین‌تک، صنعتی نوپا است؛ اما همین صنعت نوپا توانسته است به‌خوبی حتی در همین مدت زمان کوتاه، با کمک پارامترهایی، ارزش‌ها و فرصت‌هایی بیافریند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جمعیت

یکی از فرصت‌های فین‌تک در بازار مالی ایران، بازار بزرگی است که در اختیار این صنعت است. ایران با جمعیت قابل توجهی که دارد، باعث شده است تا بازار وسیع و گسترده‌ای برای صنعت فین‌تک به‌وجود آید. در واقع جمعیت زیاد، این فرصت را در اختیار شرکت‌های فعال در این حوزه می‌گذارد تا رشد بیشتری داشته باشند. 

رشد اینترنت

با توجه به اینکه گذر زمان و ظهور و حضور فناوری‌های جدید باعث شده است تا افراد بیشتری به اینترنت دسترسی داشته باشند، این دسترسی بخش زیادی از جامعه به اینترنت به کمک این صنعت آمده و مشتریان را قادر ساخته است تا بتوانند با سرعت بیشتری خدمات مالی مانند دریافت وام آنلاین خود را انجام دهند و به همین ترتیب، صنعت فین‌تک نیز رشد می‌کند. 

رشد تجارت الکترونیک 

فین‌تک‌ها نقش پررنگ و ویژه‌ای در رشد تجارت الکترونیک داشته و دارند. در واقع می‌توان گفت حضور پلتفرم‌های فروش و پرداخت آنلاین و همین‌طور بازاریابی به‌صورت دیجیتال، از جمله فرصت‌هایی است که صنعت فین‌تک، در اختیار بازارهای مالی گذاشته است.         

چالش‌های فین‌تک در ایران

قطعا هر صنعت و تکنولوژی جدیدی که ارائه می‌شود، علاوه‌بر فرصت‌هایی که برای افراد ایجاد می‌کند، چالش‌هایی را نیز با خود به همراه دارد؛ البته وجود این چالش‌ها باعث می‌شود تا مسیر پیشرفت، رشد و اصلاح فرایندها به‌درستی صورت گیرد.

منابع مالی 

یکی از چالش‌هایی که همواره پیش‌روی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فین‌تک است، محدود بودن منابع مالی است؛ زیرا این شرکت‌ها معمولا برای اعطای وام اینترنتی و یا سایر خدمات خود، نیاز به منابع مالی انبوهی دارند تا بتوانند کیفیت خدمت‌رسانی خود را ارتقا دهند. 

بیشتر بخوانید: سقف وام خرید اقساطی لندتک های ایرانی

اعتماد

از دیگر چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های فین‌تکی در ایران، اعتماد مشتریان است. از آنجایی‌که فرایندهای مالی در این صنعت به‌صورت اینترنتی انجام می‌شوند، اغلب افراد ممکن است در ابتدا برای انجام امور مربوط به پرداخت آن هم به‌صورت اینترنتی، به‌‌سبب حفظ امنیت اطلاعات شخصی خود، سخت به این فرایند اطمینان کنند.

امنیت

مشتریان برای استفاده از خدمات شرکت‌های فین‌تکی اطلاعات مالی خود را در اختیار قرار می‌دهند؛ بنابراین حفاظت از این اطلاعات در برابر حملات سایبری و تامین این امنیت، علاوه‌بر مشتریان، برای شرکت‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. 

شرکت‌های فین‌تک در ایران

با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی در حوزه‌ی بازارهای مالی و همچنین نیاز مخاطبان به وجود پلتفرم‌هایی در این حوزه، استارتاپ‌هایی از دل همین نیاز مشتریان ظهور پیدا کرده‌اند که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

آسان‌پرداخت

یکی از شرکت‌های فین‌تکی که به احتمال زیاد اسم آن را زیاد شنیده‌اید، شرکت آسان‌پرداخت است. این شرکت با ارائه‌ی خدمات پرداخت (psp)، توانسته است تبدیل به یکی از اولین گزینه‌های افراد جهت انجام تراکنش‌های بانکی باشد. 

خدمات این شرکت شامل: سرویس پرداخت مستقیم، کیف پول آپ، *733#، پایانه فروش، درگاه پرداخت اینترنتی، کارتخوان فروشگاهی، تله‌پرداز، ثبت‌نام پذیرنده‌ی جدید و همچنین خدمات پرداختی مانند پرداخت قبوض، شارژ سیم‌کارت، خرید بسته‌ی اینترنت و شارژ کیف پول آپ است.

شرکت آسان پرداخت

خدمات پرداخت psp چیست؟

PSP مخفف  Payment Service Provider است و به خدمات پرداختی گفته می‌شود که به‌صورت الکترونیک انجام می‌شوند و برای آسان‌تر کردن پروسه‌ی خدمات پرداخت الکترونیک، روش‌های نوینی را ارائه می‌کنند.

زرین‌پال

زرین‌پال از دیگر شرکت‌های فین‌تکی فعال در ایران است که بستری مناسب و مطمئن را برای امور پرداختی فراهم کرده است.  این شرکت، خدمات متعددی را به مشتریان خود ارائه کرده است که بخشی از این خدمات عبارتند از: درگاه پرداخت، زرین‌کارت، عیان (احراز هویت واقعی خریدار)، زرین‌لینک، زرین‌پلاس و…

شرکت زرین‌پال

وندار

تمرکز اصلی این شرکت فین‌تکی، بر پرداخت‌های مالی است. شرکت وندار با ارائه‌ی ابزارهای متفاوت به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا پروسه‌ی امور مالی خود را بتوانند به‌خوبی مدیریت کنند. 

خدمات این شرکت در سه دسته‌بندی محصولات پرداخت که شامل: درگاه پرداخت اینترنتی، پرداخت خودکار، فرم پرداخت، واریز شناسه‌دار، معامله امن، محصولات تسویه که شامل: تسویه پایا، تسویه آنی و محصولات عملیاتی که شامل: مشتریان، کردار، گزارش‌های مالی و شارژ کیف پول می‌شود، تقسیم می‌شوند. 

شرکت وندار

اسنپ‌پی

یکی از شرکت‌های فین‌تکی فعال در زمنیه‌ی خدمات BNPL، اسنپ‌پی است. در واقع این شرکت به کاربران این امکان را می‌دهد تا با دریافت وام سریع، محصول مورد نظر خود را بدون نیاز به ضامن یا وثیقه، خریداری و هزینه‌ی آن را بعدا پرداخت کنند.  

شرکت اسنپ‌پی

 چیست؟ BNPL 

به روشی در خرید اعتباری کالا می‌گویند که به کمک آن می‌توانید کالای مورد نیاز خود را خریداری کرده و هزینه‌ی آن را بعدا پرداخت کنید.

کلام آخر 

فین‌تک درحال‌حاضر تحول بزرگی در بازارهای مالی ایران و جهان ایفا کرده است. این صنعت با ارائه‌ی راهکارهای نوین به‌همراه امنیت و سرعت بالا کمک کرده است تا مشتریان بیشتری بتوانند امور مالی خود را در این بستر انجام دهند. ما در این بلاگ به بررسی صنعت فین‌تک در ایران پرداختیم. 

اگر علاقه‌دارید اطلاعات بیشتری در مورد این حوزه به‌دست آورید، می‌توانید به بلاگ هر آنچه که باید درباره‌ی فین‌تک بدانید، مراجعه کنید.

سوالات متداول

شرکت‌های ایرانی فعال در حوز‌ه‌ی فین‌تک کدامند؟ آسان‌پرداخت، زرین‌‍پال، وندار و اسنپ‌پی، از جمله شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه‌ی فین‌تک هستند.

خدمات شرکت‌های فین‌تکی در چه حوزه‌هایی هستند؟ بخشی از خدمات شرکت‌های فین‌تکی خدماتی شامل تراکنش‌های مالی، خرید بیمه، عوارض خودرو، پرداخت قبوض، BNPL و… می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا