زندگی به سبک بهتر

11 راهکار طلایی برای افزایش طول عمر باتری

در دنیای امروز، با پیشرفت فناوری و استفاده گسترده از لوازم الکترونیکی خصوصا گوشی‌های هوشمند، باتری یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مهم برای کاربران شده است. با توجه به افزایش قیمت گوشی‌های موبایل و گرایش مردم ما به خرید گوشی اقساطی، طول عمر باتری یکی از مسائل مهمی است که کاربران برای استفاده بهینه از دستگاه خود به آن توجه می‌کنند. برای مثال اگر جزو کاربران آیفون هستید، می‌دانید که باتری‌های گوشی‌های اپل همواره از ظرفیت کم و طول عمر کوتاه‌‌مدتی برخوردار هستند و نیاز به روش‌هایی برای افزایش عمر مفید باتری دارند. در این مطلب قصد داریم راهکارهای کارآمد برای افزایش طول عمر باتری را به شما آموزش دهیم. این راهکارها شامل روش‌هایی مانند بروزرسانی نرم‌افزار، استفاده از شارژر مناسب، کم کردن نور صفحه نمایش و… هستند که می‌تواند برای شما بسیار نتیجه‌‌بخش باشد. پس با ما همراه باشید.

1- نور صفحه نمایش را کم کنید

کم کردن نور صفحه نمایش گوشی

یکی از موثرترین روش‌ها برای کمک به بهبود عمر باتری گوشی، کاهش میزان روشنایی صفحه نمایش است. زمانی که نور صفحه نمایش را زیاد می‌کنید، در واقع میزان مصرف باتری را افزایش داده‌اید. تنها زمانی که در شرایط نوری خیلی شدیدی مانند هوای آفتابی هستید، نور صفحه را زیاد کنید. حتی پیشنهاد می‌کنیم که از قابلیت Auto-Brightness هم استفاده نکنید.
تنظیم نور صفحه نمایش را می‌توانید در بخش تنظیمات جستجو کنید. این تنظیم معمولا در گوشی‌های اندرویدی در آدرس زیر یافت می‌شود:

Setting > Display > Brightness level

در گوشی‌های آیفون نیز به صورت زیر است:

Setting > Display & Brightness

2- از حالت ذخیره انرژی استفاده کنید

زمانی که شارژ گوشی شما به 20 و یا زیر 20 درصد رسید، از این حالت استفاده کنید. به طور معمول در گوشی‌های آیفون و اندرویدی، حالت‌های مختلفی برای ذخیره انرژی دارند که اپلیکیشن‌های پس زمینه را غیرفعال می‌کنند. با انجام این‌ کار، cpu کمتر پردازش می‌کند و نور صفحه نمایش کمتر می‌شود.
برای فعال کردن این حالت به صورت زیر عمل کنید:

Android

Setting > Battery > Power Saving (or Battery saver)

iPhone

Setting > Battery > Low Power Mode

3- اجرای برنامه‌های بلا استفاده در پس زمینه را متوقف کنید

یکی از دیگر از مواردی که باعث مصرف بیشتر باتری می‌شود، تعداد زیاد برنامه‌ها در پس زمینه‌ است. برنامه‌های در حال اجرا، حافظه‌ی Ram را درگیر می‌کنند و به همین دلیل باتری بیشتری مصرف می‌کنند. بنابراین بهتر است که این برنامه‌ها را ببندید. برای انجام این‌کار کافیست در گوشی‌های جدید اندروید و آیفون، انگشت خود را از پایین صفحه به سمت بالا بکشید و برنامه‌ها را ببندید. اگر از نسخه‌های قدیمی اندروید استفاده می‌کنید، برای انجام این کار، دکمه‌ی اختصاصی که به شکل مربع وجود دارد را لمس کنید. همچنین اگر جزو کاربران آیفون نسخه قدیمی هستید، با دوبار فشار دادن همزمان کلید دایره‌ای شکل Home، می‌توانید به راحتی برنامه‌های در حال استفاده را ببندید.

بیشتر بخوانید: با بهترین گوشی‌های زیر 7 میلیون تومان آشنا شوید

4- نرخ بروزرسانی و کیفیت تصاویر را کاهش دهید

تنظیمات نرخ بروزرسانی گوشی

اخیرا گوشی‌های جدید که روانه بازار شده‌اند، دارای نرخ بروزرسانی متغیری هستند. این ویژگی را می‌توان در بخش تنظیمات شخصی سازی کرد. مورد دیگری که سبب افزایش مصرف باتری می‌شود، وضوح بالای تصاویر است که در گوشی‌های سامسونگ و شیائومی تنظیمات به خصوصی دارند. برای تنظیم رفرش ریت و کیفیت تصاویر، کافیست به منوی تنظیمات و بخش صفحه نمایش رجوع کنید.

5- مدت زمان خواب را کم کنید

همانطور که گفته شد، صفحه نمایش از جمله قطعاتی است که باتری زیاد مصرف می‌کند. زمانی‌که شما از گوشی استفاده نمی‌کنید، صفحه نمایش برای مدتی روشن می‌ماند. مدت زمان روشن ماندن صفحه، تنظیماتی دارد که برای مصرف کمتر باتری، بهتر است آن را به 15 ثانیه کاهش دهید. برای تغییر دادن این تنظیم، طبق آدرس زیر عمل کنید:

Android

Setting > Display > Advanced > Sleep Time

iPhone

Setting > Display & Brightness > Auto-Lock

6- از حالت تاریک استفاده کنید

در حالت روشن، صفحه نمایش انرژی زیادی را مصرف می‌کند. به همین دلیل، با استفاده از حالت روشن، باتری بیشتری مصرف می‌شود. اما در حالت تاریک یا Dark Mode، نه تنها انرژی کمتری مصرف می‌شود، بلکه به بهبود طول عمر باتری گوشی شما کمک ویژه‌ای می‌کند. اغلب برنامه‌ها مانند تلگرام، واتس‌اپ، یوتیوب، اینستاگرام و… از حالت تاریک پشتیبانی می‌کنند.

Android

Setting > Display > Dark Mode

iPhone

Setting > Display & Brightness > Apperance

7- سیستم عامل خود را بروز کنید

بروزرسانی گوشی موبایل

اگر هر مدلی از گوشی را در اختیار دارید، بهتر است که همیشه سیستم عامل خود را بروز نگه‌دارید. به محض دریافت نوتیفیکیشن آپدیت سیستم عامل، حتما آن را دانلود و نصب کنید. سازندگان همیشه در تلاش هستند تا راه‌های جدیدی را برای بهبود مدیریت انرژی و رفع اشکالات نرم افزاری را امتحان کنند.

Android (Samsung & Other Phones)

Setting > Software update

Xiaomi

Setting > About phone > MIUI version

iPhone

Setting > General > Software Update

بیشتر بخوانید: مقایسه کامل گلکسی S23 اولترا با آیفون 13 پرو مکس

8- بلوتوث و سایر درگاه ارتباطی را خاموش کنید

خاموش کردن درگاه‌های ارتباطی گوشی

اگر از بلوتوث، NFC، Wifi، Mobile Data استفاده نمی‌کنید، باید آن را خاموش کنید. این موارد را می‌توانید از طریق نوار اعلان‌ها یا آدرس زیر غیر فعال کنید:

Android

Setting > (WiFi, Bluetooth &…)

iPhone

Setting > (WiFi, Bluetooth &…)

9- دسترسی لوکیشن برنامه‌ها را غیر فعال کنید

زمانی‌که از برنامه‌ای استفاده می‌کنید، تنظیمات مربوط به برنامه را بررسی کنید. اغلب برنامه‌ها نیاز به دسترسی موقعیت مکانی دارند که با اجازه دادن این دسترسی، برنامه به محض باز شدن، از موقعیت مکانی شما استفاده می‌کند.
بهتر است که این دسترسی به برنامه را را زمانی بدهید که از شما بابت فعال شدن آن سوال کند. پیشنهاد ما این است که پس از استفاده، حتما لوکیشن را از طریق نوار اعلان‌ها غیرفعال کنید. این عمل باعث افزایش طول عمر باتری شما می‌شود.

10- گوشی را در دمای مناسب نگهداری کنید

گرما، سرما و رطوبت، از مهم‌ترین دشمنان باتری هستند. طول عمر باتری، بسیار تحت تاثیر دمای محیط است و در دراز مدت ممکن است که شارژ گوشی، به ناگهان تخلیه شود. برای پیشگیری، بهتر است گوشی را در معرض نور شدید آفتاب، رطوبت و سرمای شدید قرار ندهید.

با بهترین گوشی‌های شیائومی آشنا شوید

11- پاوربانک را به همراه داشته باشید

پاوربانک، شارژر پرتابلی است که نیاز به پریز برق ندارد. اگر برای خرید گوشی اقساطی اقدام کرده‌اید، خرید پاوربانک با کیفیت را نیز در لیست سبد خرید خود قرار دهید. با داشتن این دستگاه بی‌نظیر، به محض کاهش شارژ گوشی، می‌توانید به راحتی آن را شارژ کنید.
البته باید پاوربانکی را خریداری کنید که شدت جریان ورودی و خروجی آن با مشخصات باتری گوشی شما منطبق باشد. همچنین برای استفاده از پاوربانک، بهتر است که از کابل اصلی گوشی استفاده کنید.

جمع‌بندی

در مجموع، باتری یکی از مهم‌ترین قطعاتی از گوشی است که نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد. برای این منظور لازم است که موارد گفته شده را حتما رعایت کنید. اغلب کاربران گوشی‌های هوشمند خصوصا آیفون، با مشکل باتری مواجه هستند.
به‌ خصوص طول عمر باتری این گوشی‌ها که به مرور زمان کاهش می‌یابد. رعایت نکاتی همچون خاموش کردن درگاه‌های ارتباطی، قرار دادن گوشی در دمای مناسب، همراه داشتن پاوربانک و کاهش نور صفحه نمایش، از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند طول عمر باتری را افزایش دهند.
در دنیای امروز که خرید گوشی اقساطی گران قیمت، تبدیل به یک رویه شده است، رعایت نکات افزایش طول عمر باتری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود. در این مطلب سعی کردیم تا همه‌ی مواردی که سبب افزایش طول عمر باتری می‌شود را به شما آموزش دهیم. امیدواریم که این متن برای شما مورد پسند قرار گرفته باشد.

 

سوالات متداول

  • آیا حالت تاریک، به افزایش طول عمر باتری کمک می‌کند؟
    بله. در حالت تاریک، صفحه نمایش انرژی کمتری مصرف می‌کند.
  • استفاده از نرخ بروزرسانی بالا، چه تاثیری بر باتری دارد؟
    زمانی‌که شما نرخ رفرش ریت را به به بالای 60 هرتز افزایش می‌دهید، صفحه نمایش انرژی بیشتری از باتری دریافت می‌کند.
  • کدام مورد، دشمن اصلی و مهم باتری است؟
    سرما، گرما و رطوبت از مهم‌ترین عوامل خالی شدن ناگهانی شارژ باتری گوشی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا