زندگی به سبک بهتر

پاسخ به سوالات متداول درباره خرید ساعت هوشمند

خرید یک ساعت هوشمند، مانند اکثر دستگاه‌های الکترونیکی، به آسانی انجام نمی‌شود و در هنگام تصمیم به خرید، باید انواع فاکتورها و جزئیات مختلف را در نظر داشته باشیم. در این راهنمای خرید ساعت هوشمند، به تمام موارد حائز اهمیتی که برای انتخاب بهترین مدل‌ها باید در نظر گرفت، پرداخته خواهد شد. خرید ساعت هوشمند همیشه یکی از گجت‌های جذابی محسوب می‌شود که برای خرید اکسسوری در نظر داریم. ساعت‌های هوشمند برخلاف ساعت‌های کلاسیک امکانات متنوع‌تری به شما ارائه می‌دهند. حالا فرض کنید امکان خرید قسطی ساعت هوشمند هم برایتان فراهم باشد! قطعاً می‌توانید از مزایای جذاب این ساعت‌ها مثل پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، چت، اطلاع از سلامتی بدن (ضربان قلب، میزان راه رفتن در طول روز و…) و کلی آیتم‌های جذاب دیگر برخوردار شوید. اگر می‌خواهید به جواب‌ سوال‌های خود در ارتباط با ساعت‌های هوشمند برسید و بدانید کدام ساعت برای شما خرید مناسب‌تری خواهد بود در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

آیا ساعت هوشمند اپل به گوشی سامسونگ وصل می‌شود؟

برای اتصال یک ساعت هوشمند به گوشی با سیستم‌عامل اندروید، نیازمند داشتن یک گوشی آیفون با نسخه 6s یا بالاتر می‌باشید. بنابراین، ابتدا باید مراحل اتصال ساعت هوشمند به گوشی آیفون را انجام داده و در صورتی که تاکنون این کار را انجام نداده‌اید، تنها کافیست ابتدا ساعت را به آیفون خود وصل کنید و بعد از جدا شدن از آیفون، مجددا به گوشی اندریود خود وصل شوید.

پس از موفقیت در اتصال ساعت هوشمند به گوشی آیفون، گوشی آیفون خود را خاموش کنید و سپس سیم‌کارت آن را به گوشی اندرویدی که قصد دارید ساعت هوشمند به آن متصل شود، انتقال دهید.

آیا ساعت هوشمند اینترنت دارد؟

ساعت‌های هوشمند، شباهت‌های زیادی با گوشی‌های هوشمند دارند؛ این دستگاه‌ها نیز قادر به اتصال به اینترنت از طریق داده‌های سیار و شبکه‌های وای‌فای هستند. با این حال، برخی از مدل‌های ساعت‌هوشمند به تنهایی قابلیت اتصال به اینترنت را ندارند و برای ایجاد اتصال، ابتدا باید آن‌ها را با گوشی‌های هوشمند جفت کنید.

آیا با ساعت هوشمند می‌توان تماس گرفت؟

ساعت هوشمند چیست؟

برای پاسخ‌گویی به تماس‌های دریافتی، فرآیند بسیار ساده‌ای را می‌توانید اجرا کنید. به راحتی، هنگام دریافت یک تماس، کافیست دست خود را بر روی نماد تماس قرار داده و به سمت بالا اسکرول کنید. این کار باعث می‌شود تا تماس را پاسخ داده یا حتی رد کنید. برای برقراری تماس نیز، کارهایی که باید انجام دهید بسیار ساده است. ابتدا به منوی ساعت خود بروید و سپس روی نماد تماس کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، شما می‌توانید از بخش مخاطبین شماره مورد نظر را انتخاب کنید یا به صورت دستی شماره را وارد کرده و شماره‌گیری را آغاز کنید.

آیا ساعت هوشمند قابل ردیابی است؟

در صورتی که اپل واچ خود را در منزل یا هر مکان دیگری قرار داده باشید، با استفاده از برنامه Find My به راحتی می‌توانید آن را پیدا کنید. حتی در مواردی، شما می‌توانید از دیگران کمک بگیرید تا اپل واچ را به شما بازگردانند. مهم این است که برای انجام این عمل، ابتدا باید اپلیکیشن Find My را بر روی دستگاه واچ خود نصب، پیکربندی و فعال کرده باشید. بعد از انجام این مراحل، امکان پیدا کردن واچ با استفاده از این برنامه فراهم می‌شود.

آیا ساعت هوشمند برای بدن ضرر دارد؟

از آنجا که امکانات ساعت‌های هوشمند برخی مسائل مربوط به امنیت و حریم خصوصی را به همراه دارند، نمی‌توان به طور قطعی ادعا کرد که این دستگاه‌ها هیچ خطری در این حوزه ندارند. اما تا کنون هیچ گزارش معتبری ارائه نشده که امنیت قابل اتکایی را برای این دستگاه‌ها تأیید کند. اگر بخواهیم تنها به نقاط منفی و ضعف این دستگاه‌ها متمرکز شویم، این مورد می‌تواند از مزایا و فرصت‌هایی که ساعت‌های هوشمند می
‌توانند برایمان به ارمغان بیاورند، کاسته کند. به‌علاوه، این نگرش ممکن است درک کامل ما از این تکنولوژی‌ها را زیر سوال ببرد. در نهایت، مهم است که به توازنی در نگرش‌ به ساعت‌های هوشمند و سایر فناوری‌های این چنینی دست یابید تا هم نقاط قوت و هم ضعف آن‌ها را در نظر بگیرید و تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام دهید.

آیا ساعت هوشمند ضد آب است؟

بله، بسیاری از ساعت‌های هوشمند امروزی دارای قابلیت ضد آب هستند. این قابلیت به عنوان یک ویژگی مهم در طراحی ساعت‌های هوشمند مدنظر قرار می‌گیرد تا کاربران بتوانند از آن‌ها در شرایط مختلف، از جمله ورزش‌های آبی یا تماس با آب، استفاده بهتری کنند. با این حال، میزان مقاومت به آب می‌تواند از یک مدل به مدل دیگر متفاوت باشد.

قبل از خرید یک ساعت هوشمند، مهم است که مشخصات فنی و ویژگی‌های ضد آب بودن آن را بررسی کنید. برخی ساعت‌های هوشمند می‌توانند به عمق‌های معینی از آب فرو روند، در حالی که سایر مدل‌ها تنها در مقابل قطرات آب مقاوم هستند. همچنین، توصیه می‌شود در صورت استفاده از ساعت هوشمند در محیط‌های آبی، دستورالعمل‌های تولیدکننده را دقیقاً دنبال کنید تا از احتمال ورود آب به داخل دستگاه جلوگیری کنید.

با ساعت هوشمند چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

ساعت‌های هوشمند امروزه قابلیت‌های متنوعی دارند و می‌توانند در بسیاری از جوانب زندگی مفید باشند. برخی از کارهایی که با ساعت هوشمند می‌توان انجام داد عبارتند از:

1.پیگیری فعالیت‌ها و تمرینات: ساعت‌های هوشمند معمولاً دارای حسگرهایی برای پیگیری فعالیت‌های ورزشی و تمرینات فیزیکی هستند. آنها می‌توانند تعداد قدم‌ها، مسافت طی شده، میزان سوخت کالری، ضربان قلب و سایر آمارهای مرتبط را ثبت کنند.

2. مدیریت بهداشت: برخی ساعت‌های هوشمند به شما کمک می‌کنند تا به موقع داروها و ویتامین‌ها و… را مصرف کنید، زمان خواب و بیداری‌تان را مدیریت کنید و حتی بر اساس داده‌های شما، پیشنهادهایی برای بهبودی وضعیت جسمانی ارائه دهند.

3. پیام‌رسانی و ارتباطات: با استفاده از ساعت هوشمند می‌توانید تماس‌ها و پیام‌های متنی خود را مشاهده و حتی به آنها پاسخ دهید. همچنین از طریق برنامه‌های پیام‌رسانی محبوب نیز قادر به ارتباط با دیگران خواهید بود.

4. پخش موسیقی و مدیا: بسیاری از ساعت‌های هوشمند دارای قابلیت پخش موسیقی و کنترل پخش موسیقی در دستگاه‌های دیگر مانند گوشی همراه یا هدفون‌ها هستند.

5. اطلاعات آب‌وهوا: بسیاری از ساعت‌های هوشمند قابلیت نمایش وضعیت آب‌وهوا و پیش‌بینی هوا را دارند.

6. ردیابی مکان: برخی ساعت‌های هوشمند می‌توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند، که در مسیرهای دقیق و ناوبری کمک می‌کند.

7. پرداخت‌های الکترونیکی: برخی ساعت‌های هوشمند از فناوری NFC برای انجام پرداخت‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند.

8. نظارت بر اعلان‌ها: ساعت‌های هوشمند به شما اعلان‌های تماس‌ها، پیام‌ها، تقویم و برنامه‌هایی که تنظیم کرده‌اید را نمایش می‌دهند.

9. نظارت بر سلامتی: تعدادی از ساعت‌های هوشمند دارای حسگرهایی هستند که می‌توانند وضعیت سلامتی مانند سطح اکسیژن خون و ضربان قلب را نظارت کنند.

10. نمایش وضعیت تماس‌ها: شما می‌توانید نام تماس‌گیرنده را روی نمایشگر ساعت هوشمند مشاهده کنید و تصمیم بگیرید که آیا تماس را پاسخ دهید یا نه.

این‌ها فقط چند مثال از قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند است. هرچند توانایی‌های هر ساعت هوشمند متفاوت است و به نوع و مدل دستگاه بستگی دارد.

بهترین مارک ساعت هوشمند چیست؟

تعیین بهترین مارک ساعت هوشمند به خیلی عوامل متغیر مرتبط است، از جمله نیازها، سلیقه شخصی، قابلیت‌های مورد انتظار و همچنین بودجه شما. از آنجا که بازار ساعت‌های هوشمند پراز انواع مدل‌ها و مارک‌هاست، نمی‌توان به طور قطعی اظهار کرد کدام مارک بهتر است. اما تعدادی از مارک‌های معتبر و محبوب در دنیای ساعت‌های هوشمند به شرح زیر هستند:

1. Apple (اپل): سری ساعت‌های هوشمند Apple Watch که توسط اپل تولید می‌شود و برای تطابق با گوشی‌های آیفون طراحی شده است. این ساعت‌ها از نظر کیفیت ساخت، امکانات و اپلیکیشن‌های خاص خود، جزو محبوب‌ترین‌ها هستند.

2. Samsung (سامسونگ): سامسونگ نیز سری ساعت‌های هوشمند Galaxy Watch را تولید می‌کند که برای گوشی‌های اندرویدی و همچنین تعامل با دستگاه‌های سامسونگ بهینه‌سازی شده‌اند.

3. Fitbit: این مارک به ویژه در زمینه تمرینات و پیگیری سلامتی شناخته شده است و در اصل سری ساعت‌های هوشمند Fitbit Versa و Sense برای این منظور طراحی شده‌اند تا به سلامتی بدن شما کمک کنند.

4. Garmin: معمولاً به عنوان یک مارک متمرکز برای ورزش و فعالیت‌های خارج از منزل شناخته می‌شود. ساعت‌های هوشمند Garmin به تجهیزات GPS و پیگیری دقیق تمرینات و ورزش‌ها متکی هستند.

5. Fossil: این مارک به ساعت‌های هوشمند با طراحی‌های زیبا و متنوع مشهور است و برای افرادی که به ظاهر و استایل نیز توجه دارند، جذاب است.

6. Huawei (هواوی): هواوی نیز ساعت‌های هوشمند خود را با نام Watch GT و Watch Fit عرضه کرده است که از تکنولوژی‌های متنوعی برخوردارند.

چگونه ساعت هوشمند ساعتش را تنظیم کنیم؟

چگونه ساعت هوشمند ساعتش را تنظیم کنیم؟

تنظیم ساعت هوشمند به مراحل و روش‌های مختلفی بستگی دارد که به مدل و سیستم‌عامل ساعت شما برمی‌گردد. اما به طور کلی، مراحل زیر نحوه تنظیم ساعت هوشمند را نشان می‌دهد:

1. دسترسی به تنظیمات: به صفحه اصلی یا منوی تنظیمات ساعت هوشمند خود بروید. این منو ممکن است با لمس صفحه، چرخش دکمه‌ها یا حتی دستورات صوتی قابل دسترسی باشد.

2. تاریخ و زمان: در تنظیمات، به بخش تاریخ و زمان بروید. معمولاً در این بخش، شما می‌توانید زمان را تنظیم کنید و تنظیمات مربوط به منطقه زمانی و تاریخ را انجام دهید.

3. تنظیم زمان: با انتخاب گزینه مربوط به تنظیم زمان، می‌توانید ساعت و دقیقه را با استفاده از دکمه‌ها یا لمس صفحه به مقدار مورد نظر تغییر دهید.

4. تنظیم تاریخ: به همان ترتیب، می‌توانید تاریخ را تنظیم کنید، از جمله تغییرات معیارهایی مثل روز، ماه و سال.

5. نهایی کردن تنظیمات: پس از تغییرات مورد نظر، معمولاً باید تنظیمات را ذخیره کنید. این مورد ممکن است با فشار دادن یک دکمه تایید یا استفاده از تنظیمات مناسب انجام شود.

لطفاً توجه داشته باشید که مراحل دقیق ممکن است بر اساس مدل و برند ساعت هوشمند شما متفاوت باشد. بهتر است همیشه دستورالعمل‌های تنظیم ساعت هوشمند خود را از راهنمای کاربری یا وب‌سایت رسمی تولیدکننده مورد بررسی قرار دهید.

چطور عکس روی ساعت هوشمند بگذاریم؟

راه‌های مختلفی برای اضافه کردن عکس به ساعت‌های هوشمند وجود دارد و ممکن است بسته به نوع دستگاه و سیستم‌عامل آن متفاوت باشند. اما به طور کلی، مراحل زیر نشان‌دهنده نحوه افزودن عکس به برخی از ساعت‌های هوشمند هستند:

1. استفاده از اپلیکیشن مرتبط: اکثر ساعت‌های هوشمند دارای اپلیکیشن‌های مخصوص خود برای گوشی‌های هوشمند هستند. ابتدا باید این اپلیکیشن را بر روی گوشی‌تان نصب و راه‌اندازی کنید. سپس معمولاً در قسمت‌هایی از اپلیکیشن مانند گالری عکس یا تنظیمات ظاهری، می‌توانید عکس‌ها را به ساعت انتقال دهید.

2. استفاده از Bluetooth: برخی از ساعت‌های هوشمند از تکنولوژی بلوتوث برای ارتباط با گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. با اتصال گوشی به ساعت از طریق بلوتوث، ممکن است قادر به انتقال عکس‌ها با استفاده از اپلیکیشن یا تنظیمات مربوطه باشید.

3. استفاده از تنظیمات مستقیم در ساعت: برخی ساعت‌های هوشمند این قابلیت را دارند که شما مستقیماً از طریق منوی ساعت عکس‌ها را به دستگاه اضافه کنید. برخی دستگاه‌ها دارای نمایشگر لمسی هستند که به شما اجازه می‌دهد تا عکس‌ها را انتخاب و انتقال دهید.

توصیه می‌شود قبل از اقدام به اضافه کردن عکس، دستورالعمل‌ها و راهنمای تنظیمات ساعت هوشمند خود را بررسی کنید. همچنین، وب‌سایت رسمی تولیدکننده یا منابع آموزشی تصویری مدل ساعتتان ممکن است راهنمایی‌های دقیق‌تری در این زمینه ارائه دهند.

چگونه ساعت هوشمند را خاموش کنیم؟

خاموش کردن ساعت هوشمند می‌تواند بسته به نوع و مدل ساعت و سیستم‌عامل آن متفاوت باشد. در این بخش چند روش عمومی برای خاموش کردن ساعت هوشمند آمده است:

1. استفاده از دکمه قدرت (Power): برخی از ساعت‌های هوشمند دارای دکمه پاور هستند که با فشردن و نگه داشتن آن، گزینه خاموش کردن به شما نشان داده می‌شود. شما معمولاً باید گزینه “Power Off” یا “Shutdown” را انتخاب کنید.

2. استفاده از تنظیمات سیستم: در برخی ساعت‌های هوشمند، شما می‌توانید از منوی تنظیمات به گزینه خاموش کردن دستگاه دسترسی پیدا کنید. این مورد ممکن است با لمس یا حرکت دکمه‌های موجود روی ساعت انجام شود. معمولاً در بخش “Power” یا “Device” این گزینه‌ها را خواهید یافت.

3. استفاده از گزینه‌های لمسی: در بعضی ساعت‌های هوشمند، با لمس صفحه نمایش به سمت پایین یا به سمت بالا، منویی با گزینه‌های خاموش کردن نمایش داده می‌شود.

4. استفاده از فرمان صوتی: اگر ساعت هوشمند شما از فرمان‌های صوتی پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با اعلام دستور مربوطه مانند “Turn off” یا “Shut down”، ساعت را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید: آیا گوشی‌های 5G ارزش خرید دارند؟

چه ساعت هوشمندی بخریم؟

اپل ساعت‌های هوشمند خود را مبتنی بر سیستم عامل اختصاصی watchOS طراحی می‌کند. در میان سه سیستم عامل برتر ساعت‌ هوشمند، watchOS در مقایسه با Tizen و Wear OS، با بیش از ۲۰ هزار اپلیکیشن، کامل‌ترین فروشگاه اپلیکیشن را دارد. ساعت‌های هوشمند اپل دارای گواهی‌نامه مقاومت در برابر گرد و خاک و آب هستند. میزان مقاومت بسته به مدل اپل واچ متفاوت خواهد بود. صفحه نمایش لمسی اپل واچ علاوه بر پشتیبانی از فرمان‌های ساده لمس و سوایپ، می‌تواند میزان فشار را به عنوان Force Touch تعبیر کند. فورس تاچ عملکردی مانند کلیک راست دارد.

بهترین ساعت هوشمند سامسونگ کدام است؟ در جواب این سوال باید بگوییم آخرین مدل همزمان بهترین مدل هم هست. همان‌طور که اشاره کردیم گلکسی واچ 5 در دو مدل معمولی و پرو به بازار عرضه شده و قابلیت‌های متفاوتی را در دسترس قرار می‌دهد. گلکسی واچ 5 با برچسب پایه‌ای 220 دلاری و مدل پرو با برچسب پایه‌ای 390 دلاری به بازار عرضه می‌شود.

شیائومی با عرضه گوشی‌های هوشمند قدرتمند اما ارزان قیمت در کشور چین به موفقیت‌های زیادی دست یافت. موفقیت‌هایی که به این برند برای افزایش سلطه خود در بازار گوشی‌های هوشمند و وارد شدن به صنعت‌های بی‌شمار دیگر کمک کردند. یکی از محصولات پرفروش برند شیائومی در سراسر جهان و ایران، ساعت‌های هوشمند این برند به خصوص بند‌های فیتنس و سلامتی Mi Band هستند. با توجه به این موضوع که شیائومی یکی از برند های برتر ساعت هوشمند در ایران است، انتخاب هر یک از مچ‌بندهای متنوع این شرکت اشتباه نخواهد بود.

بهترین مارک ساعت هوشمند کدام است؟

بهترین مارک ساعت هوشمند کدام است؟

برخی از بهترین و محبوب‌ترین مارک‌های ساعت هوشمند عبارتند از:

  • اپل (Apple)
  • سامسونگ (Samsung)
  • شیائومی (Xiaomi)
  • گارمین (Garmin)
  • فیت بیت (Fitbit)
  • آمازفیت (Amazfit)
  • هواوی (Huawei)
  • فسیل (Fossil)

بیشتر بخوانید: با بهترین گوشی‌های شیائومی آشنا شوید

در خرید ساعت هوشمند به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب یک ساعت هوشمند بسته به نیازها، سلیقه شخصی، نوع استفاده و بودجه شما متفاوت خواهد بود. در زیر به برخی از عواملی که می‌توانید در انتخاب ساعت هوشمند خود مدنظر قرار دهید، اشاره می‌کنم:

1. سیستم‌عامل: ساعت‌های هوشمند معمولاً از سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند watchOS (اپل)، Wear OS (گوگل) و Tizen (سامسونگ) استفاده می‌کنند. انتخاب سیستم‌عاملی که به سیستم عامل گوشی‌تان تطابق دارد یا به شما تجربه کاربری مناسب را می‌دهد، مهم است.

2. امکانات و قابلیت‌ها: بسته به نیازها، باید از میان امکانات مختلفی مانند پیگیری فعالیت‌ها، اطلاع رسانی، پخش موسیقی، پرداخت‌های الکترونیکی و سلامتی، انتخاب کنید.

3. طراحی و اندازه: طراحی و اندازه ساعت همچنین مهم است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند ساعت‌های بزرگتر و قابل‌تنظیم را داشته باشند، در حالی که دیگران به ساعت‌های کوچکتر و زیبا ترجیح می‌دهند.

4. مقاومت به آب و گرد و غبار: اگر نیاز دارید ساعت خود را در محیط‌های آبی یا گرد و غباری استفاده کنید، به مقاومت در برابر آب و گرد و غبار ساعتتان توجه کنید.

5. پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها: اگر از اپلیکیشن‌های خاصی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که ساعت انتخابی از اپلیکیشن‌های مورد نیاز پشتیبانی می‌کند.

6. عمر باتری: مدت زمان عمر باتری مهم است. برخی ساعت‌ها به طور مداوم کار می‌کنند و باتری طولانی مدت دارند، در حالی که دیگر ممکن است نیاز به شارژ مکرر داشته باشند.

7. قیمت: بودجه شما نیز در انتخاب ساعت هوشمند تاثیر دارد. انتخاب یک ساعت هوشمند که با بودجه شما سازگار باشد، مهم است.

8. برند و شرکت تولیدکننده: برخی افراد به برند‌های خاص اعتماد دارند و از محصولات شرکت‌های معتبر ترجیح می‌دهند که ساعتشان را خریداری کنند.

ژیروسکوپ در ساعت هوشمند چیست؟

ژیروسکوپ یکی از سنسورهای مهم در ساعت‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی دیگر است. این سنسور برای اندازه‌گیری سرعت زاویه‌ یا چرخش یک دستگاه به کار می‌رود. در واقع، ژیروسکوپ به دستگاه اجازه می‌دهد تا تغییرات در جهت و زاویه چرخش را تشخیص دهد. در ساعت‌های هوشمند، ژیروسکوپ به عنوان یکی از اجزای حسگرها استفاده می‌شود تا تغییرات حرکت و جهت دستگاه را شناسایی کند. این سنسور به ساعت هوشمند امکاناتی اضافی می‌دهد، از جمله:

1. تشخیص جهت و گردش: با استفاده از ژیروسکوپ، ساعت هوشمند می‌تواند تغییرات در جهت و گردش دستگاه را تشخیص داده و اطلاعات مرتبط با حرکت و جهت دستگاه را به سیستم عامل یا برنامه‌های مختلف منتقل کند.

2. شناسایی حرکت‌ها: ساعت‌های هوشمند می‌توانند با استفاده از ژیروسکوپ حرکات مختلفی را تشخیص دهند. این قابلیت به طور معمول در برنامه‌های ورزشی و پیگیری فعالیت‌های روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. مساحت نمایشگر پویا: برخی ساعت‌های هوشمند با استفاده از ژیروسکوپ، مساحت نمایشگر را به صورت پویا تغییر می‌دهند. به عنوان مثال، در صورت چرخش مچ‌دست، ممکن است نمایشگر به حالت افقی تغییر کند.

4. بازی‌ها و برنامه‌های تعاملی: در برخی بازی‌ها و برنامه‌های تعاملی، ژیروسکوپ به عنوان یک ورودی اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنسور امکان کنترل بازی‌ها توسط حرکات و گردش دستگاه را فراهم می‌کند. در کل، ژیروسکوپ به ساعت‌های هوشمند امکانات متنوعی اضافه می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا به صورت دقیق‌تر به حرکات و جهت‌های دستگاه واکنش نشان دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا